• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
در مجمع عمومی عادی سالیانه میدکو؛

۱۹ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد

اقتصاد کرمان: مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه «میدکو» برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ صبح امروز با حضور ۹۶٫۵۸ درصد سهام‌داران در هتل المپیک تهران، برگزار و در پایان ۱۹۰ ریال سود به ازای هر سهم در میان سهام‌داران تقسیم شد...

در این مجمع پس از عرض خیر مقدم توسط علی‌اصغر پورمند، مدیرعامل هلدینگ میدکو به سهام‌داران و دیگر حاضرین در سالن، گزارش عملکرد هیئت مدیره در سال ۱۴۰۲ در قالب یک فیلم برای سهام‌داران ارائه شد و به اطلاع حاضران در مجمع رسید.
شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه «میدکو» در سال ۱۳۸۶ با هدف سرمایه‌گذاری، اکتشاف، استخراج و تولید محصولات معدنی در تهران تاسیس شد. این هلدینگ عظیم صنعتی و معدنی کشور با پشتیبانی مالی بانک پاساگاد، فعالیت خود را در حوزه معدن و صنایع معدنی با تاکید بر تولید سه فلز مهم و استراتژیک فولاد، مس و منیزیم آغاز کرد. در واقع شناخت ذخایر و معادن این سه فلز به علاوه سابقه تولید در کشور، مصارف داخلی و منطقه‌ای و نیز ارزش افزوده بالا سبب شد تا تولید این سه فلز در بالاترین مزیت نسبی در دستور کار میدکو قرار بگیرد. فعالیت این هلدینگ به صورت ۱۰۰ درصد خصوصی، با سرمایه اولیه یک هزار میلیارد ریال آغاز شد و در ادامه سرمایه آن با ۱۴ مرحله افزایش، به میزان ۲۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. در حال حاضر میدکو با استفاده از فناوری‌های نوین و شیوه‌های به‌روز مدیریتی توانسته است همگام با کاهش تبعات زیست‌محیطی و رعایت عدالت بین نسلی، به توسعه تولید و خلق ارزش پرداخته و در مسیر رونق اقتصاد ملی کشور گام‌های ارزنده‌ای بردارد.
عملکرد موفق میدکو در سال ۱۴۰۲
شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه در سال گذشته، موفق به اجرای بیش از ۱۰۰ میلیون تن عملیات معدنی در معادن مورد بهره‌برداری و تولید بیش از ۲۲ میلیون تن محصول شامل کنسانتره سنگ‌آهن، گندله، شمش فولاد، آهن اسفنجی، کاتد مس، لوله مسی، فروسیلیس، شمش منیزیم، کنسانتره زغال‌سنگ، کک متالورژی، قطران، آهک و دولومیت در کارخانه‌های مختلف شد؛ همچنین تناژ فروش میدکو در سال پیش، به هفت میلیون تن محصول نهایی رسید. در این میان، ۷۵ درصد از سهم فروش میدکو به بازار داخلی و ۲۵ درصد آن به بازارهای صادراتی تعلق پیدا کرد.
پیشرفت و پویایی، دو شاخصه مهم در رویکردهای میدکو به شمار می‌آید و بر همین اساس این هلدینگ پروژه‌های متنوعی را با هدف افزایش ظرفیت، بهبود فرایند و کاهش تبعات زیست‌محیطی تولید و همچنین توسعه جوامع محلی و انجام مسئولیت‌های اجتماعی در دست اقدام دارد. در سال ۱۴۰۲، برخی پروژه‌های توسعه‌ای میدکو شامل احداث کارخانه منیزیم شرکت فروسیلیس غرب پارس با ظرفیت تولید سالیانه ۶ هزار تن شمش منیزیم، واحد گازی نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیای ایرانیان و دیواترینگ و درایر کنسانتره شرکت فولاد زرند ایرانیان به بهره‌برداری رسید؛ همچنین سایر پروژه‌های این هلدینگ هم‌اکنون از پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی برخوردارند که از جمله می‌توان به بویلر ۲ کوره بلند شرکت فولاد زرند ایرانیان ۹۴٫۴ درصد، واحد بخار نیروگاه برق به علاوه کارخانه‌های احیا مستقیم و کنسانتره‌سازی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان به ترتیب ۹۲، ۷۱٫۸ و ۱۸٫۹ درصد، تعمیرگاه معدن جلال‌آباد ۷۸ درصد، جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهرهای زرند و کرمان به ترتیب ۶۵٫۷ و ۶۱٫۱ درصد، دیواترینگ ۲ شرکت فولاد سیرجان ایرانیان ۵۷٫۵ درصد، بازیابی مس کیک خنثی‌سازی ۵۳ درصد، کارخانه تغلیظ مس چاه‌فیروزه ۵۲٫۹ درصد، تجهیز و بهره‌برداری از معدن زغال‌سنگ خمرود ۴۶٫۶ درصد، فرآوری میکرو سیلیکا ۴۲٫۶ درصد، کارخانه احیا مستقیم بردسیر ۳۲٫۳ درصد، توسعه لیچینگ چاه‌موسی ۲۳ درصد، آماده‌سازی معادن طبس ۱۱٫۶ درصد و کارخانه احیا مستقیم شرکت فولاد زرند ایرانیان با ۸٫۶ درصد پیشرفت اشاره کرد.
بهبود فرایندهای سیستم‌های اطلاعاتی و به‌روزرسانی سیستم‌ها، از جمله رویکردهای میدکو در راستای افزایش کارایی و بهرهوری در عصر نوین بوده است. بر همین اساس در سال گذشته، پروژه «MIDRP» به عنوان راهکار جامع اطلاعاتی میدکو با پیشرفت ۶۸٫۳ درصدی همراه شده و استقرار و بهره‌برداری از «MIDRP1» در کارخانه‌ها و مجتمع‌های تابعه شرکت‌های فولاد زرند ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان، بابک مس ایرانیان، فولاد بوتیای ایرانیان، ممرادکو، پابدانا و فروسیلیس غرب پارس، از جمله دستاوردهای این پروژه مهم در هلدینگ میدکو بوده است. همچنین پروژه نظارت تصویری و زیرساخت نیز با پیشرفت ۹۷ درصدی در سال ۱۴۰۲ همراه شد که حاصل آن، استقرار سه هزار و ۲۷۹ دوربین و ۱۲ دیتاسنتر بوده است. در این میان نمی‌توان از رویکرد مدیریت جامع منابع انسانی (بالغ بر ۲۳ هزار نفر) در پروژه‌های میدکو غافل شد و همچنین باید به تعهد این هلدینگ نسبت به محیط زیست و توسعه جوامع محلی (مسئولیت اجتماعی) با عملیاتی کردن اقداماتی همچون احداث ۶ هزار هکتار فضای سبز و کاشت یک میلیون اصله درخت اشاره کرد. در همین راستا، شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه در سال گذشته به موفقیت‌های فراوانی دست یافت که از جمله می‌توان به کسب رتبه ۳۵ در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران (IMI100)، دریافت تندیس زرین مدیریت دانشی انجمن مدیریت ایران، کسب تندیس سیمین جایزه ملی تعالی سازمانی و دریافت تندیس زرین جایزه مسئولیت اجتماعی انجمن مدیریت ایران اشاره کرد.
سالی پربار پیش روی میدکو
در سالی که گذشت، فروش تلفیقی هلدینگ میدکو به میزان ۵۷۹ هزار و ۷۷۱ میلیارد ریال، سود تلفیقی ۴۳ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال، سود قابل تقسیم ۳۸ هزار و ۸۰۲ میلیارد ریال و سود پیشنهادی هر سهم ۱۹۰ ریال بوده است. این هلدینگ توسعه و رشد تولید در سالی که به «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است را هدف‌گذاری کرده و به دنبال اجرای ۱۰۶ میلیون تن عملیات معدنی و تولید ۲۵ میلیون تن محصول در سال جاری است. همچنین میدکو به دنبال راه‌اندازی پروژه‌های واحد بخار نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، دیواترینگ ۲ شرکت فولاد سیرجان ایرانیان و بویلر ۲ کوره بلند شرکت فولاد زرند ایرانیان تا پایان امسال است و بی‌شک با توجه رویکری که این هلدینگ عظیم معدنی و صنعتی کشور در پیش گرفته، با سرعت قابل‌توجهی در مسیر توسعه و جهش تولید گام برخواهد داشت.
لازم به ذکر است که در این مجمع، مدیرعامل شرکت میدکو و همچنین بعضی از مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه، به سوالات سهام‌داران پاسخ‌های مبسوطی ارائه کردند و در پایان تقسیم سود ۱۹۰ ریالی به ازای هر سهم میان سهام‌داران میدکو تصویب شد؛ ضمن اینکه در مجمع عمومی فوق‌العاده این هلدینگ که پس از مجمع عمومی عادی سالیانه برگزار شد، افزایش سرمایه میدکو از ۲۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان طی سه مرحله شامل چهار هزار میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهام‌داران (سود تقسیمی ۱۴۰۳)، ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل صرف سهام با صلب حق تقدم (در دو مرحله ۱۰ هزار میلیارد تومانی) و ۶ هزار میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهام‌داران (سود تقسیمی ۱۴۰۴) به تصویب رسید.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11394
اخبار مرتبط
نظرات شما