• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
بهترین‌های صنعت بلاکچین از نگاه «فورچون»

۴۰ غول کریپتو

نشریه «فورچون» در ویژه‌نامه آوریل/ می خود به معرفی ۴۰ شرکت بزرگ و اثرگذار فعال در حوزه بلاکچین و کریپتوکارنسی پرداخته است...

در رتبه‌بندی جدید این نشریه که برای نخستین بار بر اساس متدولوژی خاصی انجام شده، برخلاف رتبه‌بندی مشهور Fortune ۵۰۰ که شرکت‌ها را بر مبنای میزان درآمد طبقه‌بندی می‌کند، اثرگذاری شرکت‌ها نیز مورد توجه بوده است.
در این رتبه‌بندی جدید، مجله فورچون به شناسایی رهبران صنعت کریپتو و شرکت‌ها یا سازمان‌های غیرمتمرکز خودمختار (DAO) پرداخته است. فهرست جدید فورچون، این شرکت‌ها را در ۸ طبقه‌بندی جداگانه همچون تامین مالی متمرکز، تامین مالی سنتی، NFT، سرمایه‌گذاری جسورانه و تامین مالی غیرمتمرکز قرار داده و برندگان هر یک را اعلام کرده است. فورچون می‌نویسد: در این صنعت که عموما افراد صادق در آن حضور و فعالیت دارند، ما مراقب فعالان ناخوشایند هم بودیم.
بر این اساس، فهرست را به گونه‌ای تنظیم کردیم تا شرکت‌هایی که به شفافیت و حاکمیت خوب متعهد بوده‌اند، در آن جای گیرند.
طبقه‌بندی
در نسخه ۲۰۲۳ فورچون که نخستین نمونه از رتبه‌بندی کریپتوها به شمار می‌رود، شرکت‌های فعال در حوزه بلاکچین و رمزارزها در ۸ دسته زیر جداگانه طبقه‌بندی شده‌اند. همچنین در هر دسته‌بندی نام ۵ شرکت برتر گروه آمده است.
TradFi: این دسته به شناسایی شرکت‌هایی همچون بانک‌ها، صرافی‌ها و فین‌تک‌ها می‌پردازد که به دنیای رمزارزها و بلاکچین نفوذ کرده‌اند. صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این دسته جای ندارند. معیارهای گزینش شامل تعداد محصولات و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با کریپتوکارنسی، همچنین شهرت صنعت است. شرکت‌های برتر این گروه را بشناسید :
CeFi: این دسته به رتبه‌بندی شرکت‌های خط مقدم کریپتو همچون صرافی‌ها، اپراتورهای استیبل‌کوین و متولیان (کسانی که امنیت دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کنند) می‌پردازد. برترین‌های این گروه به این شرح است:

NFT: این بخش، شرکت‌های پیشرو در بازار توکن‌های غیرقابل تعویض را رتبه‌بندی می‌کند. معیارهای کلیدی مورد توجه در این رتبه‌بندی شامل هزینه‌های بازار و حجم تمام‌وقت بوده است. بهترین‌های این گروه عبارتند از:

VC: شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به ارزیابی سرمایه‌گذاران کلیدی در فضای کریپتو می‌پردازند. برای قرار گرفتن در رتبه‌بندی فورچون، این شرکت‌ها باید دست‌کم در ۳۵ شرکت کریپتویی سرمایه‌گذاری و از یک تک‌شاخ حمایت کرده باشند. سرمایه‌گذاران معروف به فرشتگان، پرورش‌دهندگان و صندوق‌های بازنشستگی در این رتبه‌بندی جایی ندارند. در اینجا با برترین‌های این دسته آشنا شوید:

Data: در این دسته، شرکت‌های داده‌پردازی و تحلیل قرار دارند. هدف این بخش، شناسایی نفوذ رو به رشد و اهمیت شرکت‌هایی است که در حوزه جدید پژوهش های بلاکچین و توکن تخصص پیدا کرده‌اند. معیارهای کلیدی انتخاب شامل سرمایه‌ جمع‌آوری شده، تعداد کارکنان و شهرت رسانه‌ای بوده است. برترین‌های این گروه به این شرح هستند:

