• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
احتمال رکوردشکنی طلای جهانی قوت گرفت؛

یکه‌تازی قیمتی بیت‌کوین

بزرگ‌ترین رمزارز جهانی روند معاملاتی روز گذشته را بار دیگر در محدوده مثبت آغاز کرد و توانست برای ساعاتی از کانال ۶۵ هزار دلاری عبور کند. این دارایی از اوایل سال ۲۰۲۴ تا کنون رشد ۵۴ درصدی را از آن خود کرده است...

روز گذشته در کنار رشد بیت‌کوین، قیمت طلای جهانی از ۲۱۰۰دلار عبور کرد.
در بحبوحه پیش‌بینی‌ها در خصوص گزارش مشاغل آمریکا که در 8 مارس منتشر می‌شود و همچنین گزارش تورمی این کشور که اداره آمار کار آن را در 12مارس در اختیار همگان قرار می‌دهد، بازارهای جهانی در حال یکه‌تازی به سوی رکوردهای قیمتی جدید هستند. بر این اساس روند قیمتی دو دارایی مورد قبول سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در روزهای اخیر آنالیز شد.
شاه‌نشین بازارها
افزایش جذابیت بیت‌کوین پس از برآورد قیمت آن در واکنش به رویداد هاوینگ و همچنین تایید کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا در 11 ژانویه دور از انتظار نبود. مادامی که این رمز‌ارز از کانال 60هزار دلاری عبور کرد، قدرت بیشتری را در جذب سرمایه‌گذاران به کار گرفت. به گفته برخی از صاحب‌نظران شتاب قیمتی بیت‌کوین به ثبت رکورد‌شکنی آن پیش از رویداد هاوینگ منجر خواهد شد. از این‌رو باید در انتظار سودهای بیشتری از سوی بازار کریپتو بود. این دارایی روز گذشته در ساعت 15 و 40 به وقت تهران با قیمتی معادل 65 هزار و 163 دلار در حال معامله بود و این سیگنال را به دارندگان خود می‌داد که سودهای بیشتری در راه خواهد بود. تحلیلگران همچنین معتقدند که موانع کمی بر سر راه رالی جاری بیت‌کوین وجود داشته باشد. قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال برای دومین روز متوالی افزایش یافت و به بالاترین حد خود نزدیک شد که ناشی از انتظارات تقاضای قوی صندوق‌های قابل معامله در مبادلات در شروع هفته بود. بیت‌کوین تا رکورد قیمتی جدی خود تنها 6 درصد فاصله دارد که در صورت تداوم تقاضای بالا از سوی معامله‌گران رکورد‌شکنی آن در هفته آتی دور از انتظار نخواهد بود. شواهد گویای آن است که علاوه بر بیت‌کوین، طلای جهانی نیز با شتاب قیمتی مواجه شده و در نخستین روز از روند معاملاتی خود در روز دوشنبه در بازه 2080 تا 2090 در حال معامله بود.
روز خوش طلا به پایان می‌رسد؟
در بحبوحه انتشار گزارش‌های اقتصادی آمریکا در هفته آینده و همچنین واکنش برخی از مقامات و دلار جهانی، فلز زرد در ساعات اولیه معاملاتی خود روندی مثبت را پشت سر گذاشت و در انتظار داده‌های اداره آمار کار جهت تعیین مسیر است. این فلز که تا ساعت 20 دیروز  به وقت تهران از قیمت 2100دلار عبور کرده بود با نرخ بیکاری پایین و افزایش فرصت‌های شغلی که در 8 مارس مشخص می‌شود و همچنین روند نزولی نرخ تورم که در 12 مارس منتشر می‌شود، به روند صعودی ادامه داده و گذر آن از قیمت 2146 دلار (رکورد سابق آن) حتمی خواهد بود. اما خلاف این سناریو نیز وجود دارد. در صورت نارضایتی مقامات از گزارش تورمی و در راستای آن داده‌های قوی بازار کار، تمایل سیاستگذاران به حفظ بهره در سطوح سابق خود یعنی 5.25 تا 5.5 درصد افزایش خواهد یافت. قابل ذکر است که در این میان همواره مقاماتی از کمیته بازار باز فدرال رزرو هستند که به تمدید سیاست‌های ضد‌تورمی رای می‌دهند. گرچه پذیرش دوباره چرخه ضد تورمی از سوی پاول بعید به نظر می‌رسد، اما می‌توان این مقام سیاسی- اقتصادی را به پایبندی به سطوح سابق نرخ بهره ترغیب کند. برای درک بهتر این موضوع باید تا انتشار گزارش‌های اقتصادی آمریکا در ماه مارس و واکنش سیاستگذاران این کشور منتظر ماند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10721
اخبار مرتبط
نظرات شما