• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
نرخ‌ بهره در قاره سبز چه تغییری می‌کند؟

سورپرایز تورمی در منطقه یورو

به نوشته بلومبرگ، تورم منطقه یورو در ماه می بیش از حد انتظار افزایش یافته است. با این حال، بلومبرگ یک روند کلی تورم‌زدایی را می‌بیند که تا تابستان ادامه خواهد داشت...

تورم منطقه یورو بیش از حد انتظار سرعت گرفته است؛ اتفاقی که باعث شده چشم‌انداز نرخ بهره بانک مرکزی اروپا پس از کاهش برنامه‌ریزی‌شده این بانک در هفته‌ آینده، نامشخص‌تر شود.
به نوشته بلومبرگ، داده‌های اداره آمار اروپا نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه می در مقایسه با یک سال قبل، 2/6 درصد رشد داشته و این آمار از ماه آوریل، 2/4 درصد افزایش یافته است. این آمارها بالاتر از برآورد میانه 2/5 درصدی کارشناسانی است که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده بودند، اما با پیش‌بینی بلومبرگ اکونومیکس مطابقت دارد.
همچنین یک معیار تورم که هزینه‌های مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، با رسیدن به سطح 2/9 درصد، از انتظارات فراتر رفت.
مقامات بانک مرکزی اروپا نسبت به یک مسیر ناهموار هشدار داده‌اند. البته رشد قیمت‌ها در منطقه یورو پس از افزایش تاریخی، در حال بازگشت به هدف 2 درصدی است. با این حال، هنوز هم انتظار می‌رود که مقامات این بانک، نرخ بهره سپرده را در 6 ژوئن (17 خرداد) از سطح فعلیِ 4 درصدی که از نظر بالا بودن یک رکورد محسوب می‌شود، کاهش دهد. بانک مرکزی اروپا اقدام در کاهش نرخ بهره را زودتر از بانک‌های مرکزی آمریکا و انگلستان انجام خواهد داد.
بازارهای پولی پیش‌بینی می‌کنند که میزان کاهش نرخ بهره در هفته آینده، 0/25 درصد خواهد بود اما بازارها پیش‌بینی‌های خود از تعداد بیشتر کاهش نرخ بهره را کمتر کرده‌اند. معامله‌گران در مجموع انتظار دارند تعداد کاهش‌های نرخ بهره در سال جاری میلادی دو مرتبه باشد، اما پیش‌بینی برای سومین کاهش، در سطح پایین 25 درصد قرار دارد.
فیلیپ لِین، اقتصاددان ارشد، اعلام کرده تسهیل سیاست پولی، یک اقدام مناسب خواهد بود حتی اگر تورم در سال جاری میلادی با نوسان همراه باشد. دیگر کارشناسان نیز در روزهای اخیر از کاهش نرخ بهره دفاع کرده‌اند.
در حالیکه رشد قیمتی از اوج بیش از 10 درصدی، به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده، پیشرفت در این زمینه، در مدت اخیر با کاهش همراه شده است. البته اکنون به جای تمرکز بر شوک‌های بیرونی مانند هزینه‌های انرژی، عوامل داخلیِ رشد تورم مورد توجه قرار گرفته است؛ مانند دستمزدها، سود شرکتی و بهره‌وری.
برخی نوسانات کنونی در اثرات نامطلوب آماری ریشه دارد: معرفی یک بلیت حمل‌ونقل سراسری مقرون‌به‌صرفه در آلمان در سال گذشته میلادی بر آمارهای این ماه تأثیرگذار بوده است. همانطور که کاهش قابل توجه در هزینه‌های انرژی در سال 2023 بر این آمار تأثیرگذار بود، اما این کاهش در سال 2024 تکرار نشد.
گزارش‌های ملی طی این هفته نشان داد که یک سرعت نسبتا برابر در اقتصادهای برتر منطقه در زمینه افزایش قیمت وجود داشته است و در این میان، قیمت‌ها سریع‌تر از حد انتظار در آلمان، فرانسه و اسپانیا افزایش یافته است. در ایتالیا، قیمت‌ها با سرعت متوسط‌تری نسبت به ماه آوریل رشد داشت.
نگرانی‌های بنیادی بیشتر بر بخش خدمات متمرکز است، جایی که تورم در ماه می به 4/1 درصد جهش یافت. با توجه به اینکه شرکت‌ها با هزینه‌های نیروی کار بالاتر و افزایش تقاضای مصرف‌کننده مواجه هستند، این بخش از اقتصاد برای جلوگیری از اعلام ثبات کامل وضعیت توسط بسیاری از مقامات، بسیار مهم است.
با وجود تردیدهای سرمایه‌گذاران، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2024 سه مرتبه کاهش نرخ بهره رخ دهد. برخی از مقامات، از جمله رئیس بانک مرکزی آلمان، لزومی برای دنبال کردن اقدام اولیه ژوئن با اقدام دیگری در جولای نمی‌بینند، هرچند رئیس بانک مرکزی فرانسه استدلال می‌کند که چنین سناریویی نباید رد شود.
بلومبرگ اکونومیکس چه می‌گوید؟
«تصویر کلی نشان‌دهنده فرآیندی از کاهش تورم است که به خوبی پیشرفت کرده و به احتمال زیاد تا تابستان ادامه خواهد داشت. این امر باید راه را برای کاهش‌های بیشتر در نیمه دوم سال باز کند. ریسک اصلی برای این چشم‌انداز، مسیر تورم خدمات است
نگرانی کلیدی مربوط به دستمزد کارگران است زیرا دستمزدهای توافق‌شده در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به پیش‌بینی‌ها، با استحکام بیشتری افزایش یافته است. بانک مرکزی اروپا سعی کرده نگرانی‌ها را در این مورد کاهش دهد و گفته است که این افزایش به دلیل پرداخت‌های یک‌بار مصرف بوده و سایر شاخص‌ها نشان‌دهنده کندی مداوم است.
به گزارش اکوایران، با این حال، رئیس بانک مرکزی هلند اشاره کرده است که افزایش بهره‌وری که مقامات گفته‌اند باید به کاهش فشارهای تورمی در سال 2024 کمک کند، هنوز محقق نشده است. بانک مرکزی اروپا قرار است این هفته پیش‌بینی‌های سه‌ماهه خود را منتشر کند و تحلیل‌گران، انتظار تجدید نظرهای عمده‌ای در چشم‌انداز تورم ندارند.
بر اساس برآوردهای بلومبرگ اکونومیکس برای ماه ژوئن و با در نظر گرفتن آخرین داده‌ها، تورم 2/3 درصدی برای منطقه یورو پیش‌بینی شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11308
اخبار مرتبط
نظرات شما