• چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024

  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024
نتیجه تلنگر گزارش مشاغل به پاول چه خواهد بود؟

شمارش معکوس برای رشد طلا

در بحبوحه انتقادات اقتصاددانان و تاریخ‌گذاری جدید آنها برای اتخاذ سیاست‌های انبساطی در ادامه سال ۲۰۲۴، بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود که در ۵ ژوئن آغاز شد، نرخ بهره را ۰.۲۵ واحد درصد کاهش داد...

صاحب‌نظران در این خصوص اظهار کردند که این اقدام لاگارد به عنوان دومین رئیس بانک مرکزی در جهان که در سال ۲۰۲۴ نرخ بهره خود را کاهش داد می‌تواند بر نقشه سیاستی پاول اثر‌گذار باشد. در صورت وقوع این فرضیه، بازارهای جهانی جان تازه‌ای خواهند گرفت و به نظر می‌رسد طلای جهانی هفته معاملاتی جدید را در واکنش مثبت به این برآوردها صعودی آغاز کند.
 پس از انتشار گزارش شاخص مدیران خرید و مشاغل ایالات‌متحده در ماه اخیر، جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو واکنشی مطابق میل کارشناسان نشان نداد و موجب شد تا شاه‌نشین بازار کریپتو حمایت کانال 70 هزار دلاری را از دست بدهد و فلز ارزشمند نیز با افت 3.9 واحد درصدی خود نسبت به بالاترین نرخ خود در هفته اخیر، به زیر 2300 دلار سقوط کند.
چرا طلا سقوط کرد؟
بررسی قیمت طلا در روز‌های اخیر این سیگنال را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که معاملات طلا در آخرین روز از روند معاملاتی بازارها در روز جمعه پایین‌ترین سطح قیمتی خود را در بیش از یک ماه اخیر به ثبت رساند. به گفته کارشناسان بازار از جمله دلایلی که طلا به مسیر نزولی هدایت شده باید به توقف خرید شمش طلا از سوی بانک خلق چین و بی‌تفاوتی پاول به کاهش رشد اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری، کاهش فعالیت‌های تولیدی و... اشاره کرد. در این راستا هان تان، تحلیلگر ارشد بازار اظهار کرد: «یکی از ستون‌های اصلی رکود طلا در روزهای اخیر، تصمیم بانک خلق چین در خصوص توقف خرید شمش‌های طلا به شمار می‌رود.» او در ادامه بیان کرد: «علاوه بر عقب‌نشینی بانک مرکزی از خرید طلای جهانی، گزارش‌های اقتصادی ایالات‌متحده نیز نقش مهمی در بازگشت قیمت این دارایی به کانال قیمتی سابق یعنی 2200 دلاری‌ ایفا کرده است. گفتنی است که گزارش شغلی آمریکا در ماه مه از رشد 0.1 واحد درصدی نرخ بیکاری نسبت به ماه گذشته (آوریل) و ایجاد 272 هزار شغل جدید در این ماه حکایت داشت.
این درحالی است که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که نرخ بیکاری در مه همچنان در سطح سابق خود یعنی 3.9 درصد‌ باقی می‌ماند و فرصت‌های شغلی نیز از 165 هزار به 185 هزار نفر خواهد رسید. اما واقعیت بر خلاف پیش‌بینی‌ها رقم خورد. نرخ بیکاری به 4 درصد، یعنی بیشترین میزان خود در دو سال اخیر رسید و فرصت‌های شغلی جدید نیز حدود 87 هزار مورد بیشتر افزایش یافت. انتشار این داده‌ها واکنش‌های متعددی را از سوی اقتصاددانان و بازارها به همراه داشت و فشار سیاست‌های انبساطی را بر فدرال رزرو افزایش داد. البته علاوه بر این گزارش، داده‌های تورمی آمریکا که در ۱۲ ژوئن منتشر می‌شود نقش مهمی در عملکرد پاول در خصوص تاریخ‌گذاری سیاست‌های انبساطی ایفا خواهد کرد
 در بحبوحه چالش‌ها در خصوص افزایش غیر‌منتظره نرخ بیکاری در این کشور، عده‌ای رشد مشاغل جدید در این ماه را پوششی برای نرخ بیکاری بالا در این کشور می‌پندارند و بر این باورند که پاول با اتکا به این آمار می‌تواند مدت زمان بیشتری بر نرخ بهره 5.5 درصدی باقی بماند. جدال اقتصاددانان تا جایی ادامه خواهد یافت که بازارهای جهانی روند معاملاتی خود را در هفته جدید آغاز کنند و پاول با در نظر گرفتن واکنش آنها طرح‌های سیاستی خود را در نشست بعدی فدرال رزرو اعلام کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11364
اخبار مرتبط
نظرات شما