• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
در اتاق کرمان بررسی شد؛

راهکارهای توسعه سرمایه گذاری و تامین مالی

نشست مشترک کارگروه های سرمایه گذاری و تامین مالی کمیسیون سرمایه گذاری و امورزیربنایی اتاق کرمان با هدف کمک به توسعه سرمایه گذاری و تسهیل تامین مالی پروژه ها با حضور مدیران دولتی و بخش خصوصی برگزار شد...

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و امور زیربنایی اتاق کرمان در این نشست گفت: به دلیل مسائل و چالش های بسیاری که فعالان اقتصادی در حوزه های مالیاتی و تامین اجتماعی دارند، علاقه کمی برای ورود به مباحث سرمایه گذاری دارند در حالی که ظرفیت های بسیاری در این حوزه وجود دارد. علی نقوی، اظهار کرد: در حوزه سرمایه گذاری، ساختار مرکز خدمات سرمایه گذاری کرمان نسبت به گذشته تغییر اساسی داشته و دیدگاه متفاوت تری را پیگیری می کند که قابل تقدیر است.
در ادامه این نشست مدیرکل امور اقتصادی ودارایی استان کرمان یکی از چالش های استان برای موضوع سرمایه گذاری را نبود بانک جامع اطلاعاتی برای فرصت های سرمایه گذاری در برخی حوزه ها عنوان کرد و گفت: در شمال استان تمامی فرصت های سرمایه گذاری بخش صنعت و معدن را احصا کرده ایم اما در بخش کشاورزی و گردشگری بانک اطلاعاتی ما بسیار ناقص است. صادق سلطانی نژاد افزود: یکی از ابزارهای مهم تامین مالی بانک ها هستند که بر اساس مقررات بانک مرکزی، بانک ها باید 50 درصد منابع خود را به ارائه تسهیلات در استان اختصاص دهند که در کرمان در برخی بانک ها این اتفاق نمی افتد.
وی ادامه داد: موضوع تامین مالی یکی از چالش های اصلی سرمایه گذاری در استان است که علاوه بر بانک ها سایر بخش ها از جمله تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیز باید نقش خود را در توسعه استان ایفا کنند. سلطانی نژاد تصریح کرد: برای کمک به تامین مالی واحدهای تولیدی استان امسال حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان جرائم مالیاتی بخشیده شد که کمک بزرگی به این بخش صورت گرفت.
همچنین در ادامه فعال و کارشناس حوزه سرمایه گذاری کشور بیان کرد: مهمترین موانع پیش روی پروژه ها وجود قوانین دست و پاگیر، بروکراسی کند اداری، نبود فرهنگ سرمایه داری، عدم وجود امنیت ذهنی برای سرمایه گذار، طولانی شدن روند صدور مجوزها، عدم ثبات تصمیم گیری ها در کشور، تحریم های اقتصادی، عدم پرداخت تعهدات توسط دولت و وجود نداشتن منابع مالی لازم برای تامین اعتبار پروژه هاست. امیر میرزایی افزود: به نظر می رسد بیشترین موانع مربوط به سرمایه گذاری در پروژه ها در استان کرمان مربوط به نبود بانک اطلاعاتی جامع و به روز از فرصت های سرمایه گذاری، نبود دانش و آگاهی کافی در رابطه با انواع روش های تامین مالی از محل بازار سرمایه، نبود اطلاعات کافی از پروژه های نیمه تمام و عدم توازن در منابع و مصارف بانک ها باشد.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، وی ادامه داد: پیشنهاد می شود در نشستی با دعوت از شرکت های کوچک و متوسط بخش خصوصی واقعی استان کرمان، دارای صورت های مالی حسابرسی شده، اعتبارسنجی شده و نیازمند سرمایه در گردش برای تولید؛ مراحل و مزایای ورود به بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه ها تبیین و تشریح شود. میرزایی، بیان کرد: در دو سال گذشته هیچ شرکت خصوصی نتوانسته از شبکه بانکی کشور تامین مالی بزرگی داشته باشد که بازار سرمایه می تواند در این زمینه به آنها کمک کند.
در ادامه این نشست کارشناس ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار و فعال حوزه بازار سرمایه گفت: در بازار سرمایه اصل مهم شفاف سازی وجود دارد که شرکت ها باید این شفافیت را بپذیرند زیرا مزایای خوبی برای آنها دارد. امیر محمدی، با اشاره به اینکه شرکت ها می توانند از ابزارهای تامین مالی و ابزارهای سرمایه ای برای ورود به بازار سرمایه استفاده کنند، افزود: ابزارهای تامین مالی در این مسیر بسیار بیشتر از بانک هاست و از جمله ساز وکارها برای تامین مالی تشکیل شرکت سهامی عام، شرکت سهامی عام پروژه و تامین مالی جمعی در بازار سرمایه است. وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی صنایع متوسط اگر 20 درصد سهم خود را در بورس عرضه کنند، می توانند با درآمدی که کسب می کنند مجموعه خود را توسعه و حتی مجموعه ای در همان تراز راه اندازی کنند.
گفتنی است در این نشست به پرسش های مطرح شده در رابطه با سرمایه گذاری و تامین مالی پاسخ داده شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10487
اخبار مرتبط
نظرات شما