• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان چه گذشت؟

«۶۳۳ میلیارد» اعتبار اسناد خزانه در انتظار جذب

دومین نشست شورای توسعه و برنامه ریزی کرمان طی امسال که از جمله مهمترین شوراهای تصمیم‌گیر به شمار می‌رود روز شنبه با چند دستور کار برگزار شد؛ از جمله بررسی راهکارهای جذب ۶۳۳ میلیارد تومان اعتبارات اسناد استانی خزانه که کمتر از ۲ ماه هم مهلت ندارد.

نشست دوم توسعه و برنامه ریزی استان کرمان در سال جاری نخستین بار به ریاست محمدمهدی فداکار استاندار جدید کرمان برگزار شد و بررسی فرآیندهای جذب اسناد خزانه، چگونگی تحقق رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی پیش بینی شده، برنامه های توسعه ای و همچنین بررسی طرح جامع شهرستان بردسیر از جمله دستورکارهای این شورا بود.
این شورا چند کارگروه تخصصی دارد که تصمیم گیری های کلان و کلی فرآیندهای توسعه در بخش های مختلف از جمله امکان سنجی تحقق اجرای پروژه ها و جذب اعتبارات، همچنین اشتغالزایی را با حضور مدیران عالی استان محقق می کند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی که دبیری این شورا را نیز برعهده دارد در ابتدای این نشست گفت: زمان جذب منابع اسناد استانی خزانه تا پایان تیرماه امسال تعیین شده و اعتبارات ۲ سال اخیر این بخش استان، یکهزار و ۵۴ میلیارد تومان بوده که تاکنون تنها حدود ۴۰ درصد آن جذب شده است.
جعفر رودری با بیان اینکه مبلغ ۶۳۳ میلیارد تومان از اسناد استانی خزانه تاکنون جذب نشده است افزود: پیش از این مقرر بود اگر این اعتبارات تا روز ١۵ اردیبهشت ماه امسال جذب نشود، جابه جایی (دستگاه و پروژه) برای جذب آنها صورت گیرد لذا جلساتی با دستگاه های دارای رقم عمده گذاشتیم و آنان تعهد دادند که اعتبارات را جذب کنند.
وی اظهار داشت: اقدام به جابه جایی اعتبارات نکردیم زیرا تبعات اجرایی و اجتماعی داشت؛ تقریبا ٢٢ دستگاه از جمله ستاد مشترک سپاه پاسداران، بسیج، حوزه علمیه خواهران، دانشگاه باهنر، جیرفت، بم و چند شهرداری ١٠٠ درصد این اعتبارات را جذب کردند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: راه و شهرسازی جنوب استان، منابع طبیعی و راه و شهرسازی استان بالای ٩۵ درصد، هفت دستگاه بالای ۶٠ درصد و ١١ دستگاه زیر ۵٠ درصد، همچنین سه دستگاه زیر ٢۵ درصد جذب اعتبار داشتند.
جذب اعتبارات اسناد خزانه ۹ دستگاه کرمان صفر شد
وی اضافه کرد: جذب اعتبارات اسناد خزانه در ٩ دستگاه استان کرمان معادل صفر بوده لذا تاکید شورای مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بر جذب اعتبارات تا مدت زمان یک ماه باقی مانده است.
رودری افزود: ٨٢ درصد از وزن اعتبارات باقیمانده اسناد خزانه مربوط به سه دستگاه است و برای مابقی دستگاه ها نیز جای نگرانی چندانی وجود ندارد.
