• چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024

  • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024
بررسی اثر ۶تحول مهم در بازارهای جهانی؛

کامودیتی‏‏‌ها در کما

بازارهای جهانی در ۶گروه معاملاتی، روز گذشته تحت‌تاثیر شرایط ویژه اقتصادی و سیاسی در اصلی‏‏‌ترین کشورهای عرضه‏‏‌کننده و مصرف‌کننده کامودیتی‏‏‌ها، وضعیت فشار عرضه و تقاضای ضعیف را تجربه کردند؛ وضعیتی که می‌توان از آن به عنوان «کمای کامودیتی‌ها» یاد کرد...

بازارهای جهانی در ۶گروه معاملاتی، روز گذشته تحت‌تاثیر شرایط ویژه اقتصادی و سیاسی در اصلی‏‏‌ترین کشورهای عرضه‏‏‌کننده و مصرف‌کننده کامودیتی‏‏‌ها، وضعیت فشار عرضه و تقاضای ضعیف را تجربه کردند؛ وضعیتی که تحت ‌تاثیر تقاضای ضعیف در مجموعه بازار جهانی می‌توان از آن به عنوان «کمای کامودیتی‌ها» یاد کرد. این شرایط در حالی «نفت» را کماکان در کف قیمتی نگه ‏‏‌داشته است که دیروز، روند قیمت‌ها در بازارهای «مس» و «آلومینیوم» کاهشی بود. «طلا»، بعد از ثبت قله جدید قیمتی در روز جمعه، ۲ اوت، دیروز (سه‌شنبه، ۶ اوت)، با توقف رشد قیمت مواجه شد. بهای «سنگ‏‏‌آهن» در حالی همچنان به دلیل ضعف تقاضا در بازه ضعیف قیمتی قرار دارد که دیروز اندکی از کف قیمتی ابتدای هفته بالاتر رفت. «روی» هم در کف قیمتی ۴ماهه است.
بررســـــی‌‌‌هــــا از شناسایی دست‌‌‌کم 6عامل مهم در تحولات اخیر بازارهای جهانی خبر می‌دهد. دیروز بازارها تحت‌تاثیر افزایش تنش‌‌‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه، تشدید نگرانی‌ها درباره رکود بالقوه در ایالات‌متحده آمریکا و افزایش نرخ بیکاری در این کشور، انتظارات مربوط به کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، انقباض فعالیت‌‌‌های تولیدی و اقتصادی در چین (دومین اقتصاد بزرگ دنیا و مصرف‌کننده اصلی کامودیتی‌‌‌ها) و همچنین انتظارات سرمایه‌گذاران درباره اعمال برخی از حمایت‌‌‌ها از سوی دولت این کشور، قرار داشت. همچنین عرضه قوی در برابر تقاضای ضعیف و شکل‌‌‌گیری مازاد عرضه در انبارهای کالایی، ششمین عاملی است که می‌‌‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، دیروز 6اوت، نفت همچنان در کف قیمتی بود، طلا در وضعیت ثبات و توقف رشد قرار داشت، مس و آلومینیوم در کف قیمتی پنج‌ماهه بودند و سنگ‌‌‌آهن کماکان در سطوح قیمتی ضعیف قرار داشت. بهای روی هم در کف قیمتی چهارماه اخیر قرار گرفت.
نوسان «نفت» در بهای حداقلی
داده‌‌‌های مربوط به وضعیت بازارهای جهانی در وب‌سایت خبری و تحلیلی  trading economicsنشان می‌دهد، دیروز سه‌شنبه 6 اوت، معاملات آتی نفت برنت پس از سه روز متوالی کاهش قیمت به دلیل خطرات عرضه ناشی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، به حدود 76.4دلار در هر بشکه افزایش یافت. این افزایش جزئی بعد از ثبت بهای حدود 75دلاری به‌ازای هر بشکه در روز گذشته که کمترین سطح قیمتی از ژانویه 2024 محسوب می‌شود، رقم خورد. با این حال افت‌وخیز جزئی بهای نفت دیروز بین کانال قیمتی 75دلاری و 76دلاری ادامه داشت. افزایش تنش‌‌‌های سیاسی در خاورمیانه و همچنین توقف تولید در یکی از بزرگ‌ترین میدان‌‌های نفتی، به دلیل اعتراضات ضددولتی و مسائل امنیتی به خیز آرام بهای نفت در روز گذشته منجر شد. در همین حال، نگرانی‌ها در مورد رکود بالقوه در ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، در بحبوحه گزارش ضعیف مشاغل و PMI ناامیدکننده ISM Manufacturing، قیمت نفت را تحت فشار قرار می‌دهد. با این حال، پس از گزارش مثبت خدمات ISM ایالات‌متحده در روز دوشنبه، نگرانی‌ها تا حدودی کاهش یافت.
