• یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 08 September 2024

  • یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 08 September 2024
سهم اقلام خوراکی و غیرخوراکی از تورم دهک‌ها؛

هیزم آتش تورم مرداد از کجا رسید؟

در مرداد امسال کالاهای غیرخوراکی در همه دهک‌ها بیش از یک‌ واحد درصد از تورم ماهانه را ایجاد کرده‌اند در حالی که سهم اقلام خوراکی در هیچ دهکی به بالای 0.6 واحد درصد نرسیده است...

سبد مصرف خانوار از دو بخش اصلی «خوراکی» و «غیرخوراکی» تشکیل شده است. بخش اول، شامل اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات است. بخش دوم، کالاهای غیرخوراکی و خدمات را شامل می‌شود. وزن این دو سبد برای اقشار مختلف جامعه متفاوت است چرا که الگوی مصرف خانوارهای فقیر و غنی با هم تفاوت دارد. همین مسئله سبب می‌شود که بر اساس نرخ تورم کالاهای خوراکی و غیرخوراکی و وزن متفاوت آن‌ها، اثرگذاری این اقلام بر تورم کل ماهانه هر دهک متفاوت باشد.
مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود نرخ تورم ماهانه کل کشور در مرداد ماه امسال را 2 درصد اعلام کرده است. به نظر می‌رسد اقلام غیرخوراکی بخش عمده این تورم 2 درصدی را شکل داده‌ است.
سهم 80 درصدی غیرخوراکی‌ها از تورم کل
ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که از کل تورم ماهانه 2 درصدی مرداد ماه، 81 درصد مربوط به غیرخوراکی‌ها و 19 درصد مربوط به خوراکی‌ها بوده است. این وضعیت در دهک‌ها به شکل دیگری رقم خورده است. در تمامی دهک‌ها سهم اقلام غیرخوراکی و خدمات از تورم ماهانه، بالاتر از سهم اقلام خوراکی است اما افزایش قیمت غیرخوراکی‌ها در تورم دهک‌های ثروتمند اثرگذارتر از دهک‌های فقیر بوده است.
برای مثال، از تورم 2.21 درصدی دهک اول، 0.61 واحد درصد مربوط به خوراکی‌ها و 1.6 واحد درصد مربوط به غیرخوراکی‌ها است. به بیان دیگر، 27 درصد تورم ناشی از خوراکی‌ها و 72 درصد ناشی از غیرخوراکی‌ها بوده است در حالی که این روند در دهک‌های ثروتمند تغییر می‌کند. در دهک نهم که تورم ماهانه 1.94 درصدی را به ثبت رسانده، 17 درصد تورم ناشی از اقلام خوراکی و 82 درصد آن ناشی از اقلام غیرخوراکی بوده است. این نسبت برای خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها در دهک دهم به ترتیب به 13 درصد و 86 درصد می‌رسد.
به گزارش اکوایران، بنابراین، ماهانه در دهک‌های فقیر بالاتر بوده و به لحاظ عددی هم سهم کالاهای غیرخوراکی از خوراکی در ایجاد این تورم بیش‌تر بوده است. در دهک‌های ثروتمند نیز با این که به طور کلی تورم کمتری به چشم می‌خورد اما غیرخوراکی‌ها تاثیر بیش‌تری در ایجاد همین تورم از خودی بر جای گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد علت این اتفاق، ترکیب مصرف خانوارهای ثروتمند و فقیر باشد. خانوارهای فقیرتر بیش‌تر هزینه‌های خود را صرف خرید اقلام خوراکی می‌کنند در حالی که این رفتار در خانوارهای ثروتمند برعکس است. به همین دلیل ثروتمندان در ماهی که تورم غیرخوراکی‌ از خوراکی بالاتر بوده، بیشتر تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته‌اند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/12050
اخبار مرتبط
نظرات شما