وی یادآور شد: میزان اعتبارات اسناد خزانه جذب نشده راهداری شمال استان ٢٨٩ میلیارد تومان، آب و فاضلاب استان ١۵٠ میلیارد تومان و راهداری جنوب ٧٨ میلیارد تومان است که ۵١٢ میلیارد معادل ٨٢ درصد کل اعتبارات را شامل می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان امسال ١٠ میلیارد و ٩٠٠ میلیون تومان اعتبار اسناد خزانه دارد که سال گذشته هم برگشت این اعتبارات را داشته؛ اعتبار حوزه علمیه ۵ میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان بوده که جذب صفر است؛ فرهنگ و ارشاد کرمان نیز ۶٧٠ میلیون تومان، بنیاد شهید یکهزار و ٨٠٠ میلیون تومان و تعاون روستایی ٢۶٣ میلیون تخصیص اسناد خزانه داشتند که جذب نشده است.
در ادامه نشست محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کمتر از ۵٠ درصد دستگاه های اجرایی استان کرمان با مشکل جذب اسناد خزانه مواجه هستند که شورا برنامه خود را ارایه کند تا اعتبارات جابه جا شود و از استان خارج نشوند.
وی افزود: برای دستگاه هایی که هیچ جذبی نداشتند نیز حتما جابه جایی اعتبارات صورت گیرد و مابقی دستگاه ها نیز توضیح دهند که مشکل کجاست و نام دستگاه ها اعلام شود که برای آن راهکاری پیدا کنیم.
محمدمهدی فداکار استاندار کرمان هم گفت: صدور اوراق اسناد خزانه به نام دستگاه های اجرایی محدودیت هایی ایجاد می کند؛ مجموع اعتبار باقی مانده از جذب اسناد خزانه برای راهداری های استان کرمان بیش از ٣۵٠ میلیارد تومان است در حالی که این ادارات کل مشکل اعتبارات هم دارند.
پاسخ دستگاه ها برای تاخیر در جذب اسناد خزانه
ادامه جلسه با توضیح برخی مدیرانی که گفته شد مشکل جذب داشته اند همراه بود؛ علیرضا عبدیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: طی یک ماه گذشته ۶٠ میلیارد تومان اسناد خزانه را جذب کردیم و ٧٠ میلیارد تومان باقی مانده تا چند روز آینده تعیین تکلیف می شود؛ مابقی این اعتبارات نیز تا پایان خرداد حتما جذب می شود و اعتبارات آبفا به هیچ وجه به خزانه برگشت داده نمی شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز گفت: این اداره کل در مجموع ٧٧٠ میلیارد تومان اعتبار داشت که ۴٣٠ میلیارد تومان از آن تخصیص اسناد خزانه بود.
احسان عراقی زاده افزود: بیش از ٩٠ درصد از اسناد خزانه مربوط به ساخت راه روستایی است که ١٠٠ میلیارد تومان آن در سال ١۴٠٠ هزینه شد و ١۴٨ میلیارد تومان اعتبار باقی مانده داریم.
وی یادآور شد: ٨٠٠ میلیارد تومان قرارداد راه روستایی داریم که اگر ۴٣٠ میلیارد تومان اسناد خزانه به صورت کامل هم جذب شود، نیمی از هزینه ها باقی می ماند.
عراقی زاده افزود: راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان ۶٠ قرارداد راه روستایی در سال ١۴٠٠ و ٧۵ قرارداد راه روستایی اکنون دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز گفت: مرمت بناهای تاریخی را سال گذشته به مناقصه گذاشتیم اما به علت شرایط کرونایی کسی استقبال نکرد و امسال غالب طرح های ما یک پروژه با اعتبار ١٠ میلیارد تومان اسناد خزانه است و به علت برخی مسائل تاریخی ابتدا باید مطالعات انجام می شد که به تعویق افتاد.
فریدون فعالی افزود: اما بحث برق رسانی به پروژه ها نیز داریم که تا پایان خردادماه حتما جذب می شود.
