• چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024

  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024
گزارشی از فایننشیال تایمز؛

پایان دلارزدایی فرا رسید؟

بانک‌های مرکزی جهان به اسکناس آمریکایی علاقه‌مند شدند.به‌نظر می‌رسد عوامل کوتاه‌مدت مجددا تقاضا برای دلار را در میان بانک‌های مرکزی افزایش داده است، از جمله افزایش بازدهی از سوی ایالات متحده آمریکا که انتظار می‌رود نرخ‌های بهره در آن بالاتر از چین باشد...

بر اساس یک نظرسنجی سالانه تعداد بانک‌های مرکزی که به دنبال افزایش ذخایر دلاری خود هستند به‌شدت در سال جاری افزایش یافته است. این در حالی است که برخی از کشورهای توسعه‌یافته تلاش کردند ارزهای رقیب را جایگزین دلار کنند.
براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، 18 درصد از بانک‌های مرکزی جهان قصد دارند در واکنش به بالاماندن نرخ بهره این کشور تخصیص دلار را در طول یک تا دو سال آینده افزایش دهند. این در حالی است که این نسبت در سال گذشته 6 درصد بود که نشان‌دهنده افزایش بسیار زیاد است.
در همین زمان، تقاضا برای ارز رسمی چین در میان بانک‌های مرکزی کاهش داشته است؛ به‌ طوری که روند سال‌های اخیر را که بانک‌های مرکزی بیشتری قصد داشتند خود را در معرض ریسک این ارز قرار دهند را متوقف می‌کند.
افزایش تقاضا برای دلار در میان مدیران ذخایر، کاهش تدریجی تخصیص اسکناس سبز را در میان بانک‌های مرکزی به دلیل کمرنگ شدن نقش آمریکا در تجارت جهانی، حداقل در کوتاه مدت متوقف می‌کند.
مسدود شدن بیش از 300 میلیارددلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در 2022 از جمله دلایلی بود که سبب شد برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای نوظهور جهان از دلار دور شوند.
 به گفته رئیس اندیشکده «مجمع رسمی موسسات پولی و مالی» که این گزارش را تهیه کرده است، این واقعیت که دلار پرتقاضاترین ارز جهان در کوتاه‌مدت است، درحالی که تقاضا برای یوآن چین کاهش یافته است نشان می‌دهد که این روایت گسترده از دلارزدایی حداقل متوقف شده است. به گفته او، قوی‌ترین تقاضا برای دلار در افق یک تا دوساله در میان بانک‌های مرکزی در آسیا بود. این درحالی است که مدیران ذخایر در آسیا و آمریکای لاتین به احتمال زیاد برای کاهش تخصیص یوآن خود برنامه ریزی می‌کنند.

کاهش اتکا به دلار در تجارت
براساس گزارش اکوایران، در نشست کشورهای موسوم به بریکس در سال گذشته، رهبران، وزرای مالی و بانک مرکزی خود را موظف کردند اقداماتی را برای کاهش اتکا به دلار در تجارت میان اقتصادهای خود انجام دهند.
اما بر اساس این گزارش به‌نظر می‌رسد عوامل کوتاه‌مدت مجددا تقاضا برای دلار را در میان بانک‌های مرکزی افزایش داده است، از جمله افزایش بازدهی از سوی ایالات متحده آمریکا که انتظار می‌رود نرخ‌های بهره در آن بالاتر از چین باشد.
چندین بانک مرکزی، از جمله بانک مرکزی اروپا، لهستان، نیوزلند و آفریقای جنوبی گفته‌اند که بازدهی بالاتر بخشی از هدف سرمایه‌گذاری آن‌هاست.
ولی در یک چشم انداز 10 ساله، انتظار مدیران ذخایر کشورها همچنان این است که سهم دلار از ذخایر جهانی به آرامی کاهش یابد؛ به طوری که سهم دلار به 55 درصد و یوآن چین به 5.5 درصد خواهد رسید که تاحد زیادی مطابق با روند دهه‌های گذشته است.
طبق داده‌های صندوق بین المللی پول (IMF)، دلار درحال حاضر 58 درصد از ذخایر جهانی را تشکیل می‌دهد که نسبت به 70 درصد در ابتدای قرن کاهش یافته است. سهم فعلی یوآن چین نیز 2.3 درصد است.
به گزارش اقتصادنیوز،میانگین سهم ذخایر طلای بانک‌های مرکزی اما از 9 درصد به 11 درصد در طول سال گذشته افزایش یافته است. 15 درصد از بانک‌های مرکزی نیز قصد دارند ذخایر طلای خود را در طول یک تا دوسال آینده افزایش دهند، حتی درحالی که طلا نزدیک به رکوردهای خود معامله می‌شود.
براساس این گزارش، اگر این مساله عملی شود، بانک‌های مرکزی ممکن است در طول یک تا دوسال آینده، 600 میلیارد دلار دیگر طلا خریداری کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11350
اخبار مرتبط
نظرات شما