• یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 08 September 2024

  • یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 08 September 2024
رئیس اتاق کرمان تاکید کرد؛

«آینده مبهم کرمان» بدون جذب سرمایه

رئیس اتاق کرمان در رویداد سرمایه گذاری خارجی ( اولین رویداد جانبی کرمان ایدکس ۲۰۲۴) با اشاره به اهمیت و ضرورت سرمایه‌گذاری و متضرر شدن کشور به دلیل نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: بدون جذب سرمایه گذاری، آینده استان مبهم است و جز خام فروشی نخواهد بود...

سیدمهدی طبیب زاده، از چالش‌های حوزه معدن در کشور و استان کرمان سخن به ‌میان آورد و عنوان کرد: ما به معدن‌خیز بودن ایران و کرمان افتخار می‌کنیم و این جزو آرزوهای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که معدن جایگزین نفت شود اما آیا این مهم فقط با «گفتن» محقق می‌شود؟
وی، با تاکید بر اینکه بخش معدن به سرمایه‌گذاری اساسی نیاز دارد، ادامه داد: ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد و باید 7 برابر در اقتصاد دنیا اثر داشته باشد، اما این اثرگذاری کمتر از 5 درصد است، در حالی سهم معدن ایران فقط یک درصد است که سهم دنیا بیش از 5 درصد است. طبیب زاده، با طرح این سئوال که چرا استان کرمان با وجود اینکه 60 درصد ذخایر معدنی ایران را دارد، اما نتوانسته استان پیشرفته‌ای شود؟ تصریح کرد: کمتر از 10 درصد سرزمین‌های کشور اکتشاف شده که این رقم در کرمان کمتر است، به عمق بیش از 200 متر نرسیده‌ایم و همچنان معادن را به‌صورت خام می‌فروشیم.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، طبیب‌زاده ادامه داد: ارزش افزوده معدن به تکنولوژی نیاز دارد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی کوتاه‌ترین میانبر در این مسیر است. وی اظهار کرد: در شرایطی که 75 درصد مالیات استان کرمان که خرج خزانه کشور می شود از 10 بنگاه معدنی است که این معادن روزی تمام می‌شود. رئیس اتاق کرمان، با اشاره به هدف‌گذاری برای تولید یک میلیون کاتد مس و ظرفیت تولید 10 میلیون تن شمش فولاد در استان گفت: توسعه صنایع پایین‌دستی به تکنولوژی و سرمایه نیاز دارد و تنها راه در این بخش نیز جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و این امر به تصمیمات کلان اقتصادی در رابطه با تحریم‌ها و FATF نیاز دارد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/12069
اخبار مرتبط
نظرات شما