• پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024

  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024
شهردار منطقه پنج شهر کرمان خبر داد

محلۀ قدیمی «قلعه‌محمود» بهسازی و احیا می‌شود

شهردار منطقه پنج شهر کرمان، از احیای محلۀ قدیمی «قلعه‌محمود» خبر داد و گفت: این محله به صورت فازبندی در چند مرحله احیا و بهسازی می‌شود.

علی رحیمی‌راد، با توجه به اهمیت محلۀ «قلعه محمود»، به‌دلیل قرارگیری در بافت تاریخی شهر کرمان، وجود سابقۀ تاریخی، راسته‌بازار و همچنین بناهای ارزشمند، بر لزوم بهسازیِ این محله تأکید کرد و گفت: محلۀ «قلعه‌محمود» از ظرفیت بالایی برای تبدیل‌شدن به یک گذر مهم «فرهنگی – تفریحی» و در عین حال «گردشگری – تجاری» برخوردار است.
وی با بیان اینکه طراحی احیای «قلعه‌محمود» انجام  شده است، افزود: این محلۀ تاریخی به‌صورت فازبندی و به مرور زمان جداره‌سازی و بهسازی می‌شود.
شهردار منطقه پنج کرمان، بخش‌های مدنظر برای احیای این محله را شامل بلوار، تکیه، زورخانه، بازار و پارک دانست و گفت: در فاز اول، رفیوژ وسط بلوار «قلعه‌محمود» با رویکرد «انسان‌محور» طراحی شده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.
رحیمی‌راد، با تأکید بر اینکه در بهسازی این بلوار، از شورای ترافیک، مجوز لازم را دریافت کرده‌ایم، گفت: محل عبور سواره و پیاده در این بلوار به شیوه‌ای خاص و با درنظرگرفتن اولویت عبور عابر پیاده، اجرا می‌شود.
مرمت بنای تاریخی «قلعه‌دختر»
شهردار منطقه پنج شهر کرمان در ادامه، به اهمیت مرمت بنای تاریخی «قلعه‌دختر» اشاره کرد و گفت: در راستای احیای پروژۀ «قلعه‌دختر»، هشت ملک مسیری باید تملک شود که در این خصوص اقدامات لازم ازسوی شهرداری کرمان در حال انجام است.
رحیمی‌راد، با اشاره به اینکه در احیای این بنای تاریخی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش مهم و تأثیرگذاری دارد، از تشکیل کارگروهی در این خصوص در این اداره‌کل خبر داد.
به گزارش کرمان‌آنلاین، وی در ادامه، اجرای پارک گردشگری در محدودۀ «قلعه‌دختر» را یکی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای احیای این قلعۀ تاریخی دانست و افزود: برای طراحی این پارک، طی اعلام فراخوانی بزرگ با مشارکت شهرداری کرمان، دانشگاه «شهید باهنر» و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، طرح‌های ارایه‌شده بررسی و درنهایت برای اجرای کار، طرح مناسب انتخاب می‌شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4461
اخبار مرتبط
نظرات شما