• چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024

  • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024
داده‌های روزهای آتی می‌تواند چشم‌انداز اقتصاد جهان را تعیین کند‌؛

اکران آمارهای اقتصادی

هفته آتی، هفته نسبتا مهمی برای سیستم اقتصادی جهان است. چرا که داده‌های اقتصادی مهم که توسط بانک‌های مرکزی دنیا اعلام می‌شود، می‌تواند افق شفاف‌تری را برای اقتصاددانان نمایان کند...

هفته آتی، هفته نسبتا مهمی برای سیستم اقتصادی جهان است. چرا که داده‌های اقتصادی مهم که توسط بانک‌های مرکزی دنیا اعلام می‌شود، می‌تواند افق شفاف‌تری را برای اقتصاددانان نمایان کند. در این هفته، انتظار می‌رود که با انتشار آمار تورم آمریکا، تورم این کشور در ماه ژوئیه افزایش یافته باشد. همچنین بانک‌های مرکزی نروژ، نیوزیلند، فیلیپین، اروگوئه و... نیز در مورد نرخ بهره خود تصمیم خواهند گرفت.
تورم ایالات‌متحده احتمالا در ماه ژوئیه اندکی افزایش یافته باشد، اما به اندازه‌ای نیست که فدرال رزرو را از کاهش نرخ بهره در ماه آینده منصرف کند. انتظار می‌رود که شاخص قیمت مصرف‌کننده در روز چهارشنبه نسبت به ماه ژوئن 0.2درصد افزایش یابد. میشل بومن، عضو شورای حکام فدرال رزرو در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرد: «چشم‌انداز من این است که با ثابت نگه داشتن سیاست پولی، تورم به کاهش خود ادامه دهد.» او افزود: «جهش نرخ بیکاری در ماه ژوئیه، ممکن است دیدگاهی اغراق‌آمیز در مورد سرد شدن اقتصاد آمریکا القا کند
 گزارش مشاغل ژوئیه نشان داد که کارفرمایان ایالات‌متحده به‌طور قابل توجهی استخدام را کاهش داده‌‌اند و نرخ بیکاری برای چهارمین ماه افزایش یافته است. این امر باعث فعال شدن شاخص کلیدی رکود شده و فروش جهانی در بازار سهام را تشدید کرده است. بنابر نظر اقتصاددانان بلومبرگ، اگر شاخص قیمت مصرف‌کننده مطابق انتظارات باشد، نشان می‌دهد که تورم همچنان در یک روند نزولی باقی مانده و اقتصاددان‌ها بر این باورند که پس از عملکرد ضعیف اقتصاد در ژوئن، یک رشد خفیف رخ می‌دهد. برخی از پیش‌بینی‌ها نیز با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر، خطر افزایش قیمت کالاها را نشان می‌دهند. با این حال، کاهش هزینه‌های سرپناه باید ادامه یابد. هزینه‌های مرتبط با این گروه، حدود یک‌سوم از شاخص مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد و یک عامل تعیین‌کننده مهم در کنترل روند تورم است.
انتشار داده‌های چین در روز پنج‌شنبه احتمالا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در ژوئیه نسبت به ژوئن کمی بهتر شده، اما هنوز هم به وضعیت مطلوب خود نرسیده است.  رشد تولید صنعتی ممکن است تا 5.5 درصد شتاب گرفته باشد. شاخص خرده‌فروشی نیز تا 2.6 درصد افزایش یافته است. در ژاپن نیز انتظار می‌رود که تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه دوم به 2.3 درصد افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که تورم مصرف‌کننده هند در ماه ژوئیه به زیر ۴ درصد کاهش یابد، در حالی که رشد تولید صنعتی این کشور ممکن است کاهش یافته باشد. انتظار می‌رود بانک مرکزی نیوزیلند نرخ نقدی رسمی خود را در جلسه روز چهارشنبه در سطح 5.5درصد نگه دارد، اگرچه کاهش آن نیز محتمل است. احتمال دارد بانک مرکزی نروژ نیز در روز پنج‌شنبه نرخ خود را در سطح 4.5 درصد نگه دارد.
تورم امسال در نروژ، سریع‌تر از پیش‌بینی مقامات کاهش یافته است. بر اساس نظر کارشناسان، احتمالا تورم اسرائیل در ماه ژوئیه به 3.1 درصد افزایش بیابد، زیرا جنگ در غزه اقتصاد آن را تحت فشار قرار داده و هزینه‌های دولت افزایش می‌یابد. این برای نخستین‌بار است که تورم اسرائیل از محدوده هدف که بین یک تا سه درصد است، فراتر رفته است. دولت آرژانتین درصدد است که داده‌های تورم ماه ژوئیه را اعلام کند و اقتصاددانانی که توسط بانک مرکزی مورد نظرسنجی قرار گرفتند، کاهش ماهانه تورم را از 25.5 درصد در دسامبر به 3.9درصد پیش‌بینی می‌کنند. تورم سالانه ممکن است برای سومین ماه کاهش یابد و به حدود ۲۶۳درصد برسد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11838
اخبار مرتبط
نظرات شما