• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
افزایش هزینه‌های تولید شتاب گرفت؛

اولین تصویر از تورم پیشران صنعت در 1403

در فروردین 1403، تورم تولیدکننده ماهانه صنعت نسبت به اسفندماه افزایش یافت. به عبارت دیگر، هزینه‌های تولید گروه صنعت در کوتاه‌مدت با شتاب تندتری نسبت به گذشته افزایش یافته است...

تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در فروردین امسال، تورم تولید ماهانه نسبت به اسفند افزایش یافته است، اما تورم نقطه‌ای و سالانه کاهش داشته‌اند. بالاترین تورم ماهانه نیز مربوط به «ساخت تجهیزات حمل‌ونقل» و «ساخت تجهیزات برقی» بود.
در فروردین 1403، تورم تولیدکننده ماهانه صنعت نسبت به اسفندماه افزایش یافت. به عبارت دیگر، هزینه‌های تولید گروه صنعت در کوتاه‌مدت با شتاب تندتری نسبت به گذشته افزایش یافته است. در مقابل، تورم تولید نقطه‌ای و سالانه این گروه کاهش یافته که نشان از کاهش سرعت رشد هزینه‌ها در بلندمدت دارد.
از میان اجزای این گروه، بالاترین تورم تولید «ماهانه» و «نقطه به نقطه» مربوط به ساخت تجهیزات حمل‌ونقل است. در مقابل، پایین‌ترین سطح تورم ماهانه در ساخت فرآورده‌های توتون و تنباکو دیده شده است.
تورم تولیدکننده از این جهت حائز اهمیت است که درصد تغییر قیمت‌ها در مبدا تولید و پیش از رسیدن به بازار مصرف را نشان می‌دهد و می‌تواند سیگنالی از تغییر قیمت بازاری کالاها باشد.
تورم پیشران صنعت در فروردین 1403
تورم تولیدکننده، تورم «پیشران»‌ یا تورم «پیش‌نگر» شاخصی است که نشان می‌دهد قیمت کالاها در مبدا تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است. بنابراین این شاخص به نوعی نماگر تغییر هزینه‌های تولید است.
از آن‌جایی که تورم تولید، تغییر قیمت‌ها قبل از رسیدن به بازار مصرف را نشان می‌دهد، می‌تواند به عنوان پیش‌نگر یا پیشران تورم مصرف‌کننده عمل کند. به عبارت دیگر، اگر تورم تولید افزایش یابد به این معناست که قیمت کالاها قبل از بازار مصرف افزایش یافته است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این کالا با ورود به بازار مصرف دوباره مشمول تغییر قیمت شود و کالا در نهایت با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده برسد و تورم مصرف‌کننده را افزایش دهد.
مرکز آمار این نرخ را برای بخش‌های اصلی اقتصاد که شامل کشاورزی، صنعت و خدمات می‌شود، اعلام می‌کند. تازه‌ترین گزارش این نهاد نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده گروه صنعت در فروردین 1403 به صورت کوتاه‌مدت افزایش یافته، اما به صورت میان‌مدت و بلندمدت کاهشی بوده است.
افزایش تورم تولید ماهانه صنعت
تورم تولید ماهانه صنعت در فروردین امسال به 4.3 درصد رسیده است، در حالی که در اسفند سال قبل 1.7 درصد بود. به عبارت دیگر، قیمت تمام کالاهایی که در بخش صنعت تولید شده قبل از رسیدن به بازار مصرف‌کننده به طور میانگین 4.2 درصد گران‌تر از اسفندماه شده است. زمانی که تورم مثبت است و افزایش نرخ را تجربه می‌کند به این معناست که قیمت‌ها با سرعت بیش‌تری در حال افزایش هستند. در مقابل، هر گاه تورم مثبت باشد اما نسبت به ماه قبل در سطح کمتری ایستاده باشد، نشان می‌دهد که قیمت‌ها افزایش یافته، اما افزایش آن با شتاب و سرعت کمتری رخ داده است.
گروه صنعت 23 زیربخش اصلی دارد. از میان این زیربخش‌ها، بالاترین تورم تولید ماهانه مربوط به «ساخت سایر تجهیزات حمل‌ونقل» می‌شود که نرخ آن از یک درصد در اسفندماه به 15.3 درصد در فروردین‌ماه رسیده است. در مقابل، کمترین تورم ماهانه در میان اجزای گروه صنعت صفر درصد بوده که مربوط به تولید فرآورده‌های توتون و تنباکو می‌شود.
کاهش تورم تولید بلندمدت در شروع سال جدید
در محاسبه تورم نقطه به نقطه، تغییر قیمت در مبدا تولید هر در هر ماه نسبت به تغییر قیمت در مبدا تولید در همان ماه در یک سال قبل سنجیده می‌شود. این نرخ از 24.6 درصد در اسفند ماه به 19 درصد در فروردین امسال رسیده است.
به گزارش اکوایران، بالاترین تورم پیشران نقطه‌ای در میان اجزای این گروه نیز 29.7 درصد بوده که همچنان مربوط به ساخت تجهیزات حمل‌ونقل است. تورم سالانه تولید در گروه صنعت نیز تقریبا ثابت مانده و با 0.7 واحد درصد کاهش به 29.2 درصد در فروردین‌ماه رسیده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11277
اخبار مرتبط
نظرات شما