• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
در همایشی با حضور نمایندگان کشور عمان بررسی شد

ظرفیت‌های توسعه تجارت کرمان با عمان

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه اگر اقتصاد استان صادرات محور شود می توان ادعا کرد از منابع خدادادی به درستی استفاده شده است، گفت: برای توسعه کرمان چاره‌ای جز تکیه بر صادرات وجود ندارد که در این بین عمان می‌توان شریک تجاری خوبی برای کرمان باشد.

سیدمهدی طبیب‌زاده در همایش توسعه روابط تجاری استان کرمان با کشور عمان، افزود: اتاق کرمان همه ظرفیت خود را برای رونق صادرات و اقتصاد استان به کار می‌گیرد که یکی از راه‌های توسعه صادرات، توسعه روابط تجاری با کشورهای دوست و همسایه مانند عمان است. طبیب زاده، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان کرمان در حوزه های مختلف گفت: استراتژی اتاق کرمان در راستای توسعه بازار و برونگرا کردن اقتصاد، توسعه تجارت با کشورهایی است که روابط مناسب با دنیا و تعرفه‌های ترجیحی دارند و عمان می تواند دروازه ورود محصولات استان به ۸۰ کشور دنیا از جمله کشورهای آفریقایی باشد.
 وی با بیان اینکه ما در شرایط فعلی نیاز داریم بتوانیم یک زنجیره‌ی تولید و دارای ارزش افزوده در برخی کشورها مانند عمان ایجاد کنیم افزود: استان البریمی عمان که امروز میزبان هیئتی اقتصادی از این استان هستیم دارای موقعیتی استراتژیک در کشور عمان است، از جمله این که در مجاورت کشورهای امارات و عربستان قرار دارد و می‌توان از ظرفیت این استان برای صادرات مجدد محصولات استان کرمان با ایجاد ارزش افزوده مناسب، بهره گرفت. رئیس اتاق کرمان در ادامه گفت:  هیئت استان البریمی، شامل تیم‌هایی در حوزه معدن، توریسم درمانی و صنایع غذایی است و اتاق کرمان شرایط برای توسعه روابط تجاری با عمان را پیگیری می‌کند.
 در ادامه، رئیس اتاق بازرگانی استان البریمی عمان، برگزاری این همایش را در راستای تحکیم روابط دو کشور دانست و گفت: این جلسه به توسعه روابط تجاری در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و توریسم درمانی کمک می‌کند. الظاهر الکعبی، ادامه داد: اشتراکات زیادی بین ایران و عمان وجود دارد و از آنجایی که این استان در مجاورت دو بندر بزرگ خلیج فارس قرار دارد باید از این وجه مثبت برای توسعه صادرات و ایجاد ارزش افزوده محصولات استان کرمان بهره گرفت. رئیس اتاق بازرگانی البریمی گفت: ایرانی‌ها می‌توانند صنایع خود را در استان البریمی مستقر کنند و محصولاتشان را فرآوری و مجدد صادرات کنند که برای تحقق این موضوع قول همکاری همه جانبه می‌دهیم.
استاندار کرمان نیز در این همایش گفت: عمان و ایران دو کشور دوست و همسایه با علایق مشترک تاریخی و فرهنگی هستند و روابط دو کشور در دوران انقلاب نیز توسعه یافته است. علی زینی‌وند، افزود: استان کرمان دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری همچون تولید محصولات خاص و خارج از فصل کشاورزی، معادن غنی و سنگ های تزیینی و علوم مختلف در حوزه پزشکی و دانش‌بنیان است و این ظرفیت وجود دارد تجربیات فناورانه استان کرمان به عمان منتقل شود. وی ادامه داد: زمینه برای انعقاد تفاهم نامه ارائه محصولات کشاورزی قراردادی مبتنی بر سفارش کشور عمان در استان کرمان وجود دارد و در این بین اتاق کرمان به عنوان رابط تجاری استان کرمان و کشور عمان نماینده استان کرمان در توسعه این روابط است.
 در ادامه این همایش نیز دو تن از اعضای اتاق بازرگانی البریمی عمان، گزارشی از ظرفیت‌های این کشور در بخش‌های معدن، کشاورزی، شیلات و شهرک‌های صنعتی ارائه و زمینه‌های توسعه روابط دو استان بررسی شد.
لازم به ذکر است هیات تجاری 16 نفره عمانی، پس از این همایش به برگزاری بیش از 60 نشست B2B با فعالان اقتصادی استان کرمان در زمینه های مختلف پرداخت و در ادامه سفر به کرمان، از ظرفیت های مختلف استان بازدید خواهد داشت.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4065
اخبار مرتبط
نظرات شما