• چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024

  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024
طلا و سکه ریختند؛ دلار در رفت و آمد

2 سیگنال سیاسی به بازار ارز

در بازار طلا و سکه امروز قیمت ها شیب نزولی را تجربه کردند. هر گرم طلای 18 عیار براساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر سه میلیون و 365 هزار و 900 تومان معامله شد. قیمت سکه امامی هم با تجربه افت 150 تومانی، به 40 میلیون و 750 هزار تومان رسید...

امروز بازار طلا و ارز در حالی شاهد نوسان نسبی قیمت‌ها بود که سه مولفه مهم در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفت.
معاملات بازار طلا و ارز در حالی امروز پیگیری شد که نوسان کاهشی ساعات آغازین روز،  تداوم داشته و قیمت‌ها سیر نزولی را تجربه کردند. قیمت دلار هرات که در معاملات پشت خطی، کانال 59 هزار تومان را از دست داده و به کانال 58 هزار تومان عقب نشینی کرده بود، در آغاز مبادلات امروز، مرز یاد شده را پس گرفت و در بازه قیمتی 59100 تومان خرید و فروش شد. روندی که در ادامه روز با رفت و برگشت به مرز 58 هزار تومان دنبال شد تا در نهایت ارزش دلار هرات در زمان تدوین این گزارش به 59050 تومان برسد.
قیمت درهم امارات هم که امروز را با نرخ 16160 تومان آغاز کرده بود، در ادامه معاملات رنج بود و نوسان چندانی را تجربه نکرد و 16130 تومان خرید و فروش شد. همچنین امروز قیمت طلای جهانی با رشد بی سابقه ای همراه شد و با افزایش بیش از یک درصدی، از مرز حمایتی 2349 دلار عبور کرد و در صورت تثبیت این مرز به رشد خود ادامه خواهد داد.
اما در بازار امروز، چهار عامل مهم مورد توجه معامله گران قرار گرفت؛ نخست، تعطیلی کشورهای مسلمان به مناسبت عید سعید فطر بود که از دو جنبه برای بازار ارز حائز اهمیت است. براساس تاریخ رسمی اعلام شده، کشورهای عربی، ترکیه و افغانستان از شنبه ۲۶خرداد به مدت ۶ الی ۱۰ روز تعطیل خواهند بود و این موضوع می تواند از سویی زمینه ورود نوسان گیران به بازار را فراهم کند؛ امری که در راستای تقویت جناح افزایشی بازار ارز موثر است.
این در حالیست که به عقیده برخی دیگر از فعالان بازار، تعطیلی چهار روزه پیش روی معامله‌گران می‌تواند زمینه بی‌جانی بازار را فراهم کند؛ اتفاقی که از منظر این گروه، مداخله بازار ساز در نبود قیمت هرات و سلیمانیه را محتمل می‌کند.
دومین موضوع مهم بازار امروز، به راه افتادن موجی درباره صندوق‌های طلا است که ادعا می کرد اولین خروج پول از این صندوق ها در سال 1403 اتفاق افتاده اما بررسی های «اقتصادنیوز» نشان داد که این ادعا رنگ و بوی واقعی نداشته و تعداد دفعات خروج پول از صندوق های طلا در سال 1403 بیش از یک مرتبه بوده است.
سومین مولفه مورد توجه در بازار امروز، اعلام حمایت سفیر آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از بیانیه مدنظر تروئیکای اروپا علیه ایران بوده است؛ اتفاقی که اگرچه هنوز منجر به صدور رای نهایی این شورا نشده اما به عقیده فعالان بازار در صورت تصویب این قطعنامه، شاهد تقویت جناح افزایشی بازار خواهیم بود.
چهارمین و آخرین عامل موثر بر معاملات امروز بازار اخبار مرتبط با انتخابات بود؛ موضوع مهم در ساحت سیاسی کشور که می تواند متغیری موثر بر سایر متغیرها باشد. در همین راستا موضوع انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به دلیل برگزاری یکسال و نیم بیش از موعد، با سایر ادوار انتخابات متفاوت است و فعالیت های انتخاباتی را در فاز جدید قرار داده که پیش بینی ها درباره نتیجه نهایی آن را سخت کرده است. اگر چه هنوز مشخص نیست که شورای نگهبان در مرحله احراز صلاحیت ها بر کدام یک از نام ها مهر تایید می زند اما از همین ابتدا موضوع انتخابات و چشم انداز دولت آینده از جمله مولفه های موثر بر روند بازار است و معامله گران اخبار مربوط به آن را رصد می کنند.
براساس تصور این گروه به دلیل آنکه انتخابات هنوز به مرحله نیمه نهایی نرسیده و تکلیف کاندیداهای قطعی مشخص نشده است، شاهد نوسان محسوسی در بازار نخواهیم بود؛ موضوعی که روند قیمتی در بازار امروز آن را تایید می‌کند و قیمت دلار در سمت رسمی بدون تغییر نسبت به نرخ سه روز گذشته مورد معامله قرار گرفت و هر دلار مبادله ای، 45182 تومان و حواله دلار هم 42187 تومان خرید و فروش شد. همچنین قیمت یورو مبادله ای با تجربه افزایش نسبت به پیش از تعطیلات 49150 و حواله یورو نیز 46892 تومان مبادله شد.
امروز همچنین قیمت درهم در مرکز مبادله ایران تغییری را تجربه نکرد و با نرخ 12303 تومان نرخ گذاری شد و هر حواله درهم هم 11487 تومان قیمت خورد.
به گزارش اقتصادنیوز،در بازار طلا و سکه هم امروز قیمت ها شیب نزولی را تجربه کردند. هر گرم طلای 18 عیار براساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر سه میلیون و 365 هزار و 900 تومان معامله شد. قیمت سکه امامی هم با تجربه افت 150 تومانی، به 40 میلیون و 750 هزار تومان رسید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11329
اخبار مرتبط
نظرات شما