• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
تورم سالانه مرغداری‌های صنعتی؛

افزایش تورم محصولات مرغداری‌ها در کرمان

مشاهده تغییرات تورم سالانه تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در سال 1402 حکایت از آن دارد که این نرخ در 6 استان کشور بیشتر شده است. این 6 استان شامل؛ «کرمان»، «اردبیل»، «زنجان»، «خراسان رضوی»، «سیستان و بلوچستان» و «لرستان» است...

نگاهی به داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال 1402 تورم سالانه تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در کل کشور کمتر شده است. شواهد نشان می‌دهد که 25 استان از این رویه پیروی کرده و در باقی استان‌ها این نرخ افزایش یافته است.
تخم مرغ و گوشت مرغ یکی از اقلام تامین پروتئین مورد نیاز انسان بوده و به دلیل قیمت مناسب آن در سبد مصرفی خانوارهای کم‌درآمد نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند. از این رو رصد قیمت آن اهمیت داشته و کاهش یا افزایش بهای آن‌ها منجر به تغییر رفاه مصرف‌کننده می‌شود.
مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود، تورم سالانه تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی را در سال 1402 منتشر و از کاهش آن خبر داده است. «تورم تولیدکننده» نشان می‌دهد که تغییر بهای کالاهای معین در مبدا و پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده چقدر است. با توجه به آنکه تغییر در قیمت تمام‌شده تولید، سبب تغییر قیمت خرید مصرف‌کننده می‌شود، از این نرخ به عنوان «تورم پیشران» نیز یاد شده است
بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه پیشران محصولات مرغداری‌ها نظیر گوشت و تخفایل اصلیم مرغ در استان‌های مختلف یکسان نیست. استان اردبیل با ثبت تورم بالغ بر 125 درصد، بیشترین مقدار این نرخ را داشته و در سایر استان‌ها رقم مذکور در سطح کمتر از 85 درصد قرار داشته است. استان تهران نیز بر پایین‌ترین سکوی تورم سالانه تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی جای گرفته است.
مقایسه این نرخ در سال 1402 نسبت به سال 1401 خبر از آن می‌دهد که تورم سالانه پیشران محصولات گاوداری‌های صنعتی در 6 استان بیشتر شده و در باقی استان‌ها رفتار کاهشی از خود بر جای گذاشته است. در ادامه به بررسی تورم سالانه پیشران محصولات مرغداری های صنعتی در سال 1402 پرداخته شده است.
کاهش تورم پیشران مرغداری‌های صنعتی در سال 1402
گوشت مرغ و تخم مرغ یکی از اقلام تامین پروتئین بدن انسان محسوب شده و به دلیل قیمت ارزان‌تر آن در مقایسه با گوشت قرمز و آبزیان در خانوارهای کم درآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد. تغییرات قیمت این گروه از محصولات در نهایت می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش استفاده خانوارهای ایرانی از آن شده و بر رفاه مصرف‌کنندگان اثربگذارد.
«تورم تولید کننده» شاخصی است که نشان می دهد قیمت اقلام مرتبط با مرغداری‌های صنعتی نظیر گوشت و تخم مرغ در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی چقدر بوده است. از این شاخص به عنوان «تورم پیشران» نیز یاد می‌شود؛ چراکه در صورت افزایش بهای تمام‌شده تولید اقلام مذکور، مصرف‌کننده نیز آن را به قیمت بیشتری تهیه خواهد کرد.
تورم مرغ و تخم مرغ در یک استان از مرز 125 درصد گذشت
نگاهی به داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال 1402، تورم سالانه محصولات مرغداری‌های صنعتی در کل کشور به 57.8 درصد رسیده است. این نرخ حاکی از آن است که میانگین قیمت 12 ماهه اقلام مذکور در دوره منتهی به اسفند 1402 در مقایسه با همین رقم در سال 1401، بالغ بر 57 درصد بیشتر شده است. البته نرخ تورم محصولات تولیدشده توسط مرغداری‌های صنعتی در سال 1402 نسبت به سال 1401 کاهش 18.8 واحد درصدی داشته است.
آنچه تا کنون مطرح شده یک تصویر کلی از تورم سالانه مرغداری‌های صنعتی کل کشور بود و در استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است.
در «اردبیل» تورم سالانه تولیدکننده مرغ و تخم مرغ و نظیر آن به 125.4 درصد رسیده و بیشترین مقدار این نرخ را به خود اختصاص داده است. در سایر استان‌ها نیز این رقم در سطح کمتر از 82.1 درصدی قرار داشته است.
ثبت کمترین تورم پیشران محصولات مرغداری صنعتی در تهران
نگاهی به ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار بیانگر آن است که تورم سالانه تولیدکننده مرغداری‌های صنعتی در 16 استان کمتر از میانگین کل کشور است. در این میان استان «تهران» با ثبت تورم 27.2 درصدی، کمترین میزان این نرخ را در میان 31 استان به خود اختصاص داده است.
3 استان «یزد»، «ایلام» و «قم» نیز با ثبت تورم در محدوده 30 درصدی در جایگاه بعدی این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند. در سایر مناطق این رقم در سطوح بالاتری قرار گرفته است.
افزایش تورم سالانه محصولات مرغداری‌ها در 6 استان
به گزارش اکوایران، مشاهده تغییرات تورم سالانه تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در سال 1402 حکایت از آن دارد که این نرخ در 6 استان کشور بیشتر شده و در باقی استان‌ها رویه کاهشی در پیش گرفته است.
این 6 استان شامل؛ «اردبیل»، «کرمان»، «زنجان»، «خراسان رضوی»، «سیستان و بلوچستان» و «لرستان» است. البته در استان «اردبیل» این افزایش به 87.6 واحد درصد رسیده و بیشترین مقدار صعود را داشته است. بالاترین میزان کاهش این نرخ نیز به استان «تهران» تعلق داشته و در محدوده 56.7 واحد درصدی قرار داشته است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11280
اخبار مرتبط
نظرات شما