ادعای ایرانخودرو در مورد اجرای موفق طرح جهش کیفیت؛
از کدام افزایش کیفیت سخن می گویید؟
در حالی معاون کیفیت ایران خودرو از آغاز اجرای طرح ویژه تضمین کیفیت از ابتدای دی ماه خبر داده که دقیقاً یکسال است که گزارشی از ارزیابیهای کیفی نه از سوی خودروسازان، نه از سوی وزارت صمت و نه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر نشده و وزارت صمت نیز پاسخی در این رابطه نمیدهد!...
طبق اعلام ایرانخودرو، سهراب برفروشان- معاون کیفیت این گروه صنعتی، امروز (دوشنبه) با بیان اینکه پس از اجرای طرح موفقیتآمیز مرحله نخست جهش کیفیت، ''طرح ویژه تضمین کیفیت قوای محرکه هایما'' از اول دیماه همزمان با ارائه محصول جدید هایما ۸S به بازار اجرا میشود، اظهار کرده است: پیرو نتایج مثبت حاصل شده از طرح تضمین کیفیت تارا و طرح جهش کیفیت محصول و خدمات ایران خودرو، با تضمین کیفیت موتور و گیربکس محصولات گروه هایما شامل S۵پلاس، S۷پلاس و ۸S از ابتدای دیماه دنبال خواهد شد. وی ادامه داد: طرح جهش کیفیت محصول و خدمات گروه صنعتی ایرانخودرو با تضمین کیفیت موتور و گیربکس خودروی تارا از تیرماه ۱۴۰۱و در شبکه خدمات پس از فروش اجرایی شده و تحلیلهای به عمل آمده بیانگر اجرای موفقیتآمیز این طرح و تاثیرگذاری قابل قبولی در افزایش رضایت مشتریان بوده است. معاون کیفیت ایرانخودرو ضمن اشاره به اینکه در این راستا و با دریافت بازخوردهای مثبت از سوی مشتریان، تصمیم بر این شده که سایر محصولات این خودروساز نیز به ترتیب شامل این طرح تضمین کیفیت قوای محرکه شوند، گفت: به این منظور برای گام بعدی، خودرو هایما در نظر گرفته شد. برفروشان خاطر نشان کرد: مشخصات این طرح که برای تمامی هایمای تحویلی از ابتدای دی ماه ۱۴۰۱، خواهد بود، همانند خودروی تارا شامل تضمین شش ماهه عدم مراجعه در خصوص ایرادهای مرتبط با موتور و گیربکس و همچنین ترخیص مشتریان حداکثر ۴۸ساعت پس از پذیرش است و در صورت عدم تحقق موارد مذکور، بسته جبرانی به مشتریان محترم تعلق خواهد گرفت. وی افزود: در این راستا، تمامی همکاران مرتبط در ایرانخودرو خراسان، شرکت ایساکو و معاونت کیفیت، در حال آماده سازی مقدمات اجرای فرآیند مذکور هستند. ١٢ماه است که هیچ گزارش کیفیتی منتشر نشده است خودروسازان در حالی مدعی افزایش کیفیت هستند و در نشستهای خود نیز بر تحقق برنامه جهش کیفیت و ادامه روند پیگیری افزایش کیفیت محصولات خود تاکید دارند که دقیقاً از دی ماه سال ١۴٠٠، پس از حادثه بهبهان دیگر هیچ گزارش ارزیابی کیفی محصولات خودروسازان منتشر نشده است. این در حالیست که پیش از آن، گزارشهای ارزیابی کیفی بصورت ماهانه توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) بهعنوان متولی امر ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی و همچنین دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) منتشر میشد؛ اما همانطور که اشاره شد، پس از حادثه بهبهبان و تصادف زنجیرهای، از دی ماه سال گذشته تاکنون گزارش ارزیابی کیفی خودروها منتشر نشده تا برای مردم این ارتقای کیفیتی که ادعا میشود، ملموس باشد. موضوع چندباری از سوی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد نیز مورد پیگیری قرار گرفته، اما هربار پاسخ این بود که وزارت صمت اجازه انتشار گزارشهای ارزیابی را نمیدهد. برهمین اساس موضوع از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم پیگیری شد اما پاسخی به همراه نداشت. همین موضوع در یک نشست خبری از یکی از مقامات گروه صنعتی ایرانخودرو، پس از آنکه اعلام کرد از ابتدای امسال گارانتی خودروها به ۶۰هزار کیلومتر و سه سال افزایش یافته سوال شد که این مقام مسوول در رابطه با این موضوع که چنانچه ارتقای کیفیت در محصولات تولیدی ۱۴۰۱ایجاد شده است، چرا مطالبهگری برای انتشار ارزیابی کیفی خودروها از وزارت صمت صورت نمیگیرد، پاسخی ارائه نداد و این موضوع همچنان مجهول باقی ماند و هنوز هم باقیست. به گزارش ایسنا،در حال حاضر موضوع تحقق افزایش کیفیت محصولات خودروسازان تنها محدود به ارائه اعداد و ارقام کاهش شکایتهای مشتریان از سوی خودروسازان است و بصورت مستند از افزایش کیفی خودروها براساس ستارههای کیفی خبری نیست.