• چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024

  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024
سایه سنگین اونس بر طلا و سکه؛

قیمت دلار در مسیر افزایش

امروز معاملات بازار طلا و ارز در حالی پیگیری شده است که معامله گران شاهد انتشار خبری درباره آزادسازی منابع ارزی ایران توسط عراق بودند؛ موضوع مهمی که به عقیده برخی از فعالان بازار، جناح کاهشی را تقویت خواهد کرد...

اولین روز هفته برای بازار طلا و ارز از نیمه گذشته است و معامله‌گران در حالی شاهد نوسان افزایشی قیمت دلار و تتر هستند که انتشار خبری درباره آزادسازی سازی منابع ارزی ایران توسط عراق در کانون توجه معامله گران قرار گرفت. طبق اعلام سیدحمید حسینی، عضو هیات نمایندگی اتاق بازرگانی ایران، «عراق بخشی از منابع ارزی ایران را آزاد کرده است
به عقیده این عضو هیات نمایندگی اتاق بازرگانی «توان بازدارندگی ایران باعث آرامش داخل کشور شده است» و این موضوع «دست ایران را برای مذاکرات منطقه ای باز خواهد کرد و بانک مرکزی هم از این موقعیت استفاده کرده است.» آزادسازی منابع ارزی ایران توسط عراق، به عقیده گروهی از معامله گران می تواند در راستای تقویت جناح کاهشی بازار عمل کرده و مانع از صعود قیمت‌ها شود. به گفته این گروه، آزادسازی منابع ارزی، دست بازارساز را برای تزریق ارز باز خواهد کرد.
در پی روند افزایشی بازار ارز، دلار هرات که با نرخ 59 هزار و 250 تومان امروز بازگشایی کرده بود، در نیمه دوم روز با افزایش نسبی، 59 هزار و 300 تومان قیمت خورد. درهم امارات هم که روز را با نرخ 16160 تومان آغاز کرده بود، همچون دلار در ناقوس افزایش دمید و در لحظه تدوین این گزارش، 16260 تومان خرید و فروش شد. روند صعودی امروز برای تتر هم صادق بود و این ارز دیجیتال که به عنوان یکی از مولفه های موثر بر قیمت اسکناس آمریکایی شناخته می‌شود، همچون دلار مسیر افزایشی را طی کرد و با ورود به کانال صعودی، 59 و 141 تومان ارزش گذاری شد.
همستر همچنان در کانون توجه
اما موضوع رمزارزها امروز به تتر خلاصه نشد و بازار ربات‌های تلگرامی رمزارزی و به طور ویژه همستر کامبت در میان معامله گران و اهالی بازار داغ بود؛ رباتی که به واسطه تجربه نات کوین و لیست شدن ارز آن در صرافی‌ها؛ کاربران زیادی را درگیر خود کرده است. هر چند هنوز مشخص نیست تا چه اندازه پایانی همچون نات کوین داشته باشد.
افزایش فروش صندوق‌ها تحت تاثیر طلای آبشده
قرمز شدن تابلوی معاملات صندوق های طلا در بورس از دیگر نکات مهم معاملات امروز بود، اتفاقی که از افزایش فروش این صندوق‌ها در پی روند نزولی چند وقت اخیر قیمت طلای آبشده نشات گرفته است. قیمت طلای آبشده در جریان معاملات امروز هم به تبعیت از افت قیمت اونس، پایین آمد و در زمان تدوین این گزارش قیمت طلای آبشده در محدود 14 میلیون و 440 هزار تومان در نوسان بود.
بانک مرکزی و مرکز مبادله پرکار بودند
خبر مهم دیگری که امروز در میان فعالان بازار دست به دست شد، شکسته شدن سقف نرخ بهره بانکی در سال 1403 بود، طبق گزارش بانک مرکزی ایران، نرخ بهره بین بانکی ۲۳.۶۴ درصد رسیده است که در قیاس با نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته، افزایش سه صدم درصدی (۰.۰۳) را تجربه کرده است. بیشترین نرخ بهره بانکی پیش از این به هشتم فروردین و دوم خرداد امسال اختصاص داشته است که 23.62 درصد بوده است.
در نهایت آخرین موضوع مورد توجه در بازار ارز تهران، افزایش نرخ حواله دلار در مرکز مبادله طلا و ارز ایران بود، براساس آنچه در سایت این مرکز آمده است، نرخ حواله دلار به 42325 تومان رسیده است که در مقایسه با روز پنجشنبه رشد 47 تومانی داشته است. همچنین قیمت دلار مبادله ای هم امروز بالا رفت و به 45288 تومان رسید. در مقابل قیمت یورو مبادله ای افت قیمت را تجربه کرده است و نسبت به دو روز گذشته 48943 و حواله یورو نیز 45741 تومان مبادله شد.
امروز قیمت درهم نیز در مرکز مبادله ایران بر مدار افزایش حرکت کرد و با نرخ 12331 تومان نرخ گذاری شد و هر حواله درهم هم 11525 تومان قیمت خورد.
اما روند صعودی بازار ارز در میان معامله گران طلا و سکه خریدار نداشت و کاهش قیمت محسوس اونس طلا بر معاملات امروز سایه گسترده‌ای انداخته بود. طلای جهانی که سقوط بی سابقه ای را در جریان معاملات دو روز اخیر تجربه کرد و به کمترین میزان در سه سال اخیر رسید، در زمان تدوین این گزارش 2294 تومان قیمت خورد.
بازار طلا و سکه در انتظار حراج دوازدهم
همچنین قیمت طلای 18 عیار هم طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر سه میلیون و 337 هزار و 200 تومان است و هر سکه امامی هم 40 میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورده که ریزش 400 هزار تومانی داشته است. روندی که می تواند با برگزاری بیست و یکمین دوره حراج سکه تا حدودی تغییر کند؛ طبق اعلام مرکز مبادله ایران، دوازدهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ  ۲۱ خرداد  ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد. این حراج از طریق سامانه معاملات برگزار می شود و دارایی موضوع دوازدهمین حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته بندی است.
به گزارش اقتصادنیوز، حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی در این حراج مجموعا ۵ قطعه سکه است. به نحوی که می‌توان ۵ قطعه ربع سکه یا ۵ قطعه نیم سکه یا ۵ قطعه تمام سکه، و یا ترکیبی از هر سه شامل تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه باشد که جمع هر سه باهم نباید بیش از ۵ قطعه باشد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11355
اخبار مرتبط
نظرات شما