• یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ -
  • 06 October 2024

  • یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ -
  • 06 October 2024
استفاده از لوازم عمده زندگی در مناطق شهری؛

قابی از وضعیت رفاه ایرانیان در ۱۴۰۲

مرکز آمار درصد خانوارهای شهری که در سال گذشته از ۱۲ لوازم عمده زندگی استفاده کرده‌اند را منتشر کرده است. طبق این گزارش، از میان این ۱۲ قلم، درصد خانوارهای استفاده کننده از ۲ وسیله کاهش یافته و یکی ثابت بوده است...

در سال ۱۴۰۲ درصد خانوارهای شهری که از «یخچال» و «فریزر» استفاده کرده‌اند، نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. این اتفاق می‌تواند به دلیل جایگزینی آنها با «یخچال فریزر» بوده باشد، زیرا درصد خانوارهایی که از آن استفاده کرده‌اند، از ۶۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۶۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
«اجاق گاز»، «تلوزیون رنگی» و «جارو برقی» لوازمی هستند که بیش از ۹۰ درصد خانوارهای شهری کشور از آن استفاده کرده‌اند. از طرفی، «ماشین ظرفشویی»، «دوچرخه» و «موتور سیکلت» از لوازمی هستند که کمترین استفاده را از آنها داشته‌اند.
حضور پررنگ «اجاق گاز» در خانه‌های شهری
بر اساس آخرین گزارش هزینه و درآمد سالانه خانوارهای شهری و روستایی که توسط مرکز آمار منتشر شده است، بیش از ۹۰ درصد خانوارهای شهری کشور در سال ۱۴۰۲ از سه لوازم خانگی «اجاق گاز»، «تلویزیون رنگی» و «جارو برقی» استفاده کرده‌اند. درصد خانوارهای شهری استفاده‌کننده از «اجاق گاز» در مقایسه با سال ۱۴۰۱ ثابت بوده و تغییری نکرده است. این در حالیست که درصد خانوارهای شهری استفاده‌کننده از «تلوزیون رنگی» نسبت به سال ۱۴۰۱، ۰.۱ واحد درصد و «جارو برقی» ۱.۴ واحد درصد افزایش یافته است.
خانوارهای شهری کمترین مصرف را از «ماشین ظرفشویی» داشته‌اند. به‌طوری‌که، تنها ۸.۷ درصد از خانوارها از ماشین ظرفشویی استفاده کرده‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ تنها ۰.۷ واحد درصد رشد داشته است.
از لوازم دیگری که خانوارهای شهری کمتر از آن در سال گذشته استفاده کرده‌اند، «دوچرخه» و «موتور سیکلت» است. تنها ۹.۳ درصد از خانوارهای شهری از «دوچرخه» و ۱۳ درصد از «موتور سیکلت» استفاده کرده‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته‌اند.
جایگزینی «یخچال» و «فریزر» با «یخچال فریزر»
طبق گزارش مرکز آمار، از میان ۱۲ لوازم مورد بررسی، درصد خانوارهای استفاده کننده از دو قلم کالا نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. درصد خانوارهای شهری که از «یخچال» استفاده می‌کنند، از ۳۳.۴ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۱.۹ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین، درصد خانوارهای شهری که از «فریزر» استفاده می‌کنند، از ۲۱.۸ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲۱.۶ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
به نظر می‌رسد دلیل این کاهش مصرف، جایگزینی «یخچال» و «فریزر» با دستگاه «یخچال فریزر» باشد. زیرا طبق آمار، درصد خانوارهای شهری که در سال ۱۴۰۲ از «یخچال فریزر» استفاده کرده‌اند نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱.۵ واحد درصد افزایش یافته است. این مقدار از ۶۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۶۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/12339
اخبار مرتبط
نظرات شما