در ادامه دکتر حمیده واعظی معاون توسعه منابع استانداری کرمان نیز درباره آخرین وضعیت جذب این اعتبارات ذیل استانداری توضیح داد: هشت میلیارد تومان اعتبار اسناد خزانه استانداری کرمان به سامانه رفته که بخش عمده آن مربوط به ستاد انجام شده و مابقی نیز مربوط اسناد خزانه فرمانداری ها و شهرداری ها بویژه تجهیزات آنهاست که اقدام لازم از طریق ستاد صورت می‌گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان نیز گفت: فرمانداری ها برخی به علت کوچک بودن شهرستان در جذب اعتبارات مشکل دارند که قرارداد آن بسته شده اما فرصتی برای جذب نداریم؛ لذا باید صورت حساب داده، رسیدگی شود و به مالی برود.
سیدمصطفی آیت الهی موسوی افزود: افرادی که مانده اعتبارات اسناد خزانه دارند توجه داشته باشند فرصت جذب پس از قرارداد زیاد نیست و باید بسرعت این اسناد جذب شود.
استاندار کرمان هم گفت: اگر اسناد خزانه جذب نشود این اعتبارات استان از بین می‌رود لذا مکاتبات بسرعت با دستگاه های ستادی انجام گیرد.
اما و اگرهای تحقق رشد اقتصادی ۸.۵ درصدی
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان همچنین در ادامه این نشست با موضوع تحقق رشد اقتصادی مدنظر گفت: رشد اقتصادی تعیین شده برای استان کرمان و همچنین محور فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی بوده و تبصره ١٩ قانون بر افزایش بهره وری و استفاده از منابع تاکید دارد لذا وزیر کشور نیز در نامه ای برنامه استان ها را خواسته است.
وی ادامه داد: همچنین نامه سازمان برنامه و بودجه کشور را داشتیم که به دنبال آنها، رئوس این برنامه ها مشخص شده و بزودی تفاهم نامه ای بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری کرمان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این حوزه منعقد می شود.
رودری بیان کرد: رشد اقتصادی تعریف شده برای استان کرمان ٧.٧ درصد است که برای تحقق آن ٢ محور را دنبال می‌کنیم.
وی افزود: روند رشد استان کرمان در سال های گذشته نوسان داشته، سال ٩۶ عملکرد خوبی داریم و پس از آن پایین آمده و رشد اقتصادی استان در سال ١۴٠٠ مثبت چهار درصد شده که با اصلاح ساختاری رشد ٧.٧ قابل تحقق است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: درواقع دولت تکلیف حداقلی برای استان ها در نظر گرفته و اگر ظرفیت های کلان ملی و استانی آزاد شوند و دست استان باز بماند می تواند رشد اقتصادی تا ٨.۵ درصد را محقق کند.
وی افزود: رشد اقتصادی برای ١٨ بخش اقتصادی استان کرمان تعریف و حرکت آن در استان شناخته شده است؛ در صورت ادامه شرایط فعلی می توانیم به رشد ۴.٣ درصدی برسیم و اگر بخواهیم دنبال سرمایه گذاری جدید برویم، این آمار می تواند چهار دهم درصد افزایش یابد و در صورتی که صندوق استانی شکل گیرد ١.٣ درصد می توانیم به آن اضافه کنیم.
رودری ابراز داشت: افزایش رشد اقتصادی از محل بهره وری و سایر بخش ها در کوتاه مدت دشوار است و ما انتظار بیش از ٢ دهم درصد را از این بخش نداریم و در این شرایط به رشد ۵.٩ درصدی خواهیم رسید اما در شرایط مطلوب برای تحقق ظرفیت ها می توانیم تا ٨.۵ درصد نیز برسیم.
وی عنوان کرد: رشد اقتصادی بین شهرستان ها تقسیم بندی شد و عمده آن را می توانیم از ظرفیت های خالی محقق کنیم؛ ما برش شهرستانی تاکنون نداشتیم و برای نخستین بار این برش را داریم که رقم رشد آن مشخص شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: به طور مثال رشد اقتصادی شهرستان رابر ٢٠ درصد تعریف شده که ٣٠ درصد از آن با اجرای یک معدن درآلو عملیاتی می‌شود و رشد اقتصادی کوهبنان ١۵.٧ درصد است.
