• جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024

  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 19 April 2024
در نشست مجازی با حضور سفیر ایران در کابل بررسی شد

همکاری تجاری کرمان و افغانستان در سایه طالبان

در نشست مجازی «بررسی وضعیت همکاری تجاری کرمان و افغانستان» در دوره حکمرانی طالبان در این کشور که با حضور سفیر ایران در کابل برگزار شد، جمعی از فعالان اقتصادی دو طرف به بیان مشکلات و پرسش های خود در زمینه همکاری های اقتصادی کرمان و افغانستان پرداختند.

سفیر ایران در کابل در این نشست گفت: شرایط فعلی افغانستان فرصت طلایی و استثنایی برای ایران است که باید از این کشور به عنوان مکمل اقتصاد ایران استفاده کرد.
 بهادر امینیان، در نشست بررسی همکاری تجاری کرمان و افغانستان افزود: ایران با صادرات سالانه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، حدود ۶۰ درصد بازار کشور افغانستان را در دست دارد. وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور افغانستان، می‌توان از یکسری ظرفیت ها و فرصت ها به صورت انحصاری برای ایران استفاده کرد.
امینیان، خاطرنشان کرد: در تحولات سیاسی اخیر کشور افغانستان تقابل با ایران برداشته شده و طالبان سعی دارند یا حداقل اینگونه نشان می‌دهند که مانعی برای ما ایجاد نمی کنند. وی گفت: پیشرفت ما در اقتصاد افغانستان توسط بخش خصوصی و اقدامات و مذاکرات سنتی آنها در بازار افغانستان بوده که اگر بخش خصوصی بتواند از این رویکرد سنتی عبور کند و برنامه مدرن داشته باشد، موفق تر خواهد بود.
سفیر ایران در کابل تصریح کرد: ۶۰ درصد مشکلات صادرات با افغانستان به مسائل داخلی ایران در حوزه های گمرک، قوانین و مقررات، تعرفه‌ها، مرزبانی، وزارت کشور و... برمی‌گردد که این موارد محدودیت هایی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است. امینیان، با اشاره به اینکه تلاش می شود موانع در این حوزه شناسایی و رفع شود، افزود: حدود ۲۰ سال در افغانستان ناامنی، فساد و رانت وجود داشت اما اکنون با متمرکز شدن حکومت مرکزی در کل این کشور ناامنی و فساد بسیار کم شده است.
وی به چند فرصت مهم برای توسعه ارتباط با افغانستان اشاره و اظهار کرد: با توجه به مشکل فعلی فقر در افغانستان باید صادرات را حفظ کرد، صرفاً به فروش کالا نپرداخت و از حوزه های مختلف مانند گردشگری سلامت غافل نشد. وی ادامه داد: می‌توان از فرصت معادن آهن افغانستان در مرز ایران، بیشترین استفاده را داشت.
امینیان، تولید انرژی در افغانستان را بسیار به صرفه و اقتصادی و نیاز این کشور عنوان کرد و گفت: فعالان اقتصادی می توانند در تولید انرژی در افغانستان سرمایه گذاری کنند. سفیر ایران در کابل، با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم افغانستان در کشاورزی این کشور به صورت سنتی فعال هستند، افزود: افغانستان دارای آب، زمین و نیروی انسانی زیاد است که ایران می‌تواند در پروژه هایی مانند کشت فراسرزمینی، صنعتی کردن و بروزرسانی کشاورزی در این کشور فعالیت کند.

استاندار کرمان نیز در این نشست، اتاق کرمان را بسیار فعال در فعالیت های اقتصادی داخلی و بین المللی دانست و گفت: این مجموعه افراد صاحب‌نام و توانمندی دارد که با هدف گذاری مشخص، حوزه های مختلف را تعریف  و اجرا می کند. علی زینی وند، اظهار کرد: با وجود ظرفیت های فراوان استان کرمان، اما تبادلات اقتصادی کرمان با افغانستان و پاکستان آنچنان که باید نبوده و نیازمند تعریف ساختار جدید است تا با استفاده از تجارب و فرصت های ایجاد شده بهترین ارتباطات شکل گیرد. وی ادامه داد: استان کرمان می‌تواند علاوه بر صادرات محصولات مختلف در حوزه بهداشت و درمان، پذیرش دانشجو، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری با افغانستان همکاری داشته باشد.
در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان نیز گفت: پیش از تحولات جدید در افغانستان، اتاق کرمان همکاری ها و ارتباطات گسترده‌ای با اتاق‌های بازرگانی برخی استان های افغانستان داشت که در پی آنها مذاکرات، بازدیدها، پذیرش هیات ها و امضای تفاهم نامه انجام شد. سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: منتظر پایدار شدن شرایط جدید در افغانستان بودیم تا برنامه‌ریزی برای شکل گیری ارتباطات گسترده‌تر انجام شود و همچنین مشکلاتی مانند نبود سیستم بانکی در افغانستان، حمل و نقل، گمرک میلک، هزینه ها، مشکلات انتقال ارز و تعرفه‌های ترجیحی در زمینه همکاری اقتصادی با افغانستان وجود دارد. وی ادامه داد: امیدواریم با کمک فعالان اقتصادی دو طرف و سفیر ایران در افغانستان راهکارها برای ارتباط مجدد و افزایش صادرات را پیدا کنیم.
 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4115
اخبار مرتبط
نظرات شما