توقف رشد «طلا»
رشد اخیر قیمت طلای جهانی بعد از ثبت قله قیمتی آن در روز شنبه سوم اوت (2483دلار به ازای هر اونس)، دیروز، سه‌شنبه 6اوت، در حدود 2هزار دلار و 410سنت در هر اونس نسبت به‌ روز قبل (دوشنبه 5 اوت) ثابت ماند. با این حال، سوگیری صعودی این فلز دست‌نخورده باقی ماند؛ زیرا با توجه به ریسک‌گریزتر شدن بازارها، جذابیت پناهگاه امن طلا پشتیبانی می‌شود.  سرمایه‌گذاران به ارزیابی احتمال رکود در ایالات‌متحده به دنبال انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی و درآمدهای ناامید‌کننده شرکت‌ها ادامه دادند. این موضوع همچنین انتظارات برای کاهش چندگانه نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو را افزایش داد، به‌طوری که بازارها در حال حاضر بیش از 100واحد پایه کاهش قیمت در سال‌جاری و پیش‌بینی کاهش قابل‌توجه 50واحدی نرخ در ماه سپتامبر را پیش‌بینی می‌کنند. علاوه بر این، مری دالی، رئیس فدرال‌رزرو سان‌فرانسیسکو، روز دوشنبه اعلام کرد که در صورت لزوم برای کاهش نرخ بهره آماده است. در همین حال، افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به تقویت جذابیت پناهگاه امن طلا ادامه داد.
خزش آرام بهای «سنگ‌‌‌آهن»
در حالی که سطح تقاضا و همچنین محدوده قیمتی سنگ‌‌‌آهن در معاملات جهانی همچنان ضعیف است، اما برخی امیدواری‌‌‌ها نسبت به اعمال سیاست‌‌‌های حمایتی جدید از سوی دولت چین، به خزش آرام بهای سنگ‌‌‌آهن از کف قیمتی اخیر منجر شده است. دیروز، سه‌شنبه 6اوت، قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با محتوای آهن 62‌درصد به بالای 104دلار به ازای هر تن رسید که این میزان بالاترین سطح قیمتی یک‌هفته گذشته است. علت این موضوع آن است که رهبران چین در جلسه هفته گذشته دفتر سیاسی حزب کمونیست متعهد شدند اقدامات حمایتی را افزایش دهند و اعتماد بازار را تثبیت کنند. در این نشست بر نیاز به افزایش مصرف، برای تحقق اهداف رشد اقتصادی و همچنین بر ضرورت اعمال تغییراتی به‌منظور اتخاذ رویکردهایی برای تمرکز بر پروژه‌‌‌های زیربنایی تاکید شد. با این حال، داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌‌‌های تولیدی در چین به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی، با سرعت کمی در ماه ژوئیه کاهش یافته، در حالی که رشد بخش خدمات به پایین‌‌‌ترین حد در هشت‌ماه گذشته رسیده است.  تحلیلگران همچنین به اجرای قریب‌الوقوع استانداردهای جدید میلگرد فولادی در چین اشاره کردند که می‌تواند باعث فروش موجودی این محصول فولادی شود. عرضه سنگ‌‌‌آهن هم از سوی تولیدکننده‌‌‌های این ماده معدنی افزایش یافته است؛ از آن‌‌‌جمله معدنچیان سنگ‌آهن در استرالیا و برزیل محموله‌های خود را در ماه ژوئن برای دستیابی به اهداف سه‌ماهه افزایش دادند.
