• یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 08 September 2024

  • یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 08 September 2024
رفت و برگشت قیمت دلار؛

توقف قیمت سکه در مرز مهم

معاملات امروز بازار طلا و ارز در حرکت خلاف جهت طلا و سکه با دلار خلاصه شد و اسکناس آمریکایی در حالیکه روز دوشنبه را با کاهش قیمت آغاز کرده بود؛ در نیمه دوم معاملات تغییر مسیر داد و ساز افزایش کوک کرد...

معاملات امروز بازار طلا و ارز در حرکت خلاف جهت طلا و سکه با دلار خلاصه شد و اسکناس آمریکایی در حالیکه روز دوشنبه را با کاهش قیمت آغاز کرده بود؛ در نیمه دوم معاملات تغییر مسیر داد و ساز افزایش کوک کرد؛ روندی که در پی آن دلار تهران که در آخرین معاملات پشت خطی 60 هزار و 300 تومان قیمت خورده بود، روز معاملاتی را در 59 هزار و 700 تومان آغاز کرد و با افزایش به 59 هزار و 850 تومان رسید. قیمت دلار هرات اما مسیری متفاوت را در پیش گرفت و با گپ مثبت 90 تومانی نسبت آخرین معاملات پشت خطی، در 59 هزار و 600 تومان بازگشایی کرد و در ادامه با روندی کاهشی به 59 هزار و 300 تومان رسید. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، معامله‌گران فنی معتقدند دلار هرات فردایی حمایت مهمی در سطح 59 هزار و 350 تومان دارد و این اسکناس در روز گذشته با موج صعودی نسبتاً قوی از کف 59 هزار و 200 تومان تا سطح 60 هزار تومان افزایش یافت که شدت این رشد نشان‌دهنده قدرت خریداران است. به عقیده این گروه بازار فرصت چهار روزه برای رشد دارد و روز جمعه به دلیل آنچه «نزدیک شدن به سقف زمانی» عنوان شده است،‌ از اهمیت مهمی برای بازار ارز برخوردار است.
نوسانات قیمت دلار در بازار هرات و تهران، قیمت درهم امارات را هم دستخوش تغییر کرد و این اسکناس امروز با گپ منفی 20 تومانی نسبت به دو روز قبل، در 16 هزار و 250 تومان شروع به کار کرد و با روندی صعودی در 16 هزار و 290 تومان به کار خود پایان داد. نکته جالب توجه در بازار ارز امروز، تعطیلی زودتر از موعد کانال نرخ‌دهی درهم امارات بود.
بازار رسمی اما امروز شاهد افزایش قیمت دلار و یورو مبادله‌ای بود. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز با گپ مثبت 41 تومانی، 49331 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم با افزایش 80 تومانی، 45592 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز با افزایش 111 تومانی، 54603 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با افزایش 162 تومانی، به 50465 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13432 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 12414 تومان قیمت خورد.
بازار طلا و سکه هم به مانند بازار ارز شاهد نوساناتی مشابه بود و قیمت طلای آبشده که در 15 میلیون و 830 هزار تومان بازگشایی کرد، طی یک حرکت رفت و برگشتی تا 15 میلیون و 929 هزار تومان بالا رفت و سپس به قیمت بازگشایی بازگشت. به گزارش اقتصادنیوز، تحلیلگران معتقدند با بازگشایی قیمت در سطح 15 میلیون و 890 هزار تومان، سیگنال خرید روزانه فعال شده و هدف اول 16 میلیون و 150 هزار تومان خواهد بود. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند طی روزهای آینده این هدف تحقق یابد، اما افزایش بیشتر قیمت‌ها به واکنش بازار نسبت به محدوده مقاومتی مشخص شده وابسته است. در حال حاضر، تراز مرکزی آبشده در 15 میلیون و 710 هزار تومان قرار دارد و تا زمانی که بازگشایی قیمت بالای این مرز باشد، روند صعودی خواهد بود و خرید در سطوح حمایتی انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد.
بازار جهانی هم امروز شاهد افت و خیز قیمت اونس طلا بود. این فلز گرانبها در ابتدای روز 2500 دلار معامله شد، اما در ادامه معاملات با کاهش به 2495 دلار رسید و در ادامه روز بین این دو مرز در رفت و برگشت بود. تحلیلگران معتقدند سطح مقاومتی اونس طلا در محدوده 2510 تا 2505 دلار قرار دارد و کف بازار نیز در محدوده 2490 تا 2485 دلار خواهد بود. شرط صعود اونس عبور از سطح 2510 دلار و شرط کاهش قیمت، شکست مرز 2485 دلار است. این گروه می‌گویند بازار به حداقل یک اصلاح تا سطح 2460 دلار نیاز دارد. امروز همچنین هر گرم طلای 18 عیار سه میلیون و 657 هزار تومان در معامله بود. اما بازار سکه هم تسلیم روند نوسانات امروز بازار طلا و ارز شد و شاهد حرکت رفت و برگشتی بود که در پی آن قیمت سکه امامی که در 43 میلیون و 600 هزار تومان بازگشایی کرده بود، با کاهش تا 43 میلیون و 500 هزار تومان عقب نشینی کرد و در نیمه دوم معاملات به قیمت بازگشایی بازگشت.
معامله‌گران فنی معتقدند اختلاف دو میلیونی بین سکه فردایی و نقدی منجر به ایجاد فرصتی برای آربیتراژ شد که در نتیجه، با رشد قیمت سکه نقدی و کاهش سکه فردایی، اختلاف سکه نقدی و فردایی کاهش یافت. این گروه معتقدند سکه فردایی به تدریج آماده رشد خواهد شد. «خلوتی و کم رمقی بازار» موضوع دیگری بود که امروز مورد توجه معامله گران قرار گرفت و از تعطیلی‌ سریالی هفته جاری به عنوان یکی از دلایل موثر بر آن یاد شد.
به گزارش اقتصادنیوز، آمار مرکز مبادله ایران درباره حجم معاملات شمش طلا، از جمله اخبار مهمی بود که امروز در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفت. طبق گزارش منتشر شده، با معامله ۲۰۳ کیلوگرم شمش طلا در حراج چهل و هفتم مرکز مبادله ایران، حجم تجمیعی معاملات در این مرکز از ۹ تن عبور کرد.
خبر مهم دیگر به خروج ۹۰۰ میلیون دلار ارز با واردات غیررسمی آیفون‌ها اختصاص داشت. به گفته رئیس انجمن تلفن همراه ایران، «ممنوعیت واردات آیفون‌ها» طی دو سال گذشته، «حدود ۹۰۰ میلیون دلار ارز به‌ صورت غیر رسمی از کشور خارج کرده است
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/12051
اخبار مرتبط
نظرات شما