• چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024

  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 24 April 2024
پوتین، مانده در گِل

استراتژی شکست‌خورده پوتین در اوکراین

پس از شکست روسیه در عملیاتی تهاجمی که بیش از ۱۰۰ هزار نفر تلفات برجای گذاشت، مسکو بار دیگر ابتکار استراتژیک را به اوکراین واگذار کرد. در حالی که پانزده ماه از جنگ می‌گذرد، اکنون کیف این فرصت را دارد که به روسیه ضربه بزند...

ابتکار راهبردی
به نوشته پایگاه ۱۹۴۵، سالی پر از امید برای کرملین آغاز شد. در ژانویه، نیروهای روس در تلاش برای تصرف باخموت و دستیابی به یک پیشرفت عملیاتی، حمله‌ای گسترده را در دونباس آغاز کردند.
با وجود بیش از ۱۰۰ هزار کشته، زخمی و اسیر در مدت چند هفته، نیروهای روس نتوانستند خطوط اوکراین را بشکنند؛ اگرچه باخموت پس از خون و عرق فراوان به دست شبه‌نظامیان واگنر افتاد.
حمله روسیه پایان یافته و حالا ارتش روسیه ابتکار راهبردی را به اوکراین واگذار کرده است. از آغاز ماه می، نیروهای روسیه برای پیشبرد اهداف استراتژیک کرملین اقدامی نکرده‌اند.
روسیه در خنثی‌کردن دفاع هوایی پیشرفته اوکراین و انهدام ضدحمله کیف موفقیت چندانی نداشته است. در آخرین ارزیابی اطلاعات نظامی بریتانیا آمده است که مسکو در واکنش به حملات پارتیزانی در مناطق غربی روسیه دوباره نیروهای امنیتی را مستقر کرده است.
اطلاعات نظامی بریتانیا اعلام کرد که فرماندهان روس احتمالاً تلاش دارند برای مقابله با ضدحمله بزرگ اوکراین هستند، نیروهای ذخیره خود را افزایش دهند.
در این هفته، کیف نشان داد که ضدحمله آن به زودی و پس از چند هفته تأخیر آغاز می‌شود. طبیعتاً، وزارت دفاع روسیه می‌خواهد یک نیروی ذخیره آماده برای رویارویی با آن داشته و جلوی هرگونه پیشروی اوکراینی‌ها را بگیرد.
ارتش روسیه برای حمله به اهداف نظامی و غیرنظامی اوکراین به استراتژی شلیک‌های دوربرد متوسل شده است. تنها در ماه می، مسکو بیش از ۲۰ حمله از این دست را انجام داد. اگرچه این حملات پرهزینه و مرگبار است، اما کمک چندانی به توقف ارتش اوکراین نمی‌کند.
تلفات روسیه در اوکراین
تلفات‌دادن روسیه همچنان با نرخ ثابتی ادامه دارد. در روز ۴۶۱ جنگ، ارتش روسیه، شرکت نظامی خصوصی واگنر و شورشیان جدایی‌طلب طرف‌دار روسیه تقریباً ۴۰۰ نفر و ده‌ها سیستم تسلیحات سنگین را از دست دادند.
به گزارش اکوایران، وزارت دفاع اوکراین ادعا کرد که تا کنون، نیروهای اوکراینی تقریباً ۲۰۸ هزار سرباز روسی را کشته و زخمی کرده‌اند. همچنین ۳۱۳ هواپیمای جنگنده، تهاجمی، بمب‌افکن و ترابری، ۲۹۸ بالگرد تهاجمی و ترابری، ۳۸۰۲ تانک، ۳۴۶۰ قبضه توپ، ۷۴۷۲ نفربر و خودروی جنگی پیاده‌نظام، ۵۷۵ سامانه موشکی پرتاب چندگانه، ۱۸ قایق و کاتر، ۶۲۳۰ خودرو و مخزن سوخت، ۳۳ ضدهوایی، ۳۱۲۴ سامانه هوایی بدون سرنشین تاکتیکی، ۴۵۴ وسیله نقلیه تجهیزات ویژه مانند سکوهای تجهیز، چهار سامانه موشک بالستیک سیار اسکندر و ۱۱۰۷ موشک کروز را منهدم کرده‌اند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7529
اخبار مرتبط
نظرات شما