• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
یادداشت؛

فن‌‌‌‌بازار تخصصی در معدن و صنایع معدنی

تمرکز بر ظرفیت‌‌‌‌های فناوری و صنعتی داخلی، تسهیل ارتباطات و ارائه خدمات از طریق فعالیت شبکه‌‌‌‌ای و تاکید بر استفاده از توانمندی‌‌‌‌های بومی برای تامین نیازهای فناورانه در معدن و صنایع معدنی از جمله اهداف ایجاد فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن به‌‌‌‌شمار می‌‌‌‌رود...

مجید وفایی فرد
مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو)
در راستای تدارک و برنامه‌‌‌‌ریزی بلندمدت جهت حصول جایگاه رفیع قدرت برتر علمی و فناوری در منطقه، یکی از مهم‌ترین گام‌های حمایتی، بسترسازی برای توسعه کسب ‌‌‌‌وکار و تجاری‌‌‌‌سازی دستاوردهای علمی و تحقیقاتی شرکت‌‌‌‌ها و موسسات دانش‌‌‌‌بنیان فعال در حوزه فناوری‌ها و صنایع پیشرفته کشور است. بسترسازی در این حوزه لاجرم نیازمند ایجاد و توسعه زمینه‌‌‌‌های همکاری و تعاملات نزدیک ارکان بازار فناوری کشور، اطلاع‌‌‌رسانی، تبادل اخبار مربوط به دستاوردهای علمی و فناوری، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای فناوری‌ها، اقدامات توسعه بازار محصولات و در نهایت ایجاد هم‌‌‌‌افزایی میان کلیه عوامل بخشی و غیر بخشی فعال در این حوزه‌‌‌‌ها در سطح کل کشور است.
شبکه‌‌‌‌ فن‌‌‌‌بازار ملی ایران به عنوان یک بازوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌‌‌‌بنیان ریاست جمهوری بستر زمینه‌‌‌‌ساز برای ایجاد و توسعه این مبادلات و تعاملات در سطح ملی با دارا بودن طیفی متنوع از قابلیت‌ها و ظرفیت‌‌‌‌ها گسترش زنجیره ارزش در این حوزه را در دستورکار دارد. توسعه ساختار فن‌‌‌‌بازار سبب می‌‌‌‌شود که اطلاعات مربوط به دستاوردهای نهایی در حوزه محصولات و فناوری‌‌‌‌های عرضه شده موسسات و شرکت‌های دانش‌‌‌‌بنیان به‌‌‌‌درستی در اختیار مخاطبان آن قرار گرفته و یک یا چند مرحله به تجاری‌‌‌‌سازی و ورود به بازار نزدیک‌تر کند و بازار تخصصی و افزایش تولید را برای محصولات و دستاوردهای مجموعه‌‌‌‌های صنعتی و نیمه‌‌‌‌صنعتی توسعه دهد.
از محورهای اصلی این توسعه، نگاه ویژه به ظرفیت بخش فناوری کشور و ایجاد مدل هم‌‌‌‌افزایی فنی، فناوری و صنعتی بین مجموعه‌‌‌‌های صنعتی و شرکت‌‌‌‌ها و موسسات دانش‌‌‌‌بنیان کشور است. شبکه‌‌‌‌سازی بین شهرک‌‌‌‌های صنعتی و فناوری در قطب‌‌‌‌های تولیدی، پارک‌‌‌‌های علم و فناوری، مراکز رشد عمومی و تخصصی و سایر نهادهای مرتبط و ایجاد تعامل نزدیک با بخش‌‌‌‌های دانشگاهی و پژوهشی از دیگر محورهای این توسعه است.
فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی
با عنایت به ماده (۸) آیین‌‌‌‌نامه تاسیس و راهبری شبکه فن‌‌‌‌بازار ملی ایران، موضوع ایجاد و راه‌‌‌‌اندازی انواع فن‌‌‌‌بازارها از جمله فن‌‌‌‌بازارهای تخصصی مورد اهتمام جدی این شبکه قرار دارد. استفاده از نوآوری و فناوری‌‌‌‌های نوین در معدن و صنایع معدنی همواره از اولویت‌‌‌‌های جامعه است از این رو ایجاد و بهره‌‌‌‌برداری از فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی با همکاری و محوریت سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران در دستور کار طرح زیست‌‌‌‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی- ایمینو قرار گرفت و با پیگیری‌‌‌های مجدانه، بیش از یکسال گذشته از شبکه فن‌‌‌‌بازار ملی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ سند تفاهم‌نامه ایجاد فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی به امضای طرفین (ایمیدرو با نمایندگی آقای مهندس موثقی‌نیا به عنوان معاون وزیر و رئیس هیات عامل و پارک فناوری پردیس با نمایندگی آقای مهدی صفاری‌‌‌‌‌‌‌‌نیا به عنوان رئیس پارک فناوری پردیس و رئیس شورای شبکه فن‌‌‌‌بازار ملی ایران ) رسید. تمرکز بر ظرفیت‌‌‌‌های فناوری و صنعتی داخلی، تسهیل ارتباطات و ارائه خدمات از طریق فعالیت شبکه‌‌‌‌ای و تاکید بر استفاده از توانمندی‌‌‌‌های بومی برای تامین نیازهای فناورانه در معدن و صنایع معدنی از جمله اهداف ایجاد فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن به‌‌‌‌شمار می‌‌‌‌رود.
