• دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 May 2024

  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 May 2024
عضو پنل توسعه تجارت بین‌الملل عنوان کرد

گفتمان صادراتی در رویداد «کرمان آیدکس»

محمد‌حسین جبل‌‌‌عاملی،عضو پنل توسعه تجارت بین‌الملل کرمان آیدکس، توسعه نگاه صادرات‌محور، ساده‌سازی قوانین و مقررات و پرورش نیروی انسانی با بازدهی بالا را مهم‌ترین موضوع در توسعه صادراتی استان کرمان عنوان کرد...

جبل‌‌‌عاملی، عضو پنل توسعه تجارت بین‌الملل در رویداد کرمان آیدکس در خصوص اهمیت توسعه نگاه صادراتی در این استان گفت: استان کرمان یکی از استان‌‌‌های مهم ایران است که دارای ظرفیت‌‌‌های بسیاری در حوزه‌‌‌های مختلف اقتصادی است. طبعا رشد صادرات در کرمان با توجه به اینکه این استان دارای منابع طبیعی غنی و متنوعی است که شامل معادن، زمین‌‌‌های کشاورزی، باغات و منابع آبی می‌شود، از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار است و شناخت ظرفیت‌‌‌های این استان می‌تواند در توسعه اقتصادی این استان، نقش قابل‌توجهی داشته باشد. با توجه به قرارگیری استان در مسیر جاده‌‌‌های حمل‌ونقل اصلی کشور، این استان دارای پتانسیل بالایی برای صادرات به بازارهای خارجی است. جبل‌‌‌عاملی همچنین در خصوص توسعه جایگاه این استان از مسیر صادرات گفت: به طور کلی تفکر صادراتی، زمانی رخ می‌دهد که مدیران ما بتوانند به صادرات فکر کنند، در نتیجه تولیدات و سیستم در کلاس جهانی می‌رود. هرچند که تحریم آسیب‌زا بوده اما اگر نگاه و عینک تصمیم‌گیران، با لنز صادرات‌محوری تنظیم شود، روزنه‌‌‌‌‌‌ها نیز گشوده خواهد شد.
موضوع مهم دیگر توجه به توسعه منابع انسانی و با بالابردن بهره‌وری و ایجاد مهارت‌‌‌های لازم است. در این راستا، برنامه‌‌‌های آموزشی و پرورشی برای افزایش سطح مهارت‌‌‌های نیروی کار می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در کیفیت تولید و افزایش بهره‌‌‌وری صنعت و تولید داشته باشد. به نظر می‌رسد رویدادهایی نظیر کرمان آیدکس نیز به این موضوع کمک کند.  وی همچنین گفت: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌‌‌ها، دیگر مفهوم پراهمیت در مسیر جذب سرمایه با نگاه توسعه صادرات است. بنابراین سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌‌‌های حمل‌ونقل، ارتباطات، فناوری اطلاعات و... می‌تواند بهبود ارتباطات تجاری، حمل‌ونقل کالاها، کاهش هزینه‌‌‌های تولید و افزایش رقابت‌‌‌پذیری صنایع محلی را فراهم کند. به گفته این کارشناس حوزه صادرات، ساده‌‌‌سازی قوانین و مقررات، دیگر موضوعی است که به صورت تفصیلی در سطح حاکمیت باید به آن پرداخته شود؛ زیرا تجدیدنظر در قوانین و مقررات مربوط به صنعت و تولید، ساده‌‌‌سازی روندها و فرآیندها، افزایش شفافیت و پیوستگی در سیاست‌‌‌ها، و افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در محیط کسب و کار فراهم کند.
وی در ادامه به اهمیت موضوع ارزیابی مدیران اقتصادی و صنعتی پرداخته و اظهار کرد: ارزیابی مدیران اقتصادی و صنعتی استان کرمان باید با توجه به عملکرد آنها در توسعه اقتصاد و صنعت منطقه صورت گیرد. اگر تصمیمات مدیران بر اساس تخصص و علم باشد و به منافع عمومی و توسعه پایدار توجه کنند، می‌توان انتظار داشت که رشد اقتصادی و صنعتی در استان بهبود یابد. جبل‌‌‌عاملی در ادامه به همسو بودن نگاه مدیران با مفاهیم توسعه‌‌‌ای پرداخت و گفت: استان کرمان دارای ظرفیت‌‌‌های بسیار بالایی در حوزه‌‌‌های مختلف اقتصادی است. با توجه به این ظرفیت‌‌‌ها، اگر سیاستگذاری‌‌‌ها و تصمیمات مدیران به گونه‌‌‌ای باشد که با هدف توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع طبیعی و انسانی منطقه همسو باشد، استان کرمان می‌تواند به‌عنوان یک قطب توسعه در کشور شناخته شود.
بنابراین برگزاری رویدادی همچون کرمان آیدکس که این استان را به لحاظ فرصت‌های سرمایه‌گذاری، به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد، می‌تواند در برساختن این نگاه و همچنین شکل‌‌‌گیری گفتمان توسعه حاکمیت و بخش خصوصی تاثیر‌گذار باشد.  این کارشناس حوزه صادراتی همچنین به اهمیت رشد تکنولوژی و تجهیزات نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مطلوبیت‌‌‌های محیطی برای سرمایه‌گذاران، استفاده از تکنولوژی در مسیر ساخت و تولید است. بنابراین اگر واحدهای تولیدی در استان به استفاده از تکنولوژی‌‌‌های نوین و تجهیزات پیشرفته بپردازند، می‌توانند به استانداردهای جهانی نزدیک شوند و رقابت‌‌‌پذیری خود را افزایش دهند. وی نهایتا برای جمع‌بندی این موضوع گفت: استان کرمان دارای پتانسیل بالقوه برای رشد و توسعه در حوزه‌‌‌های مختلف اقتصادی است. بنابراین با سیاستگذاری مناسب، تصمیمات تخصصی و علمی، به‌‌‌روز‌رسانی تکنولوژی و تجهیزات و بهره‌‌‌برداری بهینه از ظرفیت‌‌‌های منطقه، می‌توان بهبود قابل‌توجه در صنعت و اقتصاد استان کرمان را مشاهده کرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11135
اخبار مرتبط
نظرات شما