• چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024

  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024
بازنگری مجدد سود فعالیت؛

درخواست مالیاتی صادرکنندگان پسته و خرما

جلیل کاربخش راوری نایب رئیس اتاق کرمان گفت: برخی از صادرکنندگان حقیقی پسته و خرمای استان که بنا به دلایلی در سال گذشته امکان رفع تعهد ارزی نداشته اند، درخواست بازنگری مجدد در نسبت سود فعالیت تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی را دارند.

 کاربخش، در نشستی با حضور برخی صادرکنندگان محصولات کشاورزی و مدیرکل امورمالیاتی استان، در رابطه با مشکلات برخی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی به ویژه پسته و خرما در زمینه تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال 1400 افزود: این گروه از فعالان بخش خصوصی درخواست دارند در نسبت سود فعالیت ابلاغی سازمان مالیاتی بازنگری مجدد صورت گیرد زیرا معتقدند سود فعالیت درنظرگرفته شده برای آنها غیر واقعیست و با واقعیت درامدی انها همخوانی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: مقرر شد تا 15 روز آینده آنالیز درآمدی فعالان از سوی تشکل های پسته و خرما به اداره کل مالیاتی استان ارائه شود تا پس از بررسی به سازمان مالیاتی کشور ارسال و نسبت به بازنگری و اصلاح "اینتا کد" بررسی ها و اقدامات لازم انجام شود.
کاربخش اظهار کرد: درآمد و سود واقعی فعالان اقتصادی با نسبت سود فعالیتی که سازمان مالیاتی برای آنها تعیین کرده مغایرت دارد و در بعضی موارد معادل چهار برابر سود واقعی است.
نایب رئیس کمیسیون کار، مالیات و تامین اجتماعی اتاق ایران، بیان کرد: به دلیل اینکه سازمان مالیاتی در سنوات اخیر دسترسی بیشتری به اطلاعات مالی و تراکنش های فعالان اقتصادی دارد، جمعی از فعالین حقیقی این حوزه همانند سردخانه داران خرما در جنوب و شرق استان که تراکنش های بالایی دارند به دلیل اینکه کالای باغدار را تحویل گرفته و فروخته اند، سود کمی حاصل نموده اند اما تمامی این معامله برای آنها تحت عنوان درامد محسوب می شود.

کاربخش اظهار کرد: برخی سردخانه داران و تامین کنندگان پسته و تجار داخلی این کالاها ، درآمدهای واقعی و هزینه های خود را به دلیل سهل انگاری در عدم نگهداری دفاتر قانونی ثبت ننموده و همچنین به برخی تکالیف مالیاتی خود عمل نکرده اند، دغدغه پرداخت مالیات بیش از درآمد واقعی را دارند.
 نایب رئیس اتاق کرمان بیان کرد: اصلی ترین موضوع مربوط به صادرکنندگانی است که نتوانستند ارز حاصل از صادرات سنوات گذشته خود را بازگردانند و به همین دلیل مشمول نرخ صفر ماده 141 قانون مالیاتی نخواهند شد.
وی با اشاره به اینکه مهلت تکمیل اظهارنامه های مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا 15 تیرماه جاری تمدید شده است، گفت: فعالان اقتصادی حقیقی از سازمان و اداره کل امور مالیاتی استان درخواست دارند تا حد امکان برای آنها نیز مساعدت لازم صورت گیرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمان،کاربخش، در پایان از فعالان اقتصادی درخواست کرد تا در سنوات آینده نسبت به اجرای قوانین و بخشنامه های صادرشده در این حوزه ها عمل، دفاتر و اسناد را تنظیم، ثبت و نگهداری کنند.
گفتنی است در این نشست معاونان اداره کل مالیاتی استان، روسای اداره های شهرستان های بم، جیرفت، سیرجان و رفسنجان، زرند و کرمان و نمایندگان انجمنهای ملی پسته و خرما  و همچنین روسای اتحادیه های صنفی مربوط به پسته و خرمای شهرستان های مذکور نیز حضور داشتند.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4480
اخبار مرتبط
نظرات شما