• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
برای سال آینده به تصویب رسید؛

افزایش 50 درصدی کرایه‌ تاکسی در کرمان

در آخرین نشست عمومی شورای شهر کرمان در سال 1402 که با حضور سرپرست شهرداری کرمان، رییس و 10 نفر از اعضای شورا برگزار شد، با افزایش 40 تا 50 درصدی نرخ کرایه‌تاکسی در سال آینده، موافقت شد...

سیدمحمد موسوی، دبیر شورا، ابتدا به درخواست اصلاحیۀ بودجه شهرداری شامل موارد کاهشی و افزایشی، اشاره کرد که با 9 رأی موافق و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.
وی درخصوص درخواست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری در ارتباط با مواردی که قوانین توسط افراد و شرکت‌های حمل‌ونقل در حوزۀ حمل‌ونقل عمومی نقض می‌شود، گفت: سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری در این رابطه، پیشنهاد اخذ مبلغ خسارت را داشته و جدول پیشنهادی خود را به شورا ارائه داده که در کمیسیون عمران و شهرسازی به تصویب رسیده است.
این موضوع در صحن علنی هم به تصویب رسید.
سپس، دبیر شورا به درخواست دیگری ازسوی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری درخصوص جرایم راهنمایی و رانندگی، اشاره کرد و افزود: بخشی از این جرایم مربوط به سال‌های گذشته و بخشی مربوط به سال‌جاری است که درخواست شده مبلغی را که مربوط به سال‌های گذشته است، این سازمان از محل دیون بپردازد و بخشی که مربوط به سال‌جاری است توسط شهرداری یا سازمان پرداخت شود که در کمیسیون با ثبت در محل دیون، موافقت و قید شده که درخصوص مابقی جرایم ضمن بررسی در صورت مقصربودن راننده، برابر مقررات اقدام شود.
این موضوع با شش رأی موافق، دو رأی مخالف و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.
سپس، موسوی، در ارتباط با چگونگی مزایده و واگذاری وسایل بازی موجود در بوستان‌های سطح شهر، بیان کرد: به لحاظ سرمایه‌گذاری که در ارتباط با این وسایل شده، در کمیسیون مقرر شد با نظر کارشناسی به مدت یک‌سال تا پایان سال 1403 این وسایل مورد بهره‌برداری همان افراد، قرار گیرد.
این مورد هم به تصویب رسید.
در ادامه، دبیر شورا به درخواست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان درخصوص تمدید قرارداد با «موسسه کاوشگران جوان هوا و فضا» اشاره کرد و یادآور شد: در ارتباط با ملکی که در پارک «شهید مطهری» به این مجموعه واگذار شده، درخواست داشتند که قرارداد بهره‌برداری از این ملک در قالب تفاهم‌نامه خانه‌های فرهنگ مشارکتی به مدت 10 سال با این مجموعه تمدید شود.
این درخواست با هفت رأی موافق، یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع به تصویب رسید.
در ادامۀ این نشست، موسوی به تصویب افزایش نرخ کرایه‌تاکسی در سال آینده در کمیسیون بودجه براساس جدولی که ارائه شده، اشاره کرد و افزود: بر این اساس، کرایه‌ تاکسی‌ها در سال آینده بین 40 تا 50 درصد افزایش خواهد داشت.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، این میزان افزایش را زیاد دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اقشار مختلف جامعه از تاکسی استفاده می‌کنند، این افزایش نرخ کرایه به ضرر مردم است؛ شهرداری بهتر است به‌دنبال دادن تسهیلات به رانندگان تاکسی باشد تا اینکه بخواهد ازطریق افزایش نرخ کرایه، درآمد آنها را افزایش دهد.
محمود بابایی، افزود: نرخ جدید کرایه‌های تاکسی به‌صورت مجزا برای هر مسیر روی شیشه تاکسی‌ها چسبانده شود تا بتوان نظارت بهتری داشت.
موسوی هم در این رابطه با بیان اینکه رانندگان تاکسی هم یکی از اقشار جامعه هستند که هیچ خدماتی ازسوی دولت به آنها ارائه نمی‌شود، تصریح کرد: با وجود تورم و هزینه‌هایی که در طول سال برای رانندگان تاکسی پیش می‌آید ازجمله افزایش سرسام‌آور دستمزد تعمیرات و قطعات خودرو، افزایش نرخ کرایه‌تاکسی برای تمام سال تصویب می‌شود و در طول سال تغییری ندارد؛ این کرایه‌ها هیچ تناسبی با هزینه‌ها و سختی کار رانندگان ندارد.
سپس، معاون سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان که در این نشست حضور داشت، بیان کرد: طبق آنالیزی که از ابتدای سال انجام دادیم، اقلام مصرفی رانندگان تاکسی بیش از 70 درصد افزایش قیمت داشته، درحالی‌که نرخ کرایه‌ها فقط یک‌بار در سال افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش کرنا، محمد مهدی‌نژاد، افزود: یک رانندۀ تاکسی در طول روز در بهترین حالت، بین 40 تا 50 مسافر جابه‌جا می‌کند که درنهایت درآمد وی به حداقل حقوق اداره کار هم نخواهد رسید؛ ضمن اینکه در ماه بین سه تا چهار میلیون تومان هم هزینه‌کرد دارد.
وی با بیان اینکه بیش از 75 درصد تاکسی‌های کرمان فرسوده هستند، تصریح کرد: از سال 1393 هیچ تسهیلاتی در زمینۀ نوسازی تاکسی‌ها از سوی دولت نداشتیم.
درنهایت این موضوع با پنج رأی موافق، دو رأی مخالف و دو رأی ممتنع به تصویب رسید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10783
اخبار مرتبط
نظرات شما