• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
تشدید پایش‌های محصولات زراعی در روسیه؛

هشدار به صادرکنندگان محصولات کشاورزی

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور در جیرفت گفت: پایش‌ها و نمونه‌برداری‌های کشور روسیه در مورد محصولات زراعی و گلخانه‌ای ۲ برابر خواهد شد و زنگ خطری برای ما است که حساسیت بیشتر و دقت بالایی داشته باشیم تا شاهد برگشت محصولات از آنجا و کشورهای دیگر نباشیم...

مریم جلیلی مقدم در آیین آغاز دومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی کنترل بیولوژیک کشاورزی و منابع طبیعی در جیرفت اظهار کرد: مسئولان روسی در جلسه‌ای وبیناری که با سرویس فدرال نظارت بر دامپزشکی و قرنطینه گیاهی روسیه داشتیم این سیاست جدید را اعلام کردند.
وی یادآور شد: کشورها بررسی می کنند محصولات کشاورزی در چه کشوری با چه سم، کود و با چه اندازه ای تولید شده و شناسنامه آن را می خواهند.
جلیلی مقدم افزود: علاوه بر فلفل دلمه‌، ضرورت پایش محصولات و شناسه دار شدن آنها به هشت محصول از جمله خیار، گوجه فرنگی و کرفس افزایش یافته است.
این مسئول تاکید کرد: این محصولات علاوه بر گواهی بهداشت گیاهی باید گواهی تطابق بگیرند که باقیمانده آفتکش های آن در حد مجاز است.
جلیلی مقدم با بیان اینکه این امور با صادرات و امنیت ملی کشور گره خورده است یادآور شد: باید سموم پرخطر را از سبد آفت کش ها حذف کنیم.
وی با بیان اینکه ضروری است به سمت کنترل بیولوژیک برویم اظهارداشت: بسیاری از کشورها بدون دخالت و حمایت دولت به سمت کنترل بیولوژیک رفته اند و با خیال راحت محصولات خود را به فروش می رسانند.
سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: برای وزارتخانه های بهداشت و جهاد تکلیف شده سمومی که بر ناباروری اثر دارند را احصا و از لیست سموم حذف کنند.
وی ادامه داد: امسال در راستای عملیات کنترل بیولوژیک استفاده از برخی الزامات آن موسوم به عوامل ماکرو، برای محصولات زراعی شامل برنج، ذرت، گوجه فرنگی، پنبه، سویا، نیشکر، نخود دیم و سیر و محصولات باغی از جمله مرکبات، چای، انار و توت در سطح ۱۴۲ هزار هکتار ابلاغ شده است.
جلیلی مقدم افزود: ۲ سال است که در دریافت یارانه ها مشکل داریم و امیدواریم اعتبارات یارانه‌ای که به کنترل بیولوژیک کمک می کند اجرا شود.
به گزارش ایرنا، وی گفت: تحقیقات در حوزه کنترل بیولوژیک به صورت جزیره‌ای توسط دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی جداگانه و بعضا تکراری انجام می شود و باید به صورتی منسجم و نظام مند باشد.
جلیلی مقدم تاکید کرد: نتیجه تحقیقاتی هم که اجرایی نشود اتلاف انرژی و هزینه است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10536
اخبار مرتبط
نظرات شما