• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
رشد ۱۷ درصدی به اروپا در سه ماه ۲۰۲۴؛

آلمان بزرگ‌ترین واردکننده پسته ایران

صادرات پسته ایران به اروپا در سه ماه نخست سال 2024 با رشد 17 درصدی به 34 میلیون یورو رسید و با این شرایط صادرکنندگان ایرانی توانستند پس از آمریکا عنوان دومین صادرکننده بزرگ پسته به این قاره را به خود اختصاص دهند...

ایران پس از آمریکا به عنوان دومین صادرکننده پسته جهان شناخته می‌شود، نقشی که در سال‌های اخیر و به واسطه وضع مقررات بازدارنده رنگ باخت و با این شرایط شاهد کاهش سهم آن در سبد محصولات صادراتی غیرنفتی بودیم. وجود سم آفلاتوکسین یکی از دلایلی است که کاهش صادرات پسته ایران به بازار جهانی را به همراه داشت، مشکلی که برای عبور از آن شهریور سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی در «وبینار مذاکرات مدیریت آفلاتوکسین»، تعهد داد تا اقدامات لازم برای کنترل این سم در محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار دهد تا به این طریق زمینه بازگشت ایران به بازارهای اروپایی فراهم شود. حال با گذشته حدود هشت ماه مرکز آمار اروپا اعلام کرد صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری میلادی رشدی ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۳۴ میلیون یورو رسیده است.
به گزارش یورو استات، بر اساس این گزارش صادرات پسته با پوست ایران به اروپا در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال با افت ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸.۷ میلیون یورو رسیده است. ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ بالغ بر ۹ میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده بود. از سوی دیگر صادرات مغز پسته ایران به اروپا هم در این دوره با رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۲۵.۳ میلیون یورو رسید. ایران در سه ماهه نخست سال قبل ۲۰ میلیون یورو مغز پسته به اروپا صادر کرده بود.
داده‌های اعلام شده همچنین نشان می‌دهد «آلمان» بزرگ‌ترین واردکننده پسته از ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ بوده است، بطوریکه از کل صادرات ۳۴ میلیون یورویی پسته ایران به اروپا در این دوره ۷۱ درصد برابر با ۲۴.۳ میلیون یورو مربوط به واردات آلمان از ایران اختصاص داشته است.
ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده پسته به اروپا در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ بوده است. صادرات پسته آمریکا به اتحادیه اروپا در این دوره ۲۴۳ میلیون یورو بوده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11264
اخبار مرتبط
نظرات شما