• جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024

  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 10 May 2024
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسیر خبر داد

برداشت گل از 2950 هکتار گلستان بردسیر

صحبت از گل و گلاب که می‌شود گلستان‌های گل محمدی روییده در استان کویری کرمان را به خاطر می آوریم و «لاله‌زار» شهر گل وگلاب استان کرمان را که هرساله خیل عظیمی از گردشگران و علاقمندان به این زیبایی‌ها را به سوی خود جذب می‌کند.

سبک‌خیز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسیر گفت:  دراین شهرستان  3300 هکتار گلستان وجود دارد که 2950 هکتار آن بارور و 350 هکتار آن نهال یا غیر بارور می باشد.
وی افزود :باغداران این شهرستان در سالجاری قریب به2600کیلوگرم در هکتار گل برداشت می نمایند.
وی تصریح کرد: این شهرستان رتبه  اول تولید گل و گلاب را در استان کرمان و رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
مدیر جهاد کشاورزی  شهرستان بردسیر اظهار داشت: اگر امسال این محصول در اثر حوادث غیر مترقبه مانند سرمازدگی و خشکسالی خسارت دچار نمی شد، برداشت امسال نزدیک به 9000 تن محصول برآورد می گردید وبا توجه به خسارت 60  درصدی این محصول براثر سرمازدگی در زمستان سال 99 و فروردین 1400، پیش بینی می گردد که در سال زراعی جاری  حدود 4000 هزار تن گل از مزارع  گل محمدی برداشت گردد.
وی اظهار داشت: عطر واسانس گل این منطقه از کیفیت ومرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است واین مرغوبیت سبب گردیده تا بازار بسیار خوبی در شهرهایی چون شیراز و کاشان داشته باشد و وجود تقریبا 35 واحد کارخانه صنعتی و کارگاه های گلاب گیری نیمه صنعتی در منطقه رونق چشمگیری به این محصول داده است.
 سبک خیز تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت غنچه در سال جاری اکثر کشاورزان محصول خود را بصورت غنچه برداشت می نمایند و تولید گلاب دو آتشه و معمولی، اسانس گل محمدی و عرقیجات گیاهی و... سبب رونق اقتصادی و شهرت جهانی این منطقه گردیده است .
وی خاطرنشان کرد: صادرات غنچه خشک و اسانس و روغن گل محمدی به کشورهایی چون فرانسه، آلمان، چین، امارات، دوبی و... ارز آوری بسیار خوبی برای کشور در پی داشته است .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسیر ابراز داشت: به طور متوسط در هرهکتار تعداد 3 تا 4 نفر به صورت فصلی در امر برداشت گل محمدی اشتغال دارند ودر مجموع در طی دوره برداشت که دو ماه و نیم طول می کشد بیش از 100 تا 120 هزار نفرروز  اشتغال فصلی دارند .
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/3567
اخبار مرتبط
نظرات شما