• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
بعد از 12 سال؛

«قانون بهبود» کامل اجرا نمی‌شود

12 سال از زمان تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار می‌گذرد. اما هنوز این قانون به طور کامل اجرا نمی‌شود. حتی آیین‌نامه اجرای برخی مواد قانونی هنوز تصویب نشده و فعالان اقتصادی به دنبال تصویب و ابلاغ آنها هستند...

موضوع تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرای ماده 24 قانون بهبود و اجرایی شدن ماده 30 این قانون در ​ نود و دومین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار مطرح شد.
در این جلسه مهدی مهدی زاده معاون تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری، با اشاره به آسیب‌های نظام قانون‌گذاری کشور در ایجاد امکان دسترسی شهروندان به قوانین و مقررات، گفت: این امر در شیوه‌نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به عنوان حقوق بنیادین شهروندی و همچنین ماده ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار که با هدف دسترسی فعالان اقتصادی به مقررات حوزه کسب‌وکار تصویب شده، نمود ویژه‌ای پیدا کرده است.
طبق اعلام اتاق ایران، او افزود: تحقق حداکثری تکالیف قانونی در زمینه اطلاع‌رسانی و تنقیح قوانین و مقررات کشور، مستلزم اقدام و تلاش همگانی است و معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز آماده همکاری با تشکل‌ها و فعالان اقتصادی برای دسترسی و آگاهی از قوانین و مقررات کشور است.
در این جلسه نحوه اجرای ماده 30 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و نیز پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات و سامانه ملی قوانین و مقررات به بحث گذاشته شد و اعضای شورا، پیشنهادات خود برای بهبود عملکرد آن از جمله ایجاد شرایط پایش، ارائه کد شناسه، امکان بازطراحی سایت، برقراری تعامل دوسویه و بهره‌برداری مستمر از نظرات اتاق‌های سه‌گانه، خانه صنعت و کانون عالی کارفرمایی ارائه کردند.
برابر ماده ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار (الحاقی 24/12/1400)، دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند هرگونه آیین‌نامه، دستورالعمل یا بخشنامه یا مقرره خود را بلافاصله در پایگاه قوانین و مقررات کسب‌وکار، ثبت کرده و به اطلاع عموم برسانند و یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون (۲۸/۲/۱۴۰۲)، مقررات تنها در صورت ثبت در پایگاه موضوع این ماده، نافذ خواهند بود.
با توجه به عدم تصویب آیین‌نامه اجرای ماده 24 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار که هدف آن پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد است، مقرر شد مکاتبه‌ای از سوی دبیرخانه شورای راهبری با مسئولین این امر انجام شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10398
اخبار مرتبط
نظرات شما