• چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024

  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024
توقف دسته‌جمعی بازارهای سرمایه‌ای در دومین ماه سال؛

بازدهی بازارها در اردیبهشت ۱۴۰۲

بازارهای مالی و سرمایه‌ای امسال شروع خوبی نداشتند. غیر از بورس که در فروردین‌ماه رشد مناسبی را تجربه کرد و بیش از ۱۸ درصد بالا رفت، بازدهی دیگر بازارها چنگی به دل نمی‌زد. در اردیبهشت هم در بر همین پاشنه چرخید و اغلب بازارها متوقف شدند یا بازدهی منفی ثبت کردند. به ویژه بورس مسیر عوض کرد و با عقبگرد جدی مواجه شد...

سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و سرمایه‌ای در اردیبهشت‌ماه، روزهای خوبی را از سر نگذراندند. طی ماه گذشته بورس تن به اصلاحی عمیق داد، رشد انواع سکه متوقف شد و حتی سکه‌های بهار آزادی و نیم‌سکه، کانال عوض کردند. طلای ۱۸ عیار هم منفی شد و دلار در آخرین روز توانست اندکی رشد کند تا در پایان این ماه، بازدهی مثبت بسیار ضعیفی را ثبت کرده باشد.
اصلاح عمیق بازار سهام
بازار سهام که فروردین‌ماه را با شگفتی پشت سر گذاشته بود، در اردیبهشت‌ماه مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و تن به اصلاحی عمیق داد. از نیمه اردیبهشت‌ماه، شاخص کل بورس تنها طی پنج روز ۱۲.۵ درصد از رشد قبلی خود را از دست داد و به کف کانال ۲.۲ میلیون واحدی رسید.
طی روزهای بعد شاخص کل از اصلاح اندکی فاصله گرفت اما روند خود تا پایان اردیبهشت‌ماه را پر افت و خیز طی کرد. شاخص کل بورس در پایان این ماه، بازدهی منفی ۰.۹ درصدی را ثبت کرد و از دو میلیون و ۳۲۴ هزار واحد در نخستین ساعت معاملاتی ماه، تا سطح دو میلیون و ۳۰۲ هزار واحد کاهش ارتفاع داد.
شاخص هم‌وزن اما در پایان این ماه، بازدهی مثبت بر جای گذاشت؛ اگرچه بازدهی ۰.۴۳ درصدی را نمی‌توان چندان امیدوارکننده دانست. شاخص هم‌وزن نیز بخش بزرگی از رشد خود را در جریان اصلاح عمیق بازار از دست داد و در نهایت از سطح ۷۶۰ هزار و ۷۵۴ واحد در آخرین روز فروردین‌ماه به ۷۶۴ هزار واحد در پایان اردیبهشت‌ماه رسید.
شاخص کل فرابورس هم به تبع بازار سهام، در اردیبهشت‌ماه با اصلاح مواجه شد؛ به این ترتیب شاخص کل این بازار از سطح ۲۹ هزار و ۲۰۷ واحد در پایان فروردین‌ماه به سطح ۲۸ هزار و ۹۰۰ واحد در پایان اردیبهشت‌ماه رسید و بازدهی منفی ۰.۹ درصدی را ثبت کرد.
توقف دلار
قیمت دلار هم در اردیبهشت‌ماه با افت و خیزهای زیادی همراه بود. این بازار به دلیل فشارهای بانک مرکزی و اجرای طرح یکپارچه فروش خودرو، از معامله‌گران خالی شده بود.
رفت و برگشت دلار در این ماه میان قیمت‌های ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان در نهایت، بازدهی مثبت ۰.۳۸ درصدی را برای این ارز به دنبال داشت. به این ترتیب دلار در حالی که  در آخرین روز فروردین‌ماه روی قیمت ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شده بود، در آخرین روز اردیبهشت‌ماه به قیمت ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.
حرکات نوسانی در بازار طلا و سکه
بازار طلا و سکه اردیبهشت‌ماه را پرافت و خیز پشت سر گذاشت. در این ماه قیمت سکه بهار آزادی و نیم‌سکه به کانال پایین‌تر سقوط کرد و تنها قیمت سکه امامی بود که بازدهی مثبت داشت.
در این ماه سکه امامی با ثبت بازدهی ۰.۳۶ درصد از قیمت ۳۱ میلیون و ۵۸۶ هزار تومان به قیمت  ۳۱ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان رسید. سکه امامی، بازدهی مثبت را مدیون معاملات و افزایش قیمت دو روز پایانی ماه است. چرا که بازدهی سکه امامی تنها طی یک هفته پایانی اردیبهشت منفی ۳.۸ درصد بود. با این حال رشد قیمت طی روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت‌ماه کمک کرد تا سکه امامی در نهایت دومین ماه سال را با بازدهی مثبت به پایان برساند.
سکه بهار آزادی اما در این ماه از ۲۸ میلیون و ۴۸۳ هزار تومان به کانال پایین‌تر سقوط کرد و با قیمت ۲۷ میلیون و ۸۹۷ هزار تومان به معاملات در این ماه پایان داد. به این ترتیب بازدهی سکه بهار آزادی در این ماه منفی ۲.۰۶ درصد بود.
نیم‌سکه نیز در اردیبهشت‌ماه مسیر سکه بهار آزادی را طی و کانال عوض کرد. نیم‌سکه با بازدهی منفی هشت درصدی از قیمت ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در پایان فروردین به ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در پایان اردیبهشت رسید.
ربع سکه نیز اردیبهشت‌ماه را در حالی به پایان برد که با ثبت بازدهی منفی ۲.۳ درصدی از قیمت ۱۱ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان فاصله گرفت و روی قیمت ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان توقف کرد.
سکه گرمی هم از قیمت ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در پایان فروردین به قیمت ۶ میلیون و ۸۰۰ تومان در پایان اردیبهشت رسید و منفی ۱.۴۵ درصد افت کرد.
به گزارش تجارت‌نیوز، مثقال طلا هم در این ماه از قیمت ۱۱ میلیون و ۲۸۳ هزار تومان به قیمت ۱۱ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان رسید و بازدهی منفی ۰.۹۴ درصدی ثبت کرد.
اگرچه روند بازارها در اردیبهشت‌ماه منفی بود اما تمامی بازارها از آخرین روز این ماه، مسیر صعودی تازه‌ای را آغاز کردند. به این ترتیب موج صعودی جدیدی از ابتدای خردادماه پیش روی بازارها قرار گرفته است. آیا این روند تا پایان ماه ادامه‌دار خواهد بود؟
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7386
اخبار مرتبط
نظرات شما