• یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 01 September 2024

  • یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 01 September 2024
به‌روزرسانی طرح جامع مدیریت پسماند؛

تدوین نقشه‌ راه حوزۀ پسماند در کرمان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان، از شروع فرآیند به‌روز‌رسانی طرح جامع مدیریت پسماند، با همکاری مرکز پژوهش و مطالعات معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرمان، و دانشگاه «هایتک» خبر داد...

مصطفی‌ عسکری، گفت: در همین رابطه، نخستین مرحله آموزش جامع مدیریت پسماند و نحوۀ اجرای آن، با همکاری دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته «هایتک»، برگزار شد.
وی ادامه داد: آموزش مدیریت جامع پسماند، و نحوۀ اجرای طرح یادشده، به مدت سه روز برگزار شد و در این مدت، به کارکنان دخیل در اجرای این طرح، آموزش‌های لازم ارائه شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان، همچنین، از اعطای گواهینامه معتبر به شرکت‌کنندگان در این دوره خبر داد.
تدوین نقشه‌ راه حوزۀ پسماند با به‌روزرسانی طرح جامع مدیریت پسماند
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش شهرداری کرمان نیز در همین رابطه، از انعقاد قرارداد به‌روزرسانی طرح جامع مدیریت پسماند خبر داد و با اشاره به چالش‌های مطرح‌شده در کارگروه پژوهشی خدمات‌شهری و محیط‌زیست، با حضور مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت پسماند و متخصصان و استادان دانشگاه گفت: مدیریت پسماند و بازیافت زباله، یکی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار در شهرداری است که اجرای آن موجب بهبود بهداشت و محیط‌زیست نیز خواهد شد.
قطبی، با بیان اینکه مدیریت پسماند در شهرداری کرمان، همانند دیگر شهرداری‌های کشور، به‌صورت سنتی است و بر روی تنظیف، جمع‌آوری و دفن زباله متمرکز شده است، افزود: با این حال می‌توان با افزودن فعالیت‌ها و برنامه‌های جدید و منطبق بر شرایط بومی شهر کرمان، حوزه خدمات سازمان مدیریت پسماند را ارتقا داد.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش شهرداری کرمان افزود: سازمان مدیریت پسماند در سال‌های گذشته فعالیت‌های مفیدی چون آموزش، تبلیغات و فرهنگسازی را با عناوینی چون تفکیک زباله از مبدأ و راه‌اندازی غرفه‌های بازیافت انجام داده؛ با این حال، در حوزه تفکیک، بازیافت، پردازش و درآمدزایی، امکان برنامه‌ریزی و افزایش ظرفیت برای توسعۀ بیشتر وجود دارد.
قطبی ادامه داد: گستردگی و پیچیدگی فعالیت‌های آتی سازمان و شاخص‌های اثرگذار آن، در کارگروه پژوهشی خدمات‌شهری و محیط‌زیست مرکز پژوهش و همکاری متخصصان دانشگاه و همچنین بررسی تجارب شهرداری‌های اصفهان، شیراز و تبریز، به به‌روزرسانی طرح جامع مدیریت پسماند در کرمان منجر شد.
وی خاطرنشان کرد: این طرح با شرح خدماتی جامع و جدید و مبتنی بر نیازهای اجرایی و اقتصادی سازمان، تهیه و بعد از فراخوان و بررسی تیم‌های تخصصی و مشاوره‌ای مختلف، قراردادی بین شهرداری کرمان و دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، منعقد شده که تا اوایل سال آینده، نتایج آن برای استفاده، به شهرداری کرمان اعلام می‌شود.
به گزارش کرنا، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش شهرداری کرمان، همچنین از نظارت بر حُسن انجام این طرح توسط یکی از اساتید حوزه مهندسی محیط‌زیست با گرایش مدیریت پسماند از دانشگاه تهران خبر داد و افزود: از اهداف مهم این طرح، تدوین نقشه‌ راه حوزۀ پسماند، مستندسازی و به‌روزرسانی پایگاه‌های داده‌ای، بررسی گزینه‌های صنایع تبدیلی و بازیافت، نمونه‌برداری فیزیکی و شیمیایی، بهبود عناصر کارگاه‌های غیررسمی و ارائه برنامه مدیریت پسماندهای خطرناک خانگی و شهری، برای اولین‌بار در کرمان است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11982
اخبار مرتبط
نظرات شما