• یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 01 September 2024

  • یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 01 September 2024
حرکتی گام‌به‌گام؛ از کارشناسی تا ریاست

بانوی جدید محیط زیست

پزشکیان در حکمی شینا انصاری را به‌عنوان معاون خود و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد. اما از بانوی جدید محیط زیست چه می‌دانیم؟ بسیاری نام شینا انصاری را برای اولین بار در اخبار شنیدند. هرچند نام او برای اکثر اهالی سیاست و رسانه تازه بود اما خانم انصاری در میان فعالان محیط زیست نام‌آشناست...

پزشکیان در حکمی شینا انصاری را به‌عنوان معاون خود و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد. اما از بانوی جدید محیط زیست چه می‌دانیم؟
بسیاری نام شینا انصاری را برای اولین بار در اخبار شنیدند. هرچند نام او برای اکثر اهالی سیاست و رسانه تازه بود اما خانم انصاری در میان فعالان محیط زیست نام‌آشناست.
او را باید از دست کارشناسان و مدیرانی دانست که گام‌به‌گام در حوزه خود ترقی کرده‌ و بالا آمده‌اند.
حرکتی گام‌به‌گام: از کارشناسی تا ریاست
ورود خانم انصاری به سازمان حفاظت محیط زیست خیلی عادی و روتین بود. او در سال ۱۳۷۹ در آزمون استخدامی این سازمان پذیرفته شد. شینا انصاری در این سال به‌عنوان کارشناس محیط زیست به استخدام سازمان حفاظت محیط زیست درآمد.
او حدود دو سال بعد، از کارشناسی به سرپرستی رسید. خانم انصاری سال ۱۳۸۱ سرپرست اداره محیط زیست شهرستان ری شد. این اداره آن زمان تازه تاسیس شده بود. سه سال از وارد شدن او به این اداره نگذشته بود که به اداره محیط زیست تهران رفت و آن‌جا سرپرست شد. شینا انصاری هم‌زمان -سال ۱۳۸۴- معاون اداره کل محیط زیست استان تهران هم شد.
در سال ۱۳۸۹، او از تهران به کرج رفت تا در آن‌جا سمت معاونت فنی اداره کل محیط زیست استان البرز را عهده‌دار شود. مثل سنوات گذشته، هنوز دو، سه سالی نگذشته بود که او باز هم پله‌های ترقی درون سازمانی را طی کرد در سال ۱۳۹۲ به عنوان مدیرکل دفتر پایش فراگیر آلودگی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد و حدود شش سالی در این سمت ماند.
در مرداد ۱۳۹۸ بود که خانم انصاری از سوی پیروز حناچی -شهردار وقت تهران- به‌عنوان مدیرکل محیط زیست و توسعه پایداری شهرداری منصوب شد.
دستاوردهای شینا انصاری
درباره دستاوردهای خانم انصاری در سازمان محیط زیست،‌ موارد متعددی آورده شده است. به‌طور مشخص‌تر می‌توان به اقدامت او در دوره حدود شش ساله مدیرکلی پایش فراگیر آلودگی در سازمان محیط اشاره کرد:
ایجاد سامانه پایش کیفی هوای کشور، بسط و گسترش پایش آلاینده‌های محیط زیست، ارتقای وضعیت آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست، بهبود عملکرد خوداظهاری صنایع و تدوین چندین استاندارد شاخص محیط زیست و مشارکت در تهیه قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های اجرایی آن، قانون حفاظت از خاک و...
هم‌چنین کتاب و مقالات متعددی از سوی خانم انصاری درباره مسائل مربوط به محیط زیست منتشر شده و در اختیار عموم قرار دارد.
تحصیلات: از همدان و تهران تا ژاپن و اتریش
رشته دانشگاهی شینا انصاری مهندسی کشاورزی گیاه‌پزشکی بود. او در سال ۱۳۷۵ از این رشته در دانشگاه بوعلی سینا همدان فارغ‌التحصیل شد. او تحصیلات تکمیلی خود را در مهندسی کشاورزی ادامه داد و در سال ۱۳۷۸ در گرایش بیماری‌شناسی گیاهی از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل شد. خانم انصاری دکتری خودش را نیز در همین دانشگاه کسب کرد.
او اصالتا مازنداری است و جالب آن‌که رساله دکترش به برنج این استان مربوط بود. عنوان رساله خانم انصاری «تدوین راهبردهای زیست محیطی مدیریت سموم ارگانوفسفره روی برنج در استان مازندران» است.
شینا انصاری دو دوره تخصصی آلودگی هوا و پایش گازهای گلخانه‌ای را در کشور ژاپن در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ گذارنده است. دوره‌های تغییر اقلیم و ساختمان‌های سبز (سنگاپور)، محیط زیست دریایی منطقه راپمی (امارات)، حفاظت از لایه ازن (ژاپن) و همچنین فناوری‌های سبز (اتریش) از جمله دوره‌های آموزشی ضمن خدمت او است.
متولد تهران، بزرگ‌شده آمل
خانم انصاری متولد ۱۳۵۲ است. او در تهران به‌دنیا آمد هرچند در آمل بزرگ شد. مادر او از شهر آمل بود. جالب آن‌که مادر و پدر شینا انصاری هر دوفرهنگی بودند. مادرش در آمل شیمی درس می‌داد و پدرش معلم انگلیسی بود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11964
اخبار مرتبط
نظرات شما