• سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024

  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024
مسیر بورس از بازارهای مالی جدا شد؛

بازدهی بازارها در آخرین هفته اردیبهشت

در آخرین هفته اردیبهشت ۱۴۰۲ بازدهی بورس راه خود را از بازدهی منفی بازارهای مالی سوا کرد. در آخرین هفته اردیبهشت سکه بیشترین کاهش بازدهی را در بازارهای مالی داشت و در مرتبه بعدی طلا و دلار قرار گرفتند...

آخرین هفته اردیبهشت برای بازارهای مالی با بازدهی منفی همراه بود. اما بازار سهام روز یکشنبه هفته اخیر توانست جاماندگی‌های روزهای گذشته را جبران کند. این هفته مسیر بازار سرمایه از بازارهای مالی جدا شد و بازدهی مثبت داشت.
در حالی که از نیمه هفته گذشته بازارهای مالی با ریزش قیمت دلار در فاز نزولی قرار گرفت و قیمت طلا و سکه نیز از این روند تبعیت کرد، برخی فعالان بازار ریزش بورس را عامل کاهش قیمت در بازارهای مالی عنوان کردند. اما کارشناسان اقتصادی این رویکرد را نادرست می‌دانند. آنها معتقدند اگر ریزش بورس عامل ریزش دلار و فلزات گرانبهاست، چرا در ۶ ماهه دوم سال گذشته، رونق بازارهای مالی نتوانست بازار سهام را با خود همراه سازد؟
از منظر تحلیلگران اقتصادی آنچه باعث افت دمای بازارهای مالی شده، مانورهای سیاسی است و اتفاقات خارج از این بازار. از سوی دیگر دومین مرحله پیش‌فروش خودرو نیز مصادف شد با آخرین هفته اردیبهشت و بسیاری از متقاضیان خودرو برای تامین وجوه پیش‌ثبت‌نام اقدام به فروش طلا، سکه و دلار کردند. این عوامل در کنار اخبار مساعد سیاسی نظیر احتمال سفر سلطان عمان به ایران باعث کاهش قیمت دلار و به تبع آن قیمت طلا و سکه شد.
هفته آخر اردیبهشت را که هنوز دو روز کاری از آن باقی مانده است، می‌توان هفته‌ ناامیدکننده‌ای برای افزایشی‌های بازارهای مالی دانست. قیمت سکه با بازدهی منفی ۶.۲۳ درصدی پرچمدار بیشترین کاهش قیمت در بازدهی بازارها بود. در مرتبه بعد طلا با بازدهی منفی ۴.۸۹ درصدی قرار گرفت و دلار نیز بازدهی منفی ۳.۵۸ درصدی داشت.
قیمت دلار
بررسی بازدهی قیمت دلار از روز ۲۱ تا روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه، نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی هزار و ۹۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است. بازدهی دلار این هفته منفی ۳.۵۸ درصد شد.
به عقیده معامله‌گران موضوع پیش‌فروش خودرو و ترغیب مردم برای سپرده‌گذاری توسط بانک‌ها در قالب پیامک، باعث شده مردم برای تهیه وجوه خودرو، دلار بفروشند و اقدام به سپرده‌گذاری کنند. این از دیگر عواملی است که باعث کاهش قیمت دلار شده است.
قیمت طلا
علاوه بر تاثیر ریزش قیمت دلار بر بازار طلا و سکه از روز دوشنبه قیمت طلای جهانی محدوده ۲۰۰۰ دلاری را از دست داد و این موضوع اثر مضاعفی بر ریزش قیمت در بازار فلزات گرانبها داشت.
طلا روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت، با رقم دو میلیون و ۶۳۸ هزار تومان معامله شده بود. پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت اما طلا با قیمت دو میلیون و ۵۰۹ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب قیمت طلا در آخرین هفته اردیبهشت کاهش ۴.۸۹ درصدی داشت و ۱۲۹ هزار تومان ارزان شد.
گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به ۱۹۶۷ دلار رسیده است.
علاوه بر کاهش قیمت طلای جهانی و دلار، معامله‌گران بازار طلا به جهت ریزش‌های مکرر قیمت در این بازار طی هفته‌های اخیر ترجیح می‌دهند از رکب بازارساز در امان بمانند و دست به معامله نزنند.
قیمت سکه
این هفته سکه امامی بازدهی منفی ۶.۲۳ درصدی داشت. سهم این قطعه، کاهش قیمت دو میلیون و ۱۷ هزار تومانی بود.
سکه در روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت با رقم ۳۲ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان معامله شد و پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت به قیمت ۳۲ میلیون ۳۹۷ هزار تومان رسید.
کارشناسان اقتصادی معتقدند هر رفتار در بازار دلار تاثیر مستقیمی بر قیمت طلا و سکه دارد. آنها می‌گویند این روند کاهشی را می‌توان کوتاه‌مدت عنوان کرد زیرا انتظارات تورمی افزایشی است و برجام نیز رخ نداده است.
بورس
بررسی معاملات هفته چهارم اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد، شاخص کل بورس با افزایش ۱.۹۴ درصدی خود را از سطح دو میلیون و ۲۷۸ هزار واحد به دو میلیون و ۳۲۱ هزار واحد رساند. به این ترتیب بازار سهام در چهارمین هفته اردیبهشت، پیشتاز بازارهای مالی شد.
البته شاخص هم‌وزن طی هفته جاری، رشد محسوسی نداشت و از ارتفاع ۷۶۴ هزار و ۷۵۴ واحدی به ۷۶۵ هزار و ۱۸۷ واحد رسید.
گفتنی است بازار سهام در روز شنبه با خروج حدود ۳.۵ همت پول حقیقی، روند نزولی خود را در پیش گرفته بود. خروج پول حقیقی سبب شد تا سهام این افراد توسط حقوقی‌های بازار خریداری شود و به اصطلاح سهام آن‌ها در کف جمع شد.
اخبار موثر بر روند بازار
علاوه بر این اخباری از قبیل دو مصوبه واریز ۵۰۰ میلیارد تومانی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه، افزایش زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت و افزایش ضریب اعتباری به بازگشت بازار سهام کمک کرد تا در روز یکشنبه تب شدید عرضه در بازار کاهش یابد.
به گزارش تجارت‌نیوز،در نتیجه شاخص کل در روز یکشنبه توانست ۷۱ هزار و ۸۸۱ واحد، معادل ۳.۲ درصد رشد کند و رنگ سبز را به نقشه بازار سهام برگرداند.
همچنین در ادامه هفته، با وجود تعطیلی بازار در روز سه‌شنبه، شاخص به رشد روز یکشنبه خود ادامه داد. هرچند این رشد مانند روز یکشنبه قدرتمند نبود اما تا حدودی به بهبود وضعیت بازار کمک کرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7347
اخبار مرتبط
نظرات شما