وی تاکید کرد: رشد ارزش افزوده بین بخش ها برای سال ١۴٠١ تعریف شده، ضمن آنکه یکسری شاخص های دیگری داریم که برنامه را رصد و پایش می کند.
کشاورزی کرمان ۲ برابر توان اکولوژیک استان
دبیر شورای توسعه و برنامه ریزی استان کرمان گفت: یکسری چالش ها را به برنامه اضافه کردیم که یکی از آنها مسأله آب در اقتصاد استان است؛ متوسط بارش جهانی ٨٠٠ میلیمتر و بارندگی سالانه در استان کرمان ١٢٨ میلیمتر و یک دوم کشور است اما کرمان ٩۴ درصد آب خود را در کشاورزی مصرف می کند در حالی که این آمار در کشور ٩٠ درصد است.
وی بیان کرد: در بخش کشاورزی ٢ برابر توان اکولوژیک استان کرمان، از این بخش کار می کشیم لذا کشاورزی ما در جایی به نابودی می رسد که در فرایند برنامه ریزی استان باید دیده شود.
رودری افزود: ارزش افزوده هر مترمکعب آب در حوزه کشاورزی براساس شرایط سال ۹۸ کشور ٢٧ هزار کرمان و کرمان ١۴ هزار تومان است که آمار نشان می دهد منابع با میزان استفاده ما همخوانی ندارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان همچنین با اشاره به نداشتن تعادل های منطقه ای بین شمال و جنوب و پراکنش صنایع در یکسری شهرستان های محدود گفت: همه ظرفیت های استان کرمان وارد تولید نشده و ساختار سنتی و غیرمدرن سطح فقر را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه پوشش جمعیتی نهادهای حمایتی استان کرمان ۱۳ درصد و کشور هشت درصد است افزود: استان کرمان در ۹۰ شاخص از ۲۰۰ شاخص احصا شده از متوسط کشوری پایین تر بوده و این آمار در جنوب استان ییشتر است.
این مسئول تصریح کرد: براساس هدف گذاری رشد اقتصادی روی کاغذ مشخص شده و باید پیاده سازی شود که سازوکار اجرایی برای آن درنظر گرفته شده است.
رودری افزود: کرمان در سند آمایش کشور به مثلث گردشگری کشور اضافه می‌شود که تحولی رخ می دهد زیرا یکسری پروژه ها از این راهبرد کشور در استان کرمان به ثمر می نشیند و در حوزه راهها نیز به همین ترتیب است.
وی عنوان کرد: طرح آمایش خوبی در شمال و جنوب استان کرمان داریم که بر این اساس پیش می رویم و این پروژه ها دانش بنیان و اشتغال آفرین هستند و ارتقای بهره وری و توسعه اقتصاد دانش بنیان در خروجی پروژه ها پیگیری می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان یادآور شد: سال گذشته ۲۳ واحد تولیدی راکد و تعطیل استان کرمان فعال شد و امسال این آمار باید به ۶۰ واحد برسد؛ همچنین افزایش ظرفیت تولید نیمه فعال در برنامه دیده شده است.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت های خالی افزود: دستگاه ها به صورت عملیاتی در فعال سازی واحدهای راکد ورود کردند و استان کرمان در اسناد آمایش به چهار ناحیه تقسیم شده که به طور مثال در منطقه شمال کرمان ۹۸۰ میلیون‌مترمکعب بیشتر آب برداشت می کنیم لذا باید سطح زیر کشت را کاهش دهیم یا دستکم کشت اقتصادی و اصلاح شود.
رودری با بیان اینکه مناطق مستعد توسعه فعالیت های گردشگری در ۱۰ ناحیه برنامه ریزی شده است گفت: صادرات نزدیک ۲ میلیارد دلار در سال گذشته امسال باید به ۲.۵ میلیارد دلار توسعه یابد که ۲۸ درصد رشدخواهدداشت.
