• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
نرخ بهره قاره سبز به ۳.۷۵ درصد کاهش یافت؛

سبقت پولی اروپا از آمریکا

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود در پنجم ژوئن، مطابق با برآوردها نرخ بهره سیاستی را ۰.۲۵ واحد درصد کاهش داد و آن را به ۴.۲۵ درصد رساند...

او پس از بانک مرکزی سوئد، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان مسیر سیاست‌های پولی را در اواسط سال ۲۰۲۴ تغییر داد. این رویداد در حالی رخ داد که تورم این منطقه گرچه به زیر ۳ درصد تنزل یافت، اما در ماه اخیر در حال درجا زدن در سطح ۲.۶ درصدی بود. البته این رقم در مقایسه با داده‌های تورمی ایالات‌متحده، مطلوبیت بیشتری به همراه داشته و به سبقت لاگارد از فدرال رزرو و بانک مرکزی انگلیس منجر شد.
در حالی که اقتصاددانان و سیاستگذاران اقتصادهای بزرگ در جهان در حال بحث کردن بر سر ادامه سیاست‌های پولی خود تا پایان سال 2024 هستند، لاگارد طبق تاریخ‌گذاری خود در 5 ژوئن 2024 از توقف بر نرخ بهره در سطح 4 درصدی دست شست و سیاست‌های پولی انبساطی خود را آغاز کرد. این مقام سیاسی- اقتصادی در نخستین اقدام خود نرخ بهره را به میزان 0.25 واحد درصد کاهش داد و تاکید کرد: «آنالیز روند اقتصادی اروپا در ماه‌های اخیر این سیگنال را به من و سایر سیاستگذاران داد که زمان مناسب تغییر سیاست‌های پولی فرا رسیده، اما قابل ذکر است که افزایش هزینه‌های کالا و خدمات و بازگشت تورم به مسیر صعودی خود از چالش‌ها و نگرانی اصلی ما به شمار می‌رود
او ادامه داد: «افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک و اثر آن بر رشد اقتصادی و از سوی دیگر تغییرات آب و هوایی و درپی آن افزایش هزینه‌های مواد خوراکی از چالش‌های مهم بازگشت تورم به سطوح سابق خود محسوب می‌شود.» در این بین کاتریس نایس، اقتصاددان اروپایی در این باره اظهار کرد: «بانک مرکزی اروپا با در نظر گرفتن خطرات احتمالی تغییر سیاست‌ها، نرخ بهره را در ماه‌های آتی بیش از پیش کاهش خواهد داد و در نتیجه آن را تا پایان سال به 3.5 درصد خواهد رساند
 صندوق بین‌المللی پول نیز در تایید این موضوع گفت: «نرخ بهره اروپا تا پایان 2024 به 3.5 درصد خواهد رسید
برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی بریتانیا تا پایان سال آینده نرخ بهره را از 5.25 به 3.5 درصد کاهش خواهد داد.
 ناگفته نماند که نرخ تورم‌ این منطقه از بالاترین میزان خود در اواسط 2022 به 2.3 درصد در ماه اخیر تنزل یافت و انتظارات را برای آغاز سیاست‌های انبساطی در ماه‌های پیش‌رو افزایش داد. در این خصوص صندوق بین‌المللی پول در ماه گذشته به بانک انگلیس پیشنهاد کرد که تا پایان سال آینده نرخ بهره را از 5.25 درصد فعلی به 3.5 درصد کاهش دهد.
 با این حال، جورج گادبر از پولار کپیتال گفت که انتخابات آتی در بریتانیا تصمیم بعدی بانک انگلستان در 20 ژوئن را پیچیده خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده نرخ‌های بهره را با وجود تورم بالای 3 درصدی، کاهش دهد.
البته ناگفته نماند که پاول در اتخاذ سیاست‌های انبساطی از سایر بانک‌های مرکزی در جهان محتاط‌تر عمل خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد تا مشاهده نزول تورم به زیر 3 درصد، نرخ بهره را کاهش دهد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11363
اخبار مرتبط
نظرات شما