• سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 23 April 2024

  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 23 April 2024
گزارش اختصاصی «اقتصاد کرمان»/ بخش دوم

چند نما از انتخابات دوره دهم اتاق کرمان

اقتصاد کرمان: ماراتن دهمین دوره انتخابات اتاق‌ بازرگانی کرمان در حالی آغاز شده که قرار است 15 منتخب این دوره از بین 44 فعال اقتصادی که صلاحیت آنها در مرحله نهایی تایید شده، برگزیده شوند...

دوره نهمی‌هایی که نیامدند
از جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان که در دوره نهم توتنستند اعتماد فعالان اقتصادی را کسب کنند در این دوره علی عباسلو، بابک اسماعیلی، محمدابراهیم علوی، محمدحسین اکبری و حسین نجف‌آبادی‌پور از ثبت نام مجدد برای دوره دهم به دلایلی که اعلام نشده، خودداری کرده‌اند.
بزرگان غایب
محسن جلالپور، محسن رشید فرخی، محمود صنعتی،مهدی ایرانی کرمانی، مهدی سیاوشی،نصرت اله نوربخش، محمد جلال مآب، فخری اله توکلی و ... از جمله چهره‌های مطرحی هستند که در دوره‌های گذشته، از حضور در رقابت‌های انتخاباتی اتاق کرمان انصراف داده‌ و کنار کشیده‌اند و برای این دوره هم کماکان بر رای و نظر خود باقی مانده‌اند.
اعلام حضور ائتلاف پیشگامان توسعه
ائتلاف پیشگامان توسعه که در دوره قبل توانست پیروز قطعی انتخابات اتاق کرمان باشد و هر 15 عضو خود را راهی هیات نمایندگان اتاق کند این بار هم در حالی در انتخابات دوره دهم و با شعار تفکر نو، توسعه پایدار حاضر خواهد شد که محمد صالحی، محمد افشاری‌پور، مجید حجت‌نوقی، مظفر محمدی و حامد بدرآبادی جایگزین چهره‌های انصراف داده ائتلاف از حضور در انتخابات دوره دهم شده‌اند.
ائتلاف جدیدی در راه است؟
با نگاه به فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده حقیقی و حقوقی دوره دهم انتخابات اتاق کرمان می توان اینگونه پیش بینی کرد که نهایتا در فرصت باقیمانده، یک ائتلاف دیگر در این انتخابات شکل خواهد گرفت که ترکیبی از فعالان اقتصادی است که لزوما با هم سابقه همکاری مشترک یا دیدگاه های مشترک ندارند و برای پی گرفتن اهداف خود در قالب یک حرکت جمعی به این ائتلاف پیوسته اند.در نهایت گروهی هم همچون دوره های قبل به صورت مستقل در انتخابات حضور خواهند یافت.
 اپوزیسیون غایب
انتخابات اتاق کرمان هیچگاه شاهد اپوزیسیون قدرتمند و برنامه‌داری نبوده است. تنها در دوره قبل، ائتلافی به ریاست علی اکبر مشرفی شکل گرفت که در پی دستیابی به اتحادی از تمامی افراد و جریان‌‌‌‌‌‌های ممکن در‌برابر ائتلاف پیشگامان توسعه بود که در نهایت راه به جایی نبرد و تنها توانست یک عضو علی البدل معرفی کند.
انتخابات مردانه
دوره دهم انتخابات اتاق کرمان هم چهره تماما مردانه دارد چه اینکه در جمع کاندیداها و نامزدهای تایید شده نام یک نفر هم از بانوان کرمانی فعال در عرصه اقتصادی به چشم نمی‌خورد. تنها بانوی کرمانی دوره‌های گذشته فخری الله‌توکلی بود که پس از چند دوره حضور، در دوره نهم از هیات نمایندگان اتاق کرمان کناره گرفت و جای خود را به محمدرضا بهرامی منتخب داد.
جای خالی تفکر نسل نو و نوآوران
فضای غالب انتخابات اتاق کرمان تاکنون روی خوشی به میدان دادن به نسل نو و نمایندگان نوآوران و فناوران استان، نشان نداده چه اینکه این انتخابات هر دوره در غیاب این گروه یا با حضور حداقلی آنها برگزار شده که نشانه خوبی برای اقتصاد و توسعه کرمان نیست.بر همین اساس بعید است تنها افرادی که سابقه فعالیت محیط علمی و اجرایی اکوسیستم نوآوری دارند و بای دوره دهم ثبت نام کرده‌اند نهایتا به فهرست منتخبان راه یابند.
اما و اگرها در مورد تکرار ریاست اتاق
با تغییرات جدید در قانون انتخابات اتاق اعضای هیات نمایندگان اتاق ها که دو دوره تجربه ریاست اتاق را دارند امکان پذیرش این مسئولیت را ندارند. با این شرایط، گمانه زنی‌هایی از اتمام ریاست طبیب زاده در اتاق کرمان در روزهای نخستین شکل گرفت که نهایتا راه به جایی نبرد چرا که طبیب زاده از اواسط دوره هشتم عهده دار ریاست شده و مشمول این بند قانونی نمی شود و کماکان نام او به عنوان یکی از  گزینه‌های مطرح در انتخابات دوره دهم برای عضویت در هیات نمایندگان و سپس هیات رییسه و ریاست اتاق مطرح باقی می ماند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6818
اخبار مرتبط
نظرات شما