طبق ماده (۸) آیین‌‌‌‌نامه تاسیس و راهبری شبکه فن‌‌‌‌بازار ملی ایران این شبکه ملزم به ایجاد دفاتر فن‌‌‌‌بازار تخصصی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور است. این فن‌‌‌‌بازار، فن‌‌‌‌بازاری است که تمامی اجزای فن‌‌‌‌بازار ملی را داراست و فقط حوزه فعالیت آن محدود به یک زمینه فناوری خاص و کاربردهای آن است.
دامنه فعالیت فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی در سطح کشور و حوزه‌‌‌‌ تخصصی فعالیت آن پیرامون فعالیت شرکت مزبور و صنایع وابسته به آن است که متولی این فن‌‌‌‌بازار تخصصی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است. دامنه فعالیت آن در کل کشور و با تاکید بر نقاط تمرکز مجتمع‌‌‌ها و شرکت‌های فولاد، آلومینیوم، مس، سرب و روی و سایر اولویت‌‌‌‌های سازمان (ایمیدرو) و دیگر معادن و صنایع معدنی خواهد بود.
«شورای فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی» با عضویت اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل می‌‌‌‌شود و وظایفی را در قالب سیاستگذاری، نظارت و ارائه مشورت در خصوص پیشبرد برنامه‌‌‌‌ها و دستیابی به اهداف فن‌‌‌‌بازار تخصصی بر عهده دارد. طبق ماده (۱۲) آیین‌‌‌‌نامه تاسیس و راهبری شبکه فن‌‌‌‌بازار ملی ایران، هر فن‌‌‌‌بازاری از جمله فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن ملزم به ایجاد شورای راهبری است.
به منظور تحقق اهداف و اجرای موضوع این تفاهم‌نامه، شورای فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی با ترکیب اعضا به شرح زیر تشکیل می‌شود که مکاتبات اولیه در این خصوص به عمل آمده است:
۱-معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (رئیس شورا)؛
۲-معاون توسعه‌‌‌‌ نوآوری پارک فناوری پردیس؛
۳-دبیر شبکه فن‌‌‌‌بازار ملی ایران؛
۴- معاون برنامه‌‌‌‌ریزی و توانمند‌‌‌‌سازی ایمیدرو؛
۵-مشاور رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در امور بومی‌‌‌‌سازی/فناوری؛
۶-مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو؛
۷-مدیر فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی (مجری طرح زیست‌‌‌‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی- ایمینو)؛
۸-مدیرعامل یکی از شرکت‌های معدنی و صنعتی به انتخاب رئیس شورا؛
۹-مدیرعامل یکی از شرکت‌های فولادی به انتخاب رئیس شورا؛
۱۰-نماینده‌‌‌‌ اتحادیه‌‌‌‌ تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران؛
۱۱-کارگزار تجارت فناوری در فن‌‌‌‌بازار تخصصی صنعت معدن.
محورهای تفاهم نامه ایجاد فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی
با عنایت به اسناد بالادستی مربوط به فن بازارها و مسوولیت قانونی محول شده به شبکه فن بازار ملی ایران، ایجاد و راه‌‌‌اندازی فن بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی به عنوان موضوع این تفاهم نامه در دستور کار قرار گرفته است.
۱- فن‌‌‌‌بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی به منظور یکپارچه‌‌‌‌سازی فعالیت‌‌‌‌های توسعه‌‌‌‌ فناوری و نوآوری در معدن و صنایع معدنی با تمرکز بر ظرفیت‌‌‌‌های فناوری در صنایع داخلی، تسهیل ارتباطات و ارائه خدمات از طریق فعالیت شبکه‌‌‌‌ای و تاکید بر استفاده از توانمندی‌‌‌‌های بومی برای تامین نیازهای فناوری ایمیدرو و شرکت‌ها و مجتمع‌‌‌‌ها و واحدهای تابعه‌‌‌‌ ایمیدرو و سایر معادن و صنایع معدنی کشور راه‌‌‌اندازی خواهد شد.
۲-پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌‌‌‌بنیان، حمایت از بومی‌‌‌‌سازی اقلام راهبردی و تحریمی و راه‌‌‌‌اندازی فن بازار تخصصی معدن و صنایع معدنی.
۳-همکاری در پروژه‌‌‌‌های پژوهشی کاربردی در حوزه معادن و صنایع معدنی.
۴-همکاری در زمینه‌‌‌‌ حمایت از شرکت‌‌‌‌های استارت‌آپ، دانش‌‌‌‌بنیان و فناور به منظور تولید مواد، تجهیزات و نیازهای فناورانه در حوزه‌‌‌‌ معدن و صنایع معدنی.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11278
اخبار مرتبط
نظرات شما