Infrastructure: در این دسته‌بندی، شرکت‌های برتر زیرساختی معرفی شده‌اند.
این شرکت‌ها فعالیت‌های پشت صحنه کمک‌کننده به تبدیل کریپتوها به صنعتی تریلیون دلاری را انجام می‌دهند. شرکت‌های منتخب در این دسته باید بورسی و دارای ارزش بازار بیش از ۴۰۰ میلیون دلار باشند. شرکت‌های خصوصی که همین مقدار سرمایه را جذب کرده باشند نیز در این گروه جای گرفته‌اند. این دسته شامل شرکت‌های معدنی، همچنین تولیدکنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار هستند. برترین‌های این گروه به این شرح معرفی شده‌اند:

Blockchain protocol: این دسته‌بندی تایید می‌کند که برخی از بزرگترین پروژه‌های کریپتو همچون بیت‌کوین، غیرمتمرکز هستند و هیچ شرکتی آنها را اداره نمی‌کند. بر این اساس، فورچون به ارزیابی لابراتورها، بنیادها و شرکت‌هایی پرداخته که به تولید ابزارها و محصولات مورد استفاده در بلاکچین‌ها می‌پردازند. معیارهای اصلی طبقه‌بندی در این گروه شامل میزان درآمد مرتبط با پروتکل، حجم فعالیت‌ها و میزان امنیت بوده است. شرکت‌های زیر در گروه برتر هستند:

DeFi: این دسته‌بندی مربوط به فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز است. بر این اساس، نزدیکترین شخصیت حقوقی به یک شبکه معین را شناسایی می‌کند. شرکت‌هایی واجد شرایط حضور در این گروه خواهند بود که نخست کد آنها به وسیله یک شرکت معتبر حسابرسی شده باشد، دیگر اینکه از طریق یک شرکت غیرمتمرکز خودگردان فعالیت کنند، همچنین ارزش کل قفل‌شده و حداقل درآمد ماهانه آنها باید به ترتیب ۲۰۰ میلیون دلار و ۱۰۰ هزار دلار باشد. ۵ شرکت برتر این دسته به شرح زیر هستند:

تعاریف
DeFi = تامین مالی غیرمتمرکز، مدلی نوظهور و در حال توسعه برای سازماندهی و انجام تراکنش‌های مبتنی بر رمزارزهاست. فرض منطقی و در واقع اساس و بنیاد تامین مالی غیرمتمرکز این است که هیچ مرجع متمرکزی برای تحمیل یا کنترل عملیات وجود ندارد.
CeFi = تامین مالی متمرکز پروسه‌ای است که در آن، کاربران می‌توانند از طریق یک موسسه متمرکز وام دریافت کنند، سود کسب کنند و به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. چنین موسسه‌ای معمولا یک صرافی متمرکز (CEX) است اما همچنین می‌توانند موسساتی باشند که در حوزه رمزارزها به کاربران بازدهی می‌دهند.
TradFi = تامین مالی سنتی که عموما تحت عنوان TradFi شناخته می‌شود، به سیستم‌ها و موسسات مالی متعارف اطلاق می‌شود که برای دهه‌ها وجود داشته‌اند. این سیستم شامل بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، بازارهای سهام و دیگر نهادهای مالی تحت نظارت هستند که بر اساس دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه دولت فعالیت می‌کنند.
DAO = شرکت یا سازمان مستقل (خودگردان) غیرمتمرکز که مدیریت آن به طور کامل یا جزیی بر عهده برنامه‌های رایانه‌ای غیرمتمرکز است و رای‌گیری و امور مالی در آن از طریق بلاکچین (زنجیره بلوکی) انجام می‌شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7519
اخبار مرتبط
نظرات شما