• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
عقبگرد شاخص کل از اصلاح؛

بازدهی هفتگی بازار سهام

نقشه بازار سهام در هفته چهارم اردیبهشت‌ماه بر خلاف هفته گذشته، از سرخی یکدست خارج شد و سهم‌ها در جهت مثبت نوسان معامله شدند.بررسی معاملات هفته چهارم اردیبهشت‌ نشان می‌دهد، شاخص کل با افزایش ۱.۹۴ درصدی خود را از سطح دو میلیون و ۲۷۸ هزار واحد به دو میلیون و ۳۲۱ هزار واحد رساند...

البته شاخص هم‌وزن طی هفته جاری، رشد محسوسی نداشت و از ارتفاع ۷۶۴ هزار و ۷۵۴ واحدی به ۷۶۵ هزار و ۱۸۷ واحد رسید. گفتنی است بازار سهام در روز شنبه با خروج حدود ۳.۵ همت پول حقیقی، روند نزولی خود را در پیش گرفته بود.
خروج پول حقیقی سبب شد تا سهام این افراد توسط حقوقی‌های بازار خریداری شود و به اصطلاح سهام آن‌ها در کف جمع شد.
اخبار موثر بر روند بازار
علاوه بر این اخباری از قبیل دو مصوبه واریز ۵۰۰ میلیارد تومانی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه، افزایش زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های درآمد ثابت و افزایش ضریب اعتباری به بازگشت بازار سهام کمک کرد تا در روز یکشنبه تب شدید عرضه در بازار کاهش یابد.
در نتیجه شاخص کل در روز یکشنبه توانست ۷۱ هزار و ۸۸۱ واحد، معادل ۳.۲ درصد رشد کند و رنگ سبز را به نقشه بازار سهام برگرداند.
همچنین در ادامه هفته، با وجود تعطیلی بازار در روز سه‌شنبه شاخص به رشد روز یکشنبه خود ادامه داد. هرچند این رشد مانند روز یکشنبه قدرتمند نبود اما تا حدودی به بهبود وضعیت بازار کمک کرد.
ارزش معاملات خرد
طی معاملات هفته جاری، ارزش معاملات خرد بازار سهام به طور میانگین روزانه ۱۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان بود. به طوری که ارزش معاملات خرد بازار سهام در روز شنبه ۱۱ هزار و ۹۲۹ میلیارد تومان، یکشنبه ۱۴ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان، دوشنبه ۱۲ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان و روز چهارشنبه ۱۰ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان بود.
باید خاطر نشان کرد بازار سهام برای تثبیت روند صعودی خود نیازمند افزایش ارزش معاملات است. چرا که ارزش معاملات این هفته بازار سهام نسبتا کم‌فروغ بود.
ورود و خروج پول حقیقی
معاملات بازار سهام در آخرین هفته اردیبهشت‌ماه به واسطه عقبگرد شاخص از اصلاح، وضعیتی متفاوت را تجربه کرد. چرا که بازار سهام پس از خروج سه هزار و ۴۵۶ میلیارد تومانی پول حقیقی از بورس در روز شنبه نتوانست این حجم از خروج پول را طی هفته جاری جبران کند.
به این ترتیب پس از خروج سه هزار و ۴۵۶ میلیارد تومانی در شنبه، بازار سهام در روز یکشنبه شاهد ورود هزار و ۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی بود. سپس در دوشنبه و چهارشنبه به ترتیب ۲۳۲ و ۴۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس تهران وارد شد. در مجموع اما بازار سهام طی هفته جاری شاهد خروج هزار و ۷۵۴ میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها بود.
به گزارش تجارت‌نیوز، در نهایت می‌توان گفت بازار سهام برای اعلام پایان اصلاح نیازمند تداوم ورود پول حقیقی و همچنین بالا رفتن ارزش معاملات است. گفتنی است روند مثبت روزهای این هفته بازار، دید امیدوارکننده‌تری به معاملات هفته آینده می‌دهد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7335
اخبار مرتبط
نظرات شما