رئیس انجمن صنفی صنعت تایر گفت: قیمتگذاری دستوری، قاچاق لاستیک به خارج از کشور و عدم تامین مالی از سوی بانکها، سه چالش اصلی صنعت تایر است...
حمیدرضا عبدالمالکی افزود:در این زمینه و برای بهبود وضعیت تولید، جلوگیری از قاچاق و خرید مناسب تر مصرف کنندگان، درخواست اصلی ما خروج از قیمتگذاری دستوری و عرضه تایر در بورس کالا است. وی در نشست خبری افزود: صنعت تایر متشکل از ۱۲واحد تولیدی است که در سال جاری یک واحد جدید به این صنعت اضافه شد. وی گفت: مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن سالیانه حدود ۳۰۰هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین ۴۰۰تا ۴۵۰هزار تن است. این مقام صنفی بیانداشت: در حالی که تولید هر کیلوگرم تایر ارزبری کمتر از یک دلار دارد، اما واردات این کالا بین ۳.۵تا چهار دلار در هر کیلو ارز نیاز دارد. وی ادامهداد: نیاز کشور به تایر رادیال سواری در سال بین ۲۵تا ۲۶میلیون حلقه است، این در حالی است که در ۱۰ماهه امسال ۱۸میلیون و ۶۵۰هزار حلقه انواع تایر سواری رینگهای ۱۳تا ۲۰در کشور تولید شده که در همسنجی با پارسال رشد هفت درصدی دارد و شرکتهای داخلی قادر به تامین ۸۰درصد نیاز کشور هستند. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران همچنین خاطرنشانکرد: در این مدت یک میلیون و ۸۰۰هزار حلقه تایر بایاس در کشور تولید شد که ۱۵درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. دلیل این مساله نیز قدیمی بودن فناوری آن و تمایل شرکتها برای کاهش تولید آن است. وی، قیمتگذاری دستوری را نخستین و مهمترین چالش این صنعت برشمرد و گفت: در حالی که نرخ ۱۰۰قلم ماده اولیه مورد نیاز این صنعت شناور بوده و وابسته به نرخ ارز و قیمتهای جهانی است و ۸۰درصد قیمت تمام شده محصول در این صنعت مربوط به مواد اولیه است، اما در مقابل شاهد اعمال قیمتگذاری دستوری بر محصول نهایی هستیم. عبدالمالکی اظهار داشت: این مساله سبب شده حداکثر حاشیه سود این صنعت بین سه تا چهار درصد باشد و برخی شرکتها نیز تا ۱۰درصد زیانده شوند. اجازه عرضه تایر در بورس داده شود وی گفت: درخواست اصلی ما خروج از قیمتگذاری دستوری و انجام قیمتگذاری توسط خود شرکتهاست یا حداقل عرضه تایر در بو این مقام صنفی به قاچاق این کالا از ایران به دیگر کشورها اشاره کرد و این معضل را نیز ناشی از قیمتگذاری دستوری توصیف کرد. وی تصریحکرد: امروز فاصله قیمت کارخانهای و بازاری انواع تایر به ۵۰تا ۹۰درصد رسیده است که سبب شده عدهای سودجو و دلال لاستیک را به خارج از کشور قاچاق کنند. همچنین مجددا این کالا در حال تبدیل شده به یک کالای سرمایهای است. زیرا شاهدیم در این زمان از سال که فصل سرماست و مدارس باز است، اما تقاضا در دو ماه اخیر برای تایر بهشدت افزایش یافته است. عبدالمالکی ادامهداد: این در حالی است که اگر تولیدکنندگان تایر بخواهند صادرات داشته باشند، به اندازه اختلاف نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد متضرر خواهند شد. وی همچنین عدم تامین مالی شرکتهای تایرسازی از سوی بانکها را به عنوان چالش سوم این صنعت عنوان کرد و گفت: دلیل اصلی این مساله حاشیه سود اندک صنعت است، این در حالی است که تا بیش از ۵۰۰میلیون دلار طرح و پروژه با پیشرفت بالای ۳۰تا ۴۰درصد در شرکتها وجود دارد که نیازمند تسهیلات است. رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریحکرد: بانکها حد اعتباری تولیدکنندگان تایر را با توجه به افزایش قیمت تمام شده بالا نبردند و در حالی که چهار سال است برای دریافت وام و تسهیلات دوندگی میکنیم، اما وامی تعلق نگرفته است. وی یادآور شد: در حالی که تولیدکنندگان تایر در سال ۱۴۰۰هیچ افزایش قیمتی نداشتند، خرداد ماه امسال ۳۰درصد افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت اعمال شد، اما پس از آن با وجود افزایش چندین و چند باره قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و غیره به درخواستهای انجمن برای افزایش قیمت پاسخی داده نشده است. عبدالمالکی تصریح کرد: عرضه تایر در بورس، ضمن شفافیت در بازار سبب می شود تا محصول به دست مصرفکننده نهایی برسد. وی اظهار داشت: در حالی عده ای به عرضه تایر در بورس انتقاد میکنند که شاهدیم محصولاتی نظیر سیمان و خودرو در بورس به فروش میرسد و چگونه میشود که خودرو در بورس عرضه میشود اما تایر که یکی از اجزا و قطعات آن است، نتواند؟ این مقام صنفی گفت: امروز متاثر از قیمتگذرای دستوری، نرخ سهام شرکتهای تایرساز کاهشی شده و سهامداران خرد ما نیز حاضر نیستند پولشان را در صنعت لاستیک سرمایهگذاری کنند. به گزارش ایرنا، وی تصریحکرد: امروز برای تامین مالی این صنعت، ناچار به انتشار اوراق قرضه با بهره ۳۳تا ۳۴درصد هستیم، زیرا بانکها حاضر به اعطای تسهیلات به این صنعت نیستند.