• چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024

  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024
اختصاص بخشی از حقوق دولتی معادن به آبخیزداری؛

آسیب‌پذیری کرمان در حوزه منابع طبیعی

استاندار کرمان با اشاره به اینکه کرمان در معرض خشکسالی قرار دارد، بیان کرد: نیاز است از محل حقوق معادن، به اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده شود تا از بیابان‌زایی نیز جلوگیری شود.

محمدمهدی فداکار در جلسه قرارگاه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی استان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور، با بیان اینکه استان کرمان در حوزه منابع طبیعی آسیب‌پذیر است گفت: کرمان استانی پهناوری است که در شمال آن بحث معدن و صنعت همیشه مطرح بوده ولی در قسمت‌های شرقی و جنوبی استان تولید ریزگردها زندگی همه ساکنان این مناطق را تحت تاثیر قرار داده است.
استاندار کرمان با اشاره به معدنی بودن استان کرمان اظهار داشت: باید یک یا دو درصد از اعتبارات حقوق معادن برای جلوگیری از بیابان زدایی و آبخیزداری در اختیار استان قرار گیرد که امیدواریم در یک برنامه ۵ ساله این مشکل حل شود.
فداکار در ادامه افزود: واریزی حقوق معادن استان کرمان به کشور بیش از ۶۰ درصد است لذا معادن ظرفیت بزرگی برای استان بشمار می آیند که امیدوارم قانون بازگشت ۱۵ درصد حقوق معادن به استان هرچه سریعتر اجرایی شود.
استاندار کرمان خاطر نشان کرد: استان کرمان به‌ شدت نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری است و متاسفانه بعضی از پهنه‌ها هنوز مطالعه هم نشده که این مساله یک آسیب برای استان است.
وی با اشاره به اینکه کرمان در معرض خشکسالی قرار دارد، بیان کرد: نیاز است از محل حقوق معادن، به اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده شود تا از بیابان‌زایی نیز جلوگیری شود لذا دستگاه‌ها با استفاده بهینه از تجهیزاتشان به نفع استان می توانند در حل مشکلات موثر باشند.
به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، در این جلسه دکتر نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی کشور  گفت: احرای طرح کاداستر بیش از ۹۷ درصد از ۱۳۷ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی که در حوزه کاری مراتع و آبخیزداری کشور هستند، به اتمام رسانده ایم.
نوبخت با بیان اینکه برنامه بیابان‌زدایی در دستور کار دولت بوده تا امنیت زیستی کشور در کنار امنیت غذایی حفظ شود، افزود: افزایش پوشش گیاهی کشور جزو برنامه های جدی سازمان است و در این راستا از ظرفیت دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نیز استفاده خواهد شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4974
اخبار مرتبط
نظرات شما