• شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 04 May 2024

  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 04 May 2024
رییس اتاق بازرگانی کرمان:

راهی جز ارتقای بهره‌وری نداریم

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به سخنان اخیر معاون اول رییس جمهوری که پایین بودن میزان بهره وری از مهمترین مشکلات حوزه تولید است، گفت: راهی جز افزایش بهره وری برای ارتقای رقابت پذیری و تحقق شعار سال نداریم.

سیدمهدی طبیب‌زاده با تاکید بر اینکه بهره وری در حد حرف مانده به نام گذاری هوشمندانه سال ۱۴۰۰ به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و  افزود: اقتصاد کرمان با وضع موجود هدر دادن منابع است.

وی با اشاره به شرایط نامطلوب بهره‌وری در استان کرمان گفت: قیمت تمام شده هر مترمکعب آب خلیج فارس کمتر از ۷۰ هزار تومان، نرخ جهانی سه دلار و این محصول در کشاورزی چهار هزار و ۵۰۰ تومان درآمدزایی دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه بهره‌وری در مصرف برق نیز اینگونه است گفت: ۳۳ درصد از هشت درصد رشد اقتصاد استان بر اساس برنامه توسعه باید از محل بهره وری باشد.

وی با اشاره به اقتصاد مبتنی بر منابع کرمان اضافه کرد: تکنولوژی های امروز دنیا را به ‌سمتی می برد که نیاز معدنی را کاهش دهد و ارتقای انرژی های پاک جایگاه نفت را از اولویت برمی‌دارد، و سهم معدن یک هشتاد و هفت صدم اقتصاد در دنیا است‌ لذا باید به سمت دانش بنیان حرکت کنیم.

طبیب زاده با اشاره به توجه ویژه به صنایع معدنی در کرمان گفت: همه باید بسیج شوند که درآمدها صرف دانش بنیان و بر صنعتی کردن متمرکز شود و این امر رویکرد این استان باشد زیرا نوع سرمایه گذاری با تکیه بر منابع معدنی چیزی بجز تخریب محیط زیست برای آینده باقی نمی گذارد و ثروت را باید تجدیدپذیر کنیم که آینده را تضمین کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: این اتاق در جایگاه مشاور همواره سعی داشته که با پختگی مسایل و اولویت ها را احصا و مطرح کند که در مبادی مربوطه به مرحله اجرا برسند.

وی با اشاره به استفاده از ابزار شورای گفت و گو با حضور نمایندگان دولت، بخش خصوصی، قضایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جایگاه قانونی ویژه، تصریح کرد: این شورا به بستری برای توسعه متوازن با رشد شاخص های تولید و بهبود فضای کسب و کار تبدیل شود.

وی افزود: شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی به ویژه در سال جدید، به گونه ای دیگر به این مسائل می پردازد و پیشنهادات مشخصی در این حوزه برای رفع موانع و پشتیبانی از تولید مطرح می کند و اصل توسعه را به عنوان‌ یک دغدغه و مسیر حرکت استان را مطرح می‌کند.

طبیب زاده بیان داشت: ماحصل تمام جلسات و برنامه ها در پشتیبانی از تولید و مانع زدایی ها مطلوب نیست و جایگاه کرمان در شاخص های توسعه پایدار و حکمرانی استان کرمان مطلوب ارزیابی نمی شود.

وی عنوان کرد: با وجود منابع غنی، نیروی انسانی تحصیل کرده، منابع معدنی بزرگ کشور و جایگاه های طبیعی و گردشگری، تنوع اقلیم و تنوع جغرافیایی این استان به لحاظ برخورداری از شاخص توسعه پایدار جایگاه مناسبی در کشور ندارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان افزود: قانون نانوشته ای وجود دارد که تولید را برنمی‌تابد و ناخوداگاه همه در مانع تراشی دخیل هستند لذا جهش تولید شکل نمی گیرد.

وی با بیان اینکه هدف آرمانی مسئولان استان کرمان و کشور توسعه پایدار است که در دل آن رفاه‌، معیشت و آبادانی وجود دارد تاکید کرد: در این استان تکیه‌ اساسی بر صنایع معدنی شده‌ که روزی مثل نفت‌ پایانی خواهد یافت زیرا منابع ما محدودند.

لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3098
اخبار مرتبط
نظرات شما