«مس» در کف قیمت 5ماهه
بازار معاملات مس هم با ریزش شدید همراه شد. داده‌‌‌های موجود درباره وضعیت بازار معاملات مس در روز گذشته (سه‌شنبه، 6 اوت) نشان می‌دهد، ‌‌‌معاملات آتی مس در ماه اوت از آستانه 4دلار در هر پوند گذشت که پایین‌‌‌ترین رقم در پنج‌ماه گذشته است و موج ریسک‌گریزی را دنبال می‌کند که فشار فروش شدیدی را در طیف گسترده‌‌‌ای از دارایی‌‌‌های مالی و کالاها در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده از انقباض اقتصادی در ایالات‌متحده آمریکا ایجاد کرده است. کاهش رشد اقتصادی در چین نگرانی‌های قبلی را دامن زده است. این نگرانی‌ها و ترس‌ها به مجموعه‌ای از داده‌های ناامیدکننده اخیر درباره رکود تقاضا برای کالاهای صنعتی افزوده شده و کاهش قیمت در بازار جهانی مس را به روندی ادامه‌‌‌دار تبدیل کرده است. روند نزولی بهای مس تحت‌تاثیر رکود اقتصادی چین و رکود بالقوه در ایالات‌متحده آمریکا، تشدید شده است. پیش‌بینی‌‌‌ها نیز حاکی از آن است که تقاضا برای فلزات پایه در چین، کماکان در سطح پایین باقی خواهد ماند؛ زیرا دولت این کشور از هدف قرار دادن محرک‌های موثر در سومین پلنوم اخیر حزب کمونیست (نشستی برای اتخاذ سیاست‌‌‌های موثر در روند بازارها)، خودداری کرده است. ‌به‌علاوه گزارش‌‌‌هایی مبنی بر اینکه برخی از کارخانه‌‌‌های ذوب چینی پروژه‌‌‌های جدیدی را برای پیروی از دستورات تولید دنبال می‌کنند، گزارش‌‌‌های قبلی درباره کاهش تولید مشترک برای بالا بردن هزینه‌‌‌های تصفیه را به چالش می‌‌‌کشد. برآیند این گزارش‌ها، نگرانی‌های عرضه را کاهش داده و فشار نزولی قیمت را افزایش می‌دهد.
ادامه افت قیمت «آلومینیوم»
روند کاهش بهای آلومینیوم در معاملات جهانی روز گذشته، 6 اوت، نیز ادامه یافت. آلومینیوم هم مانند مس، کف قیمتی پنج‌ماه اخیر را لمس کرد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، قیمت‌های آتی آلومینیوم در ماه اوت و از جمله در روز گذشته، به حدود 2هزار دلار و 250سنت در هر تن رسید و نزدیک به پایین‌‌‌ترین حد خود در پنج‌ماه گذشته بود تا در میان تقاضای ضعیف و عرضه کافی، روند صعودی امسال به‌طور کامل از بین برود. بارندگی در مرکز تولید چین در استان یون‌‌‌نان، در دسترس بودن نیروگاه آبی برای افزایش تولید آلومینیوم را بهبود بخشید و به کارخانه‌‌‌های ذوب اجازه داد تا ظرفیت بیکار را به خطوط تولیدی بازگردانند. این تحولات نگرانی‌های قبلی مبنی بر این را که آب‌وهوای خشک مانع عملکرد عادی تولیدکنندگان می‌شود از بین برد و تولید آلومینیوم اولیه در چین را با رشد سالانه 6.2درصد، در ژوئن 2024 به 3.76میلیون تن رساند که بالاترین میزان از نوامبر 2014 است. در این میان، مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد که تقاضای داخلی برای کالاهای کارخانه‌ای در چین در سطح خاموش باقی مانده است. گزارش‌‌‌های جهانی حاکی از آن است که در شرایط فشار عرضه و ضعف تقاضا برای آلومینیوم، کارخانه‌‌‌ها برای یافتن مشتریان خارجی به منظور جبران تقاضای پایین در چین تلاش می‌کنند.
ناامیدی از تقاضا در «روی»
به گزارش دنیای اقتصاد،افت محسوس تقاضا در بازار معاملات «روی» به کاهش بهای این فلز پرکاربرد منجر شد. داده‌‌‌های جهانی نشان می‌دهد، دیروز قیمت روی به پایین‌ترین حد در چهارماه گذشته یعنی 2هزار دلار و 585سنت در هر تن کاهش یافت که عمدتا ناشی از انتشار و اثر داده‌های اقتصادی ناامیدکننده از شرایط اقتصادی و تولیدی چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده روی در جهان و کاهش تقاضا از سوی کاربران صنعتی است. همزمان، افزایش عرضه روی، قیمت‌ها را به سمت پایین تحت فشار قرار داده است، به‌طوری که تولید روی تصفیه‌شده چین با افزایش 6.26درصدی به 536هزار و 200تن رسید و موجودی روی در منطقه پیوندی شانگهای به‌رغم بسته شدن پنجره‌های واردات افزایش یافت. علاوه بر این، موجودی روی در انبارهای بورس فلزات لندن 9‌درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده مازاد عرضه در بازار است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11807
اخبار مرتبط
نظرات شما