• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
بازاری که ایران به آمریکا واگذار کرد؛

ضرر میلیارد دلاری در صادرات پسته

ایران در حال از دست دادن بازار پسته خود در دنیاست و این مساله محدود به اروپا نمی‌شود و حتی در حال واگذاری بازار پسته چین به رقیب اصلی خود یعنی آمریکاست. این، خبر و هشداری است که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان می‌دهد...

پسته و خرما اصلی‌ترین محصولات صادراتی استان کرمان محسوب می‌شوند. پسته بیشترین صادرات این استان است و بعد از آن هم خرما، مزیت دوم کشاورزی و تجارت کرمان است که سهم زیادی هم در بازار داخلی این محصول در کل کشور دارد.
مشکلات این حوزه اما از معضلات زیست‌محیطی و آب و هوایی شروع می‌شود و به عدم مدیریت صحیح در حوزه کشاورزی می‌رسد و در نهایت تجارت استان و در نتیجه کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ تاثیری که وقتی به رقبای اصلی ایران در این حوزه‌ها نگاه کنید، رنگ و بوی استراتژیک‌تری هم به خود می‌گیرد.
سید مهدی طبیب‌زاده - رئیس اتاق بازرگانی کرمان - یادآوری می‌کند که پسته و خرما دو مزیت رقابتی مهم استان کرمان است، اما به دلیل مشکلات متعدد، این مزیت در حال از بین رفتن است.
طبیب‌زاده کمبود آب و نامناسب بودن کیفیت آب را از جمله دلایل این امر عنوان می‌کند و از یک آمار نگران‌کننده پرده برمی‌دارد. او می‌گوید به دلیل مشکلات مختلف، عملکرد استان کرمان در برداشت پسته اصلا مناسب نیست، بطوریکه متوسط برداشت این استان از هر هکتار پسته حدود 500 کیلوگرم است. این در حالی است که ضعیف‌ترین رقبای ما در دنیا کمتر از دو تن از هر هکتار برداشت نمی‌کنند.
او با بیان اینکه با چنین وضعیت در حال واگذاری عرصه به رقبا هستیم، خاطرنشان کرد: رقیب اصلی ما در این حوزه، آمریکا است که تولید انبوه و بازاریابی قوی‌ای که دارد و بدین ترتیب بازار پسته ما در اروپا و چین دچار چالش جدی شده است.
رئیس اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: سال گذشته بیش از 90 درصد محصول پسته کرمان دچار سرمازدگی شد و بیش از 20 هزار میلیارد تومان به کشاورزی استان زیان وارد شد. صادرات پسته کرمان که 85 درصد صادرات از گمرکات استان را شامل می‌شد به شدت کاهش پیدا کرده است.
طبیب‌زاده به مشکلات تولید و صدارات خرما هم اشاره کرد و گفت: استان کرمان تامین حدود 30 درصد خرمای کشور را بر عهده دارد، اما این محصول هم دچار آفت‌زدگی شدید شده و مشکلات جدی دارد.
رئیس اتاق کرمان تاکید می‌کند که اگر برای جلوگیری از سرمازدگی، افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت آب و دفع آفات اقدامی صورت نگیرد، کرمان هر دو مزیت خود را از دست می‌دهد. این در حالی است که سالانه یک میلیارد دلار از محل صادرات پسته و خرما وارد کرمان می‌شود و در صورت از دست رفتن این مزیت‌ها، هم ضرر مالی وارد می‌شود و هم به اشتغال ضربه وارد می‌شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7566
اخبار مرتبط
نظرات شما