• چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024

  • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ -
  • 14 August 2024
بازار طلا در بلوکه سنگین؛

قیمت دلار رفت و برگشت

بازار طلا و ارز امروز شاهد رفت و برگشت قیمت‌ها در مقایسه با روز گذشته بود. فعالان بازار معتقدند این روند در پی کاهش میزان نقدینگی در بازار اتفاق افتاده و زمینه ساز ایجاد بلوکه شده است...

تحلیلگران، معتقدند بی پولی بازار، عامل سنگین بودن بلوکه در بازار طلا و ارز است. این گروه همچنین «فاصله دو میلیون تومانی قیمت نقدی و فردایی سکه» و «بلوکه سنگین در بازار» را به عنوان دو عامل مهم کاهش قیمت سکه مطرح کردند. بازار طلا و ارز امروز شاهد رفت و برگشت قیمت‌ها در مقایسه با روز گذشته بود. فعالان بازار معتقدند این روند در پی کاهش میزان نقدینگی در بازار اتفاق افتاده و زمینه ساز ایجاد بلوکه شده است.
به عقیده این گروه دلار در بازار لیدر قیمت ها شد و روند نزولی آن مسیر نوسان سایر بازارها را هم تغییر داده است.
مسیر کاهشی قیمت‌ها در بازار امروز با دلار هرات آغاز شد و اسکناس آمریکایی که در معاملات پشت خطی تا پله هفتم کانال 59 هزار تومان بالا رفته بود؛ دلار امروز در 59 هزار و 500 تومان بازگشایی کرد و در ادامه معاملات تا کف 59 هزار تومان هم پایین آمد اما در نیمه دوم معاملات در یک حرکت روبه بالا به کانال بالاتر رفت و به 60 هزار و 100 تومان رسید.
قیمت دلار تهران نیز امروز با گپ منفی 200 تومانی در 60 هزار و 50 تومان معاملات را آغاز کرد و در ادامه روز بین 60 هزار و 50 تومان و 59 هزار و 900 تومان نوسان داد. همچنین قیمت درهم امارات بدون تغییر نسبت به روز گذشته در 16 هزار و 360 تومان معاملات روزانه را آغاز کرد و با کاهش پله به پله، 40 تومان ریزش کرد و به 16 هزار و 320 تومان رسید.
روند نزولی بازار ارز تهران به بازار رمزارزها هم سرایت کرد و قیمت تتر که امروز صبح در 60 هزار و 250 تومان بازگشایی کرد؛ با گذشت زمان، طی یک روند کاهشی به کانال پایین‌تر افتاد و به 59 هزار و 96 تومان رسید.
اما قیمت دلار و یورو در سمت رسمی بازار مسیری متفاوت را در پیش گرفت و بالا رفت. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز با گپ مثبت 123 تومانی 48856 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم با گپ مثبت 117 تومانی در 44709 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز با افزایش 191 تومانی، 53203 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با افزایش 175 تومانی، 48810 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله با گپ مثبت 44 تومانی 13269 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نسبت به روز گذشته با افزایش 30 تومانی، 12174 تومان قیمت خورد.
بازار طلا و سکه هم شاهد بازگشایی قیمت‌ها در نرخ پایان بازارهای روز گذشته بود. امروز قیمت طلای آبشده در 15 میلیون و 265 هزار تومان معاملات را شروع کرد و با کاهش تا 15 میلیون و 195 هزار تومان هم پایین رفت و بین پله اول و دوم کانال 15 میلیون تومان نوسان داد. قیمت اونس طلا نیز با افزایش تا مرز رکورد تاریخی خود پیش رفت و 2465 دلار معامله شد.
قیمت سکه امامی هم امروز با بازگشایی بدون تغییر نسبت به قیمت روز گذشته،‌ در 42 میلیون و 300 هزار تومان شروع کرد و با ادامه معاملات به کف کانال 42 میلیون تومان رسید و با کاهش این کانال را از دست داد. قیمت سکه در ادامه به 41 میلیون و 600 هزار تومان رسید. این فلز گرانبها امروز شاهد 700 هزار تومان ریزش نسبت به قیمت بازگشایی بود. تحلیلگران، معتقدند بی پولی بازار عامل سنگین بودن بلوکه در بازار است. این گروه همچنین «فاصله دو میلیون تومانی قیمت نقدی و فردایی سکه» و «بلوکه سنگین در بازار» را به عنوان دو عامل مهم کاهش قیمت سکه مطرح کردند.
اما اتفاقات امروز بازار طلا و ارز به همین نقطه خلاصه نشد و بازار شاهد انتشار چند خبر مهم بود. اولین خبری که دست به دست شد تغییر کسب و کار برخی از فعالان بازار به طلافروشی بود. معامله‌گران می‌گفتند «کارگاه‌های طلاسازی و بنکدارها با پیج‌هایی که در اینستاگرام دارند در حال جذب مردم برای فروش محصولات خود هستند.» این در حالیست که برخی معامله گران ادعا کردند: «حاشیه سود طلافروشی در نهایت 7 درصد است؛ در حالی که حاشیه سود خیلی از کسب و کارها در بدترین حالت زیر 20 درصد نیست
خبر مهم دیگر امروز به فروش فوق‌العاده و پیش فروش محصولات ایران‌خودرو مربوط بود. برخی بانک‌ها برای 230 میلیون بلوکه ثبت‌نام خودرو، طرح تشویقی گذاشتند و وام بدون ضامن با کارمزد صفر درصد به مردم اختصاص دادند. به عقیده معامله‌گران با این روند اکثر مردم سرمایه و دارایی‌های خود را به سمت بانک ها هدایت خواهند کرد و این موضوع منجر به افزایش تعداد فروشندگان در بازار طلا و سکه خواهد شد.
تعطیلی بازار هرات در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه دیگر موضوع مهمی بود که امروز مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت. طبق یک اطلاعیه که منتشر شده است «روز چهارشنبه مصادف با سومین سالگرد حکومت طالبان در افغانستان است و بازار ارز هرات در این روز تعطیل اعلام شد.» معامله گران معتقدند در پی این تعطیلی احتمال شانتاژ قیمت در نیمه دوم معاملات امروز بازار ارز وجود دارد.
به گزارش اقتصادنیوز،یک خبر سیاسی درباره توافق آتش بس حماس و اسرائیل بین معامله‌گران دست به دست شد. در این خبر که رویترز نقل کرده است؛ «حماس در دور بعدی مذاکرات در روز پنجشنبه آینده شرکت خواهد کرد
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11857
اخبار مرتبط
نظرات شما