وی یادآور شد: استان کرمان برای افزایش اشتغال نیز به نظام کارا و برنامه گرا نیاز دارد که شورای برنامه ریزی در صدر آنها و کارگروه های ذیل آن مسایل را بررسی می کند.
این مسئول افزود: تولید و رشد اقتصادی با اجرای طرح ها محقق می شود لذا فهرست پروژه ها را از دستگاه های اجرایی گرفتیم و قرار است تا پایان خرداد ماه مصوب و تا پایان تیرماه عملیاتی شوند.
رودری عنوان کرد: اجرای ٢١٣ پروژه اقتصاد مقاومتی استان کرمان تا پایان سال هدف گذاری شده و متناسب با آن اشتغالزایی می شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این بخش ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان یکی از سازمان های موفق و موثر در مدیریت کشور است.
پورابراهیمی افزود: متوسط رشد اقتصادی استان کرمان در برنامه توسعه طی سال های گذشته هشت درصد بوده و این برنامه یکسال دیگر تمدید شده است.
وی تصریح کرد: نخستین کار در استان این است که متوسط ها را احصا کنیم زیرا تحقق رشد اقتصادی ٧.٧ درصد عدد سنگینی است که پیشنهاد می شود احکامی را که برش استانی دارند، در برنامه ششم احصا شوند.
پورابراهیمی افزود: تکالیف دستگاه ها و ظرفیت های ملی احصا شود و تکالیف دستگاه ها در اختیار آنان قرار گیرد و دستگاه ها در این بخش شفاف گزارش اقدامات خود را ارائه دهند.
نباید رفاه اجتماعی در کرمان کاهش یابد
استاندار کرمان همچنین گفت: تحقق رشد اقتصادی چهار درصد طی سال های گذشته، در شرایطی که رشد کشور صفر بوده، عدد خوبی است و اما باید ۲ تا سه درصد رشد داشت تا رفاه اجتماعی کاهش پیدا نکند.
فداکار افزود: بخشی از چهار درصد رشد اقتصادی در خدمت رفاه استان کرمان نیست؛ ما در زیرساخت ها مشکل جدی داریم لذا باید در حوزه های خاص دچار چالش استان، مجوز لازم را دریافت کنیم که استان از آن منتفع شود.
وی با تاکید بر اینکه انرژی بیشتر بر رفع مشکلات گذاشته شود عنوان کرد: حوزه مهمتر حوزه صنعت و معدن استان است و باید بدانیم به کجا برویم و اثرگذاری بخش ها چقدر است.
همچنین در این نشست طرح جامع توسعه شهر بردسیر به عنوان شهر فولادی با تمرکز بر وضعیت حریم شهر و جایگاه صنایع فولادی در آن مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد شد که برای توسعه صنایع فولاد بخشی از مناطق طرح جامع مدیریت شود تا توسعه کارخانه های فولاد بردسیر و فولاد سیرجان ایرانیان با مشکل روبه رو نشود و همچنین استعلام و مجوز زیست محیطی در آینده برای آنان بسهولت صادر شود.
این ۲ کارخانه اکنون در حریم شهری واقع شده اند که معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این زمینه گفت: با توسعه طرح جامع بردسیر و ادامه آن تا صنایع فولاد باید مراقب بود که به مناطق حفاظت شده زیست محیطی از جمله بیدوییه تجاوز نشود.
در این زمینه برخی مسئولان از جمله مسئولان محلی بردسیر خواهان تصمیم گیری برای تعیین تکلیف حریم شهر براساس نظر مشاور بودند در حالی که محیط زیست و دیگر مسئولان نیز تاکید داشتند نباید تصمیمی گرفت که در آینده هم مشکل ساز باشد؛ لذا استاندار کرمان تاکید کرد که در کارگروه تخصصی ذیل شورا  موضوع با حضور همه طرف ها بررسی و طرح های پیشنهادی برای تصمیم گیری به شورا ارائه شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4241
اخبار مرتبط
نظرات شما