• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
صادرات جهش کرد؛

پرتو امید در اقتصاد آلمان

در بحبوحه شرایط بد اقتصادی ،صادرات آلمان در اولین ماه سال جاری با افزایش 6.3 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شد.صادرات آلمان در آغاز سال جاری با جهش مواجه شده است؛ نشانه‌­ای از اینکه ضعف صنعتی که بر بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا سنگینی کرده است، ممکن است روبه کاهش باشد...

صادرات آلمان در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل 6.3 درصد افزایش داشته است، که بسیار بالاتر از همه نظرسنجی‌­های بلومبرگ قرار دارد. واردات به این کشور نیز بیش از انتظارات افزایش داشته است، از این رو مازاد تجاری همچنان به 27.5 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.
به گفته یک اقتصاددان دویچه بانک، یکی از دلایل این بازگشت، صادرات به چین بوده است، که حدود 8 درصد افزایش یافته است. باوجود همه نقاط تیره، تجارت خارجی آلمان سال 2024 را با قدرت آغاز کرده است.
اگر این روند ادامه پیدا کند، می‌­تواند نگرانی­‌ها از اینکه آلمان به دلیل مصرف کنندگان مردد و تقاضای خارجی ضعیف در بحبوبه یک رکود قرار دارد را کاهش دهد. تولید اقتصادی آلمان در سه ماهه آخر 2023 حدود 0.3 درصد کاهش یافت و "موسسه تحقیقات اقتصادی کیل" روز چهارشنبه پیش بینی یک کاهش دیگر در تولید اقتصادی را در سه ماه اول 2024 داشت.
چشم انداز بلومبرگ اکونومیکس نیز تیره است؛ به‌طوری که این هفته پیش بینی خود از رشد آلمان در 2024 را از 0.4 به تنها 0.2 درصد کاهش داد و گفت تقاضای ضعیف جهانی احتمالا همچنان بر تجارت آن اثرگذار خواهد گذاشت.
"موسسه تحقیقات اقتصادی ایفو" نیز پیش بینی خود از رشد اقتصادی آلمان را به 0.2 درصد کاهش داد. با این وجود، پیش بینی خود از رشد سال آینده را به 1.5 درصد افزایش داده است.
به گفته محقق اقتصادی ارشد این موسسه، با کاهش نرخ‌­های بهره و فشارهای قیمتی و اثرات افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان، تولید اقتصادی با نزدیک شدن به اواسط سال افزایش خواهد یافت.
به گزارش اکوایران، ولی درحال حاضر مشکلات غالب هستند. تردید مصرف کنندگان، نرخ‌­های بهره بالا و افزایش‌­ قیمت‌ها، اقدامات ریاضتی دولت و ضعف اقتصاد جهانی درحال حاضر اقتصاد آلمان را تضعیف کرده است و می‌تواند یکبار دیگر منجر به رکود شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10748
اخبار مرتبط
نظرات شما