• چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024

  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ -
  • 26 June 2024
در شورای پژوهشی اتاق کرمان بررسی شد؛

تنظیم سند توسعه 20 ساله استان کرمان

در بیست و دومین نشست شورای پژوهشی اتاق کرمان، تنظیم سند توسعه 20 ساله استان کرمان به عنوان یکی از پنج پروژه در دست اجرای اتاق در سال جاری بررسی و در رابطه با آن تبادل نظر شد...

رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: در بررسی روند مطالعه توسعه مکران که زیر نظر دکتر مخبر سرپرست ریاست جمهوری در حال انجام است، مغایرت‌هایی با سند آمایش ارائه شده دیده می‌شود. سیدمهدی طبیب زاده افزود: در همین رابطه پیشنهاد شده ارتباطی بین سازمان برنامه و بودجه استان و مجری سند آمایش ملی و منطقه‌ای و استانی با ستاد مکران صورت گیرد تا هدفگذاری‌ها، سیاستگذاری‌ها و چشم اندازها منطبق و از موازی کاری یا کارکرد خلاف یکدیگر جلوگیری شود.
در ادامه این نشست رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان به تشریح خلاصه عملکرد شورای پژوهشی پرداخت و در مورد 60 اولویت مطالعات اقتصادی احصا شده در استان گفت: 10موضوع توسط مرکز مطالعات اتاق در سال های 1400 و 1401 انجام و 10 عنوان نیز سال گذشته در دستور کار قرار گرفت. محمدجواد رستمی ادامه داد: از این تعداد پنج موضوع مرتبط با دستگاههای دولتی به مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام و از طریق استانداری در دست اجراست و پنج عنوان دیگر از طریق اتاق در دست اجرا بوده و تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر کرمان در ادامه این نشست بیان کرد: همراستا با سند آمایش ملی منطقه‌ای و استانی موضوع سند آمایش آموزش دانشگاه‌ های استان لحاظ شود. علیرضا سعیدی افزود: همچنین صنایع پایین دستی فولاد و مس و توجه به موضوع نوآوری فناوری‌های جدید نیز اهمیت دارد.
همچنین دیگر عضو شورای پژوهشی اتاق کرمان در این نشست گفت: در سند آمایش بایستی ابتدا تقسیم کار و نقش استانی مشخص و در نهایت سند ملی تصویب می‌شد که در این مورد کاملاً برعکس عمل شده که نیازمند رسیدگی با مدیریت خاص است. جعفر رودری، اظهار کرد: این برنامه‌ها نوشته می‌شود اما ساختاری برای پیاده سازی آن دیده نشده و وجود ندارد. وی ادامه داد: طراحی نظام اجرایی برای سند آمایش و فرهنگ توسعه و نگرش توسعه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 در ادامه این نشست حسین مهرابی، عضو دیگر شورای پژوهشی اتاق کرمان، به ناترازی انرژی و هزینه‌های ناشی از این بحران و موضوع صادرات گاز با وجود کمبود گاز در زمستان بندر خشک انرژی‌های زمین گرمایی پرداخت و گفت: پیشنهاد مدنظر این است که شورای پژوهشی با پنج موضوع از موضوعات موجود در سند آمایش شامل آب، ناترازی انرژی، محیط زیست، دانش بنیان و مسائل فرهنگی کار را پیش ببرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،عضو جدید شورای پژوهشی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: پیشنهاد می شود در بازه زمانی مشخص  سند آمایش بررسی و در کارگروه‌های ذیل شورای پژوهشی مطرح و ادامه یابد که در نهایت شورای پژوهشی نظرات خود را مطرح خواهد کرد و پیشنهادات برای ویرایش به سطح ملی ارسال ‌شوند. محمدرضا پورابراهیمی افزود: در سند آمایش دسترسی استانی در توسعه سند مکران مورد توجه قرار گیرد و همچنین مرکز استان به عنوان مرکز لجستیک و پس کرانه جنوب شرق ایران در نظر گرفته شود.
گفتنی است در پایان این نشست حکم عضویت شورای پژوهشی توسط رئیس اتاق کرمان به دکتر پورابراهیمی تقدیم شد.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11415
اخبار مرتبط
نظرات شما