• پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024

  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 25 April 2024
بررسی راهکار ایجاد تعادل در بازار شکر، روغن و مرغ؛

چانه‌زنی بر سر تنظیم بازار کرمان

نشست تنظیم بازار استان کرمان به کمبود کالاهای اساسی از جمله شکر، روغن و مرغ پرداخت و راهکارهای اجرایی در خصوص رفع این مشکل از سوی مسئولان اخذ شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این نشست گفت: نرخ مصوب شکر ۱۳ هزار تومان تعیین شده در حالی که این محصول با قیمت ۲۲ هزار تومان در بازار کرمان به فروش می رسد.
مهدی حسینی نژاد افزود: ٨٠٠ تن شکر دولتی در برخی فروشگاه های استان کرمان ذخیره شده؛ در حالی که مردم این محصول را به قیمت آزاد تهیه می کنند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز در این خصوص گفت: هر کالایی به بازار عرضه نشود به‌عنوان اخلال در نظام توزیع تلقی می شود و با آن برخورد کنیم.
ارسلان میری افزود: برخی با عرضه نکردن کالاهای اساسی و شکر کمبود مصنوعی در بازار کرمان ایجاد کردند تا مردم را با مشکل مواجه سازند و این افراد با دلالی از کارخانه ها موجب ایجاد این کمبود ساختگی شدند و این سوال مطرح می شود که متولیان تامین و توزیع کالا چرا به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند؟
کمبود روغن در کرمان
وی اضافه کرد: میری با اشاره به کمبود روغن خوراکی در بازار کرمان نیز گفت: توزیع تعارف بردار نیست و تعزیرات حکومتی این استان با عرضه خارج از شبکه و قاچاق کالا به شدت برخورد می کند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان گفت: یکهزار و ٩٠ تن روغن خوراکی با عناوین عرضه خارج از شبکه و قاچاق کشف شده که می توانیم آن را براساس نیازسنجی جهاد کشاورزی و با قیمت مصوب بین فروشگاه های معتمد ازجمله اتکا و شرکت های تعاون روستایی توزیع کنیم تا مشکل روغن تا حدی رفع شود.
وی تصریح کرد: در صورتی که این افراد حکم برائت گرفتند نیز می توانیم هزینه را به آنان پرداخت کنیم تا اندکی از التهابات بازار کاسته شود.
میری ادامه داد: یکهزار و ٩٠ تن کالای اساسی از نوع روغن خوراکی از اواخر اسفندماه سال گذشته تا فروردین ماه امسال برای چابهار و ایرانشهر بارگیری شد که این آمار نشان می دهد این میزان بیش از نیاز آن شهرستان ها است و برای قاچاق بوده که اگر با آن برخورد نشود، قاچاق گسترش می یابد.
وی با بیان اینکه مشکل توزیع روغن از کارخانه است گفت: کارخانه سهمیه را به نماینده سیستان نمی دهد و دلال این کار را انجام می دهد که نشان می دهد داستانی در آن وجود دارد.
مدیر کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان نیز در این نشست گفت: چهار هزار و ١٠٠ تن روغن براساس سهمیه کشوری به کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان ابلاغ شده که از هفته آینده توزیع می شود.
فرزاد علیجانی افزود: سهمیه ٢ هزار تن روغن استان کرمان می تواند تا حدودی مشکل بازار را رفع کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در این خصوص با بیان اینکه باید به تنظیم بازار استان کرمان بیندیشیم گفت: دادستانی با سرعت بیشتری در خصوص تامین و توزیع ٢ هزار تن روغن کشف شده تصمیم گیری کند.
کمبود مرغ در کرمان
همچنین در این نشست مساله کمبود مرغ استان کرمان مطرح شد که مسولان در خصوص رفع این مشکل نظرات خود را مطرح کردند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان همچنین گفت: کامیون های حامل مرغ زنده از کرمان به مقصد سیستان و بلوچستان فاقد مجوز هستند که می توان خودروهای حامل کالاهای فاقد مجوز را متوقف و با قیمت مصوب تنظیم بازار بین خرده فروشان توزیع کنیم.
میری ادامه داد: توزیع کالای اساسی خارج از مصوبات دولت و قانون برای ما قاچاق است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز بر ورود و افزایش تولید این محصول در استان کرمان تاکید کرد.
کشف ۱۰۴ پرونده قاچاق در کرمان
حسینی نژاد با اشاره به عملکرد تنظیم بازار طی نیمه دوم سال ١۴٠٠ گفت: ١۴ هزار بازرسی و ۷۰۰ اهراز تخلف و ١٠۴ پرونده قاچاق کالا در این مدت کشف شد که ٧٠٠ میلیارد ریال ارزش تخلفات کشف شده در بازار استان کرمان بوده است.
وی با بیان اینکه عملیات بازرسی بیشتر در بین خرده فروشان بوده و پس از کرمان بیشترین بازرسی را در سیرجان داشتیم گفت: چهار هزار و ٨٠٠ بازرسی و سه هزار و ٨٠٠ پرونده تخلف در این زمینه تشکیل شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان با اشاره به مصوبه برخورد با گرانفروشان معادن شن ماسه براساس صورت های مالی افزود: افزایش دهندگان قیمت این کالای این استان به تعزیرات حکومتی معرفی شده اند.
وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار شاکله ای برای افزایش قیمت بی مهابای معادن شن و ماسه تعیین کند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4204
اخبار مرتبط
نظرات شما