• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
با اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار انجام می‌شود؛

ساماندهی ۲ محوطه تاریخی استان کرمان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان از اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال برای ساماندهی محوطه‌های تاریخی کنارصندل جیرفت و تپه یحیی ارزوییه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهور به این استان خبر داد.

فریدون فعالی افزود: محوطه فرهنگی تاریخی کنارصندل جیرفت و محوطه باستانی تپه یحیی ارزوییه از مهمترین آثار تاریخی این استان هستند که در دوره‌های مختلف مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفته و اشیا و اطلاعات تاریخی قابل ملاحظه‌ای از آنها بدست آمده است.
وی بیان کرد: برای ساماندهی این دو محوطه تاریخی نیاز به اعتبارات لازم بود که خوشبختانه در سفر ریاست جمهور به کرمان این اعتبار اختصاص یافت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اظهار داشت: همچنین در سفر رییس جمهوری ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی محوطه تاریخی قلعه دختر و اردشیر کرمان اختصاص پیدا کرد.
وی ادامه داد: با ساماندهی این دو قلعه که از بزرگترین بناهای تاریخی شهر کرمان و دارای بیش از ۳۵۰ هکتار حریم هستند می‌توانیم گردشگران را به سوی این دو بنای تاریخی به عنوان مقاصد جدید گردشگری سوق دهیم.
فعالی با اشاره به اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای تملک بناها و حرایم آثار تاریخی - فرهنگی شهرستان‌های کرمان به ترتیب اولویت گفت: تعداد زیادی از املاک و خانه‌های تاریخی این استان در اختیار بخش غیردولتی بوده که بنا به دلایل مختلفی از جمله عدم توانایی مالی مالکین امکان مرمت و رسیدگی به آنها فراهم نیست.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تخصیص اعتباری که در سفر ریاست جمهور به استان کرمان انجام گرفت فعالیت‌های موثری در راستای حفاظت و مرمت این آثار تاریخی ارزشمند انجام خواهد گرفت.
محوطه باستانی کنارصندل در جنوب کرمان قرار دارد که از جمله کاوش های باستانی مهم کشور در حوزه جنوب این استان واقع در شهرستان جیرفت در آن در حال انجام است که پس از ۱۳ سال وقفه اواخر سال ۹۹ در آنجا از سر گرفته شده بود.
محوطه کلیدی و عظیم کنارصندل از مهمترین شهرهای عصر مفرغ در جنوب غرب آسیا به شمار می رود که دارای ارزش جهانی است
پیشتر در دهه ۸۰ خورشیدی، این محوطه توسط یک تیم بین‌المللی کاوش و در پی آن وجود یک شهر اولیه متعلق به عصر مفرغ در دره هلیل‌رود محرز شده بود.
تپه یحیی مربوط به هزاره سوم و چهارم قبل میلاد و دوره ساسانیان که در شهرستان ارزوئیه و منطقه صوغان واقع شده و این اثر در ۹ آذر ۱۳۴۹ با شماره ثبت ۹۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
 با توجه به آثار کشف شده و تایید بسیاری از مورخان داخلی و خارجی تپه یحیی دارای قدیمی‌ترین کارخانه سفال سازی و قدیمی‌ترین معدن جهان و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4833
اخبار مرتبط
نظرات شما