چشمانداز اقتصاد اروپا ناامیدکننده است. هفته گذشته و پس از انتخابات دوباره دونالد ترامپ اوضاع بدتر شد. انتظار میرود که عدم اطمینان عمیق درباره سیاستهای دولت ترامپ در زمینه تجارت، فناوری، اوکراین، تغییرات آبوهوایی و موارد دیگر باعث کاهش سرمایهگذاری و کاهش رشد اقتصادی شود...
چشمانداز اقتصاد اروپا ناامیدکننده است. هفته گذشته و پس از انتخابات دوباره دونالد ترامپ اوضاع بدتر شد. انتظار میرود که عدم اطمینان عمیق درباره سیاستهای دولت ترامپ در زمینه تجارت، فناوری، اوکراین، تغییرات آبوهوایی و موارد دیگر باعث کاهش سرمایهگذاری و کاهش رشد اقتصادی شود. راهاندازی یک جنگ تعرفهای احتمالی توسط ایالات متحده - بزرگترین شریک تجاری و نزدیکترین متحد اتحادیه اروپا و بریتانیا - صنایع بزرگی مانند خودرو، داروسازی و ماشینآلات را تحت تاثیر قرار خواهد داد. «پاتریشیا کوهن» در گزارش ۱۲نوامبر در نیویورکتایمز نوشت، نیاز به افزایش هزینههای نظامی بهدلیل تردید درباره تضمینهای آمریکا در اروپا، بودجههای ملی را بیشتر تحت فشار قرار داده و کسری بودجه را افزایش میدهد. علاوه بر این، نگرش تخاصمی رئیسجمهور منتخب در قبال چین میتواند اروپا را تحت فشار قرار دهد تا یا یک طرف را انتخاب کند یا با مجازات مواجه شود. «کارستن برزسکی» اقتصاددان ارشد بانک هلندی ING گفت: «بدترین کابوس اقتصادی اروپا به حقیقت پیوست.» او هشدار داد که این تحولات میتواند منطقه یورو را در سال آینده به سمت «رکود تمامعیار» سوق دهد. با آشفتگی سیاسی در آلمان و فرانسه - دو اقتصاد بزرگ اروپا - این ضربه اخیر میتواند در زمان بدتری وارد شود. در بحبوحه بحران در کابینه ائتلافی آلمان، این کشور که هم اکنون دومین سال رکود اقتصادی را پشت سر میگذارد، با چالشهای اقتصادی ناشی از یک دولت دیگر ترامپ دست به گریبان است. اقتصاد این کشور پس از حمله روسیه به اوکراین و پایان یافتن جریان گاز ارزان روسیه - که عنصر کلیدی در موفقیت صنعتی این کشور بود– دچار تلاطم شد. آلمان در دو جبهه مبارزه میکند. فولکسواگن، بزرگترین خودروساز قاره، اخیرا اعلام کرد که احتمالا کارخانههای خود را تعطیل و کارگران را اخراج میکند. رقابت خودروهای برقی چینی در حال حاضر به فروش این بخش در خارج از کشور و اروپا ضربه زده است. رهبران بین دلجویی از چین یا مقابله با آن درگیر هستند. دولت آلمان ماه گذشته به طرح اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفههای ۴۵درصدی بر خودروهای الکتریکی ساخت چین رای منفی داد. کشورهای دیگر مانند اسپانیا رای ممتنع دادند. اکثریت تصویب کردند و در پاسخ، چین عوارض جدیدی بر برندی اروپایی وضع کرد که بیشتر آن از فرانسه میآید.تعرفههای تلافیجویانه بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا چشمانداز صنعت خودرو را بیشتر متاثر ساخته است ایالات متحده بزرگترین بازار خودروهای صادرشده از آلمان است و نزدیک به ۱۳درصد از ۳.۱میلیون خودروی فروختهشده در خارج از کشور در سال۲۰۲۳را به خود اختصاص داده است. صحبتهای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا «بهای گزافی بپردازد» اروپا را نگران کرده است. «هیلدگارد مولر»، رئیس انجمن صنعت خودرو آلمان گفت: «بسیاری در اروپا هنوز بهطور کامل درک نکردهاند که فکر کردن درباره ژئوپلیتیک و سیاست اقتصادی با هم به چه معناست.» البته تعرفههای بالاتر آمریکا بسیار فراتر از آلمان و صنعت خودروسازی است و شامل «نووو نوردیسک»، شرکت داروسازی اوزمپیک و همچنین بخشهایی مانند غذا، پنیر، مروارید، مواد شیمیایی، راکتورهای هستهای، ظروف شیشهای، کفش و غیره در بیش از دو جین کشور میشود. «لوئیزا سانتوس»، معاون مدیر«بیزینس یوروپ» یک گروه لابی که نماینده هزاران شرکت است، هشدار داد که تعرفهها هزینهها را افزایش میدهد و سرمایهگذاری را مختل میکند. او درباره تعرفهها گفت: «ما هنوز امیدواریم که بهدلیل اهمیت روابط اقتصادی، در آنها تجدیدنظر شود و ما آنها را نداشته باشیم.» بر اساس گزارش اتحادیه اروپا، سرمایهگذاری مستقیم اتحادیه اروپا در ایالات متحده در سال۲۰۲۲بالغ بر ۲.۴تریلیون دلار بود که به نوبه خود بیش از ۳.۴میلیون شغل در آمریکا ایجاد کرد. در حال حاضر، متوسط تعرفه ایالات متحده برای واردات اروپایی حدود ۳تا ۴درصد است.در همین حال، تعرفههای بالاتر ایالات متحده بر چین، یکی دیگر از وعدههای تجاری ترامپ، احتمالا تولیدکنندگان چینی را تشویق میکند تا فروش خود را در خارج از ایالات متحده گسترش داده و رقابت با تولیدکنندگان اروپایی رقیب را افزایش دهد. شرکتهای اروپایی ممکن است به دنبال راهاندازی یا توسعه تولید در ایالات متحده باشند. با این حال، هر تولیدکنندهای که از مواد وارداتی از چین استفاده میکند، صرف نظر از اینکه امکاناتش کجا باشد، هزینهها را افزایش میدهد.