• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری؛

گران‌ترین و ارزان‌ترین خوراکی‌ در اردیبهشت 1403

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اردیبهشت امسال، گرانترین خوراکی مناطق شهری «پسته» و بعد از آن «گوشت گوسفند» بوده است. در مقابل، ارزان‌ترین خوراکی شهرنشین‌ها به نام «هندوانه» ثبت شده است...

مرکز آمار متوسط قیمت بیش از 50 قلم خوراکی منتخب در مناطق شهری برای اردیبهشت 1403 را اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، سه مورد از گران‌ترین اقلام خوراکی در این ماه «پسته»، «گوشت گوسفند» و «مغز بادام درختی» بوده است. در مقابل، سه مورد از ارزان‌ترین خوراکی‌ها در این مناطق «هندوانه»، «هویج فرنگی» و «ماکارونی» بوده است.
این قیمت‌ها هم نسبت به ماه گذشته و هم نسبت به اردیبهشت سال قبل تغییر کرده‌ است. بررسی رشد ماهانه قیمت این اقلام نشان می‌دهد که شدیدترین رشد ماهانه مربوط به «رشته آش» و «گوجه فرنگی» بوده است. در مقابل، 9 کالا نسبت به ماه قبل ارزان‌تر شده‌اند و شدیدترین اُفت قیمت نیز برای «هندوانه» رخ داده است.
مانند ماه‌های گذشته، بالاترین رشد نقطه به نقطه قیمت که تغییرات این شاخص در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال قبل را نشان می‌دهد، به «کنسرو ماهی تن» تعلق دارد. از میان تمام اقلام بررسی شده، تنها قیمت 5 کالای خوراکی نسبت به اردیبهشت سال قبل کاهش یافته است.
تصویری از سفره خوراکی خانوارها در اردیبهشت 1403
مرکز آمار به صورت ماهانه متوسط قیمت بیش از 50 خوراکی منتخب در مناطق شهری را اعلام می‌کند. این گزارش اخیرا برای اردیبهشت 1403 به روزرسانی شده است. طبق ارقام جدید، گران‌ترین خوراکی مناطق شهری در اردیبهشت ماه، «پسته» بوده که قیمت هرکیلوگرم از آن به 772 هزار تومان رسیده است. در رتبه بعدی، «گوشت گوسفند» قرار گرفته که متوسط قیمت آن در مناطق شهری برابر با 618 هزار تومان بوده است. «مغز بادام درختی»، «مغز گردو» و «گوشت گاو یا گوساله» نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و به ترتیب از 618 هزار تومان تا 554 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت خورده‌اند.
در میان 14 کالا با بیش‌ترین قیمت در این ماه، نام «لوبیا قرمز» و «لوبیا چیتی» نیز به چشم می‌خورد که از اقلام اصلی خوراک ایرانیان است. قیمت هر کیلو از این حبوبات در اردیبهشت ماه به ترتیب به 101 هزار تومان و 107 هزار تومان رسیده است.
در میان 14 خوراکی با قیمت بالاتر از سایر خوراکی‌ها، نام «شیر خشک» نیز به چشم می‌خورد که قیمت هر 450 گرم از آن به 109 هزار تومان رسیده است.
در مقابل، 14 کالا نیز با کمترین قیمت معرفی شده‌اند که از میان آن‌ها، «هندوانه» از همه ارزان‌تر بوده است. قیمت هر کیلوگرم از این میوه تابستانی در اردیبهشت ماه به 12 هزار و 900 تومان رسیده است.
فراز و فرود ماهانه قیمت خوراکی‌ها در اردیبهشت
از بین بیش از 50 کالای خوراکی بررسی شده، 10 کالا با بیش‌ترین و کمترین افزایش قیمت انتخاب و تغییرات ماهانه آن‌ها بررسی شده است.
در اردیبهشت امسال بالاترین رشد ماهانه قیمت مربوط به «رشته آش» بوده است. قیمت هر نیم‌کیلو از این خوراکی 15 درصد نسبت به فروردین ماه افزایش یافته و به 37 هزار تومان رسیده است. «گوجه فرنگی» نیز شاهد رشد قیمت 14.7 درصدی نسبت به فروردین ماه بوده است. «سیب‌زمینی» و «هویج فرنگی» نیز در رتبه سوم و چهارم قرار گرفته‌اند و به ترتیب 13.6 درصد و 12.1 درصد در طول یک ماه شاهد افزایش قیمت بوده‌اند.
در سوی دیگر این طیف، 10 کالا با کمترین رشد قیمت قرار گرفته‌ است. نکته جالب توجه این است که 9 مورد از این اقلام نه تنها نسبت به ماه قبل رشد قیمت را تجربه نکرده‌اند بلکه ارزان‌تر نیز شده‌اند.
شدیدترین کاهش قیمت 21.9 درصد بوده و مربوط به هندوانه می‌شود. به نظر می‌رسد علت این اُفت قیمت، افزایش عرضه این محصول و خروج از حالت «عرضه نوبرانه»‌ باشد. «خیار» نیز شاهد اُفت قیمت 7.7 درصدی بوده است. «تخم‌مرغ ماشینی» که معمولا با افزایش قیمت همراه بوده، در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین 5.4 درصد ارزان‌تر شده است.
تغییرات نقطه به نقطه قیمت خوراکی‌ها
در گزارش مرکز آمار، تغییر قیمت‌ها نه تنها نسبت به ماه قبل، بلکه نسبت به مدت مشابه در سال قبل نیز بررسی شده است.
بررسی 10 کالا با بیش‌ترین رشد نقطه به نقطه نشان می‌دهد که بالاترین سطح رشد 90.6 درصد و مربوط به «کنسرو ماهی تن» بوده است. «کشمش پلویی» نیز با رشد 67 درصدی قیمت همراه بوده است. «شیر خشک» نیز همچنان در گروه بالاترین رشد‌های نقطه‌ای قرار دارد و در اردیبهشت ماه نرخ افزایش قیمت آن به 65.7 درصد رسیده است.
به گزارش اکوایران، در سوی دیگر این طیف، 10 کالا قرار گرفته‌اند که افزایش قیمت آن‌ها نسبت به مدت مشابه در سال قبل خفیف‌تر بوده و حتی با کاهش قیمت نیز همراه بوده است. برای مثال، برنج ایرانی درجه یک با 4.7 درصد کاهش قیمت مواجه شده است. روغن نباتی جامد نیز پذیرای اُفت قیمت 11.7 درصدی بوده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11300
اخبار مرتبط
نظرات شما