بر اساس دادههای Nonfungible.com، فروش NFTها و توکنهای مرتبط با هنر از ۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰، به ۲.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت...
ثروتمندان در دنیای متفاوتی زندگی میکنند. این موضوع را میتوان در کالاهای مصرفی غیرضروری و لوکسی که خریداری میکنند مانند کیفهای دستی گران قیمت، ساعتهای کارتیه و دیور و بسیاری موارد دیگر مشاهده کرد. تفاوت دنیای این گروه از افراد در خرید کالکشنهای هنری و علاقه به این حوزه به شکل واضحتری خود نمایی میکند. طبق آخرین گزارش کلر مک اندرو، اقتصاددان حوزه هنری در آرت باسل و UBS Group AG، فروش جهانی آثار هنری در سال ۲۰۲۲به ۶۷.۸میلیارد دلار افزایش یافت. این عدد نسبت به سال ۲۰۲۱در حدود ۳درصد و نسبت به سال ۲۰۲۰که همراه با همهگیری کرونا بود، ۳۰درصد رشد داشته است. ایالت متحده در سال گذشته، در بخش خرید و فروش کالاهای لوکس جهانی، در رتبه نخست قرار داشت و توانست هدایت صنعت هنر را در دست گیرد. فیلم شات سیج بلو مرلین اثر اندی وارهول، در ماه میدر نیویورک به قیمت ۱۹۵میلیون دلار فروخته شد، این فیلم پس از سالواتور موندی اثر لئوناردو داوینچی که در سال ۲۰۱۷به قیمت ۴۵۰میلیون دلار در نیویورک فروش رفته بود، دومین اثر گران قیمتی بود که تا به حال در حراجی فروخته شده است. ایالات متحده توانسته است جایگاه برتر خود را در رتبههای جهانی حفظ کند. بعد از آمریکا، بریتانیا در رتبه دوم قرار دارد که نسبت به سالهای گذشته رشد قابل ملاحظهای در آن رخ داده است. بازار هنر بریتانیا هنوز به سطح قبل از سال ۲۰۲۰و همهگیری کرونا، نرسیده است، اما توانست در سال گذشته خریداران بینالمللی را به سمت خود جذب کند. طبق گزارش مک اندرو، اقتصاددان حوزه هنر، در سال گذشته برخی از مجموعهها به قیمتهای گزافی به فروش رسیدند. این افزایش سطح قیمتها نشان دهنده افزایش ثروت در میان ثروتمندترین کلکسیونرها است. آنچه در هنر اتفاق میافتد به شکل گستردهتری منعکسکننده آنچه در بخش لوکس اتفاق میافتد است. پس از رشد بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱که باعث رشد دارایی برخی از افراد شد، افراد بیشتری، به ویژه در ایالات متحده، لذت خریدهای گران قیمت و لاکچری را کشف کردند. اما با رکود سهام، رمزارزها و همچنین افزایش هزینههای وام، برخی از خریداران جوانتر و مشتاقتر، خریدهای گزاف خود را مهار کردند. بر اساس دادههای Nonfungible.com، فروش NFTها و توکنهای مرتبط با هنر از ۲۰میلیون دلار در سال ۲۰۲۰، به ۲.۹میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱افزایش یافت. بهترین نمونه از فروش NFTها، در فیلم، ۵هزار روز اول، اتفاق افتاد که در حدود دو سال قبل، ۶۹.۳میلیون دلار فروخته شد. با افت و ریزش بازار رمزارزها، تقاضا برای NFTهای مرتبط با هنر نیز کاهش یافت، چرا که قیمت اتریوم که یک رمزارز منتخب برای معامله NFTها است، با افت شدید مواجه شد. فروش NFT حوزه هنر در سال ۲۰۲۲نسبت به سال قبل تقریباً نصف شد، اگرچه فروش NFTهای کلکسیونی همچنان در حال گسترش است. برخی از افراد، که عموما جوان نیز هستند، همچنان در حال خرید آثار هنری هستند. گزارش جداگانهای از مک اندرو برای Art Basel و UBS نشان داد که عموم این خریداران، افرادی ثروتمند، با بیش از یک میلیون دلار دارایی بدون احتساب املاک و مشاغل خصوصی هستند که حداقل ۱۰هزار دلار سالانه در این زمینه سرمایهگذاری میکنند. اکنون سؤال این است: آشفتگی اخیر بانکی چه تأثیری بر بازار هنر خواهد داشت؟ در زمانهای پردردسر، هنر را میتوان بهعنوان یک ذخیره ملموس ارزش در نظر گرفت. اما نوسانات بازار سهام و اخراج کارکنان در بخش فناوری، میتواند به میزان تقاضای این حوزه آسیب برساند. بحرانهای بیرونی نیز میتوانند فروشندگان آثار ارزشمند را از عرضه آنها به بازار بازدارند که عامل مهم دیگری در تعیین قدرت فروش آثار هنری است. در هر صورت، با افول بازار در ایالات متحده، چین اکنون کلید تغییر هنر و تجمل را در دست دارد. Arts Economics خاطرنشان میکند که یکی از عوامل کلیدی در پشت سر گذاشتن بحران ۲۰۰۸و بهبودی شرایط، بازار پر رونق چین و افزایش فروش در این کشور بوده است. در حال حاضر تقاضای قابل توجهی برای هنر در هنگکنگ دیده میشود که میتواند به رونق این بازار کمک کننده باشد. منبع